vilken kattmat har era katter???

S

special_A

hej1

själv kör jag numera med Royal Canin och kan inte fatta varför jag inte köpt det tidigare.....
det e drygt...och jättebra för katterna...
jag har en kattunge på 5månader som är korsning perser/huskatt och en lite större katt på snart 2år som är korsning norsk skogkatt och nåt mer.
problemet är att kattungen äter FÖR mycket trots att jag inte ger dem mer än dem ska ha.
så här gör jag: båda katterna ska ha 60g/dag vilket blir 120g/dag till båda katterna(enkelt eller hur??) när jag hälde upp alla 120g varje morgon TRYCKTE lillen i sig så han nästan sprack!!!han fick jätteont i magen, så jag fick massera...
just nu gör jag såhär:

morgon,07.00: 10g var på VARSITT STÄLLE!! då lillen tar den storas mat.
em, runt 13.: 10g på var sitt ställe, se ovan
kväll, runt 19,00: 20g var på var sitt ställe.
natten, runt o1.00 15g var(då min sambo kommer hem)
har märkt att det funkar bra.
men har oxå märkt att dem skulle klara sig på 50g/dag var.
nu är det ju 55g/dag, såg jag visst!!

hur gör ni??? fodret dem äter nu och ska äta tills den lille är 12mån är "kitten 34" hur kan det komma sig tänker ni? jo, den stora äter lite och är smal. och behöver mycket protein, så därför fungerar det bra att ge båda detta.
:smirk:
 
Sv: vilken kattmat har era katter???

Mina katter får hemgjord mat baserad på rått kött med ben. De vuxna får mat 3 ggr/dag och kattungarna får mat 4 ggr/dag. Får de samma mat? Ja, alla äter samma mat men i olika mängd och det funkar alldeles utmärkt.
 
Sv: vilken kattmat har era katter???

hej!
nu blev jag nyfiken..vaddå rått kött??
kan du förklara VAD för slags kött och i vilka mängder och hur du tilllagar det???
 
Sv: vilken kattmat har era katter???

Jag ger alla sorters kött, det enda kravet jag har är att det är svenskt. Det blir dock främst kyckling och kalkon. Ingenting tillagas utan allt ges rått och jag ger ungefär 60% kött (muskelkött), 10% ben, 10% organkött (oftast iaf 5% lever), 10% hjärta och 10% grönsaker.
 
Sv: vilken kattmat har era katter???

Sol skrev:
Jag ger alla sorters kött, det enda kravet jag har är att det är svenskt. Det blir dock främst kyckling och kalkon. Ingenting tillagas utan allt ges rått och jag ger ungefär 60% kött (muskelkött), 10% ben, 10% organkött (oftast iaf 5% lever), 10% hjärta och 10% grönsaker.

Vart får du tag på alla organ och sådant?
Vad beräknar du att det kostar per katt/månad med den mat du ger? *nyfiken*.
Tycker det låter jättebra med egen mat :)
 
Sv: vilken kattmat har era katter???

Mina fick en skopa mat var 5-6 gånger per dag när de var små, upp till ca 5månader. En skopa=ett kaffemått.
Sedan gick jag över till fri tillgång och det har funkat bra, de vet om att det alltid finns mat och att man inte slänger i sig maten.
Mina har ätit RC Babycat, RC Kitten till de var 14 månader och därefter RC Exigent och ingen av dem är tjock, hanen är snarare för smal och får annan mat också.
De får även lite tonfisk på kvällen som middag
 
Sv: vilken kattmat har era katter???

Pripps käkar Hill´s kattmat. Det är torrfoder, pulor. Vi brukar ge små bitar av räkor, leverpastej och fisk ibland, om vi har det, men inget går hem. Han vill bara ha sina pulor.. :D
 
Sv: vilken kattmat har era katter???

Min katt har fri tillgång på torrfoder. Innan åt han friskies mest för han tyckte mest om det. Sen blev han lite tunn efter kastrationen och jag gav Purina Pro Plans Delicate också. Fick nyligen tips om ett foder som heter ProNature och har precis börjat med det så jag har ingen uppfattning om det än... Men kissen gillar det verkligen! Hon som tipsade mig om det var extremt nöjd med det och hennes utekatter har blivit riktigt fina sen hon bytte till detta fodret. Värt att prova! Sen får han lite burkmat också.. Mjau är det då som gäller.
 
Sv: vilken kattmat har era katter???

gadriel skrev:
Vart får du tag på alla organ och sådant?
Vad beräknar du att det kostar per katt/månad med den mat du ger? *nyfiken*.
Tycker det låter jättebra med egen mat :)

Jag köper det mesta från ett företag i Simrishamn och ett i Stockholm. Numera främst frå Simrishamn eftersom de är billigare och vid större beställningar tar de inte ut något i frakt. I organväg har de främst kyckling-/kalkonhjärta och kyckling-/kalkonlever. Annars brukar jag köpa grisnjure och grislever i affären.

Jag köper även mald fågel (ben och kött) ifrån dessa ställen. Hade en köttkvarn som jag malde kyckling och kalkon i själv tidigare, men den har pajat.

Jag skulle tro att jag betalar i 2-3 kr per katt/dag. Det varierar lite beroende på varifrån maten kommer. SKulle tro att det handlar om ca 250 kr/mån för mina tre vuxna katter.
 
Sv: vilken kattmat har era katter???

Sol skrev:
Jag köper det mesta från ett företag i Simrishamn och ett i Stockholm. Numera främst frå Simrishamn eftersom de är billigare och vid större beställningar tar de inte ut något i frakt. I organväg har de främst kyckling-/kalkonhjärta och kyckling-/kalkonlever. Annars brukar jag köpa grisnjure och grislever i affären.

Jag köper även mald fågel (ben och kött) ifrån dessa ställen. Hade en köttkvarn som jag malde kyckling och kalkon i själv tidigare, men den har pajat.

Jag skulle tro att jag betalar i 2-3 kr per katt/dag. Det varierar lite beroende på varifrån maten kommer. SKulle tro att det handlar om ca 250 kr/mån för mina tre vuxna katter.

Oj, har de grisnjurar i affären, tror jag alkdrig jag har sett men jag har iof inte letat heller :crazy:

Vad är det för typ av företag? slakterier?

Måste verkligen försöka lära mig hur man gör egen mat, tycker inte det var dyrt för tre katter. Känns ju betydligt bättre att ge mat man vet var det är.

Bästa hade varit om de ska slakta ngn av korna här hemma så kunde man ta organ å grejer därifrån men de skickar nästan alltid iväg alla.
 
Sv: vilken kattmat har era katter???

gadriel skrev:
Oj, har de grisnjurar i affären, tror jag alkdrig jag har sett men jag har iof inte letat heller :crazy:

Vad är det för typ av företag? slakterier?

Alla affärer har inte njure och liknande hemma, men många av affärerna här nere i Skåne har det iaf.

Jag köper inte från slakterier (även om det också går om man köper större mängder) utan dels från detta företag, men numera främst från en zoobutik i Simrishamn. De köper in i princip det slakterierna inte använder tex. kalkonhalsar, kycklinghalsar, skrov och vingar från diverse olika fåglar... även hjärta och lever från fågel. Vom brukar de också ha. Det är ju inte dålig kvalité eller så på grejerna, det är bara sådant som det inte säljs så mycket av. Sådant som skulle förstöras annars.
 
Sv: vilken kattmat har era katter???

när jag bara hade bondkatten så fick hon lite vad som fanns i affären men nu när jaghar ragdoll så blir det royal canin och då blev det såklart så att bondkatten oxå åt av det....och jävlar vilken päls hon har fått :bow: ....ska aldrig mer köpa billig kattmat
 
Sv: vilken kattmat har era katter???

Min katt får RC Kitten, hon har fri tillgång till maten , hon får en skål med torrt och en skål med uppblött torrfoder, däremellan får hon smaka på allt som hon vill ha och hon vill verkligen smaka på allt :D
Tycker att RC är ett kanonfoder och vilken päls hon har , aldrig att jag byter .:D
 
Sv: vilken kattmat har era katter???

Jag och mamma ger våra katter Whiskas, men nu har de båda blivit så kräsna att de bara äter torrfoder som är köpt på SEA Katt och Hund i Kungens Kurva.
Ibland händer det att de får smaka lite glass också, det tycker båda är jättegott!:)
 
Sv: vilken kattmat har era katter???

Blenda äter Bilanx torrfoder, i princip fri tillgång.
Salve äter Royal Canin och Friskies torrfoder, försöker begränsa mängden men det är svårt, han blir ju så glad när han får mat.
 
Sv: vilken kattmat har era katter???

*KL*

Siameshanen & bondkatten äter Sportsmans Pride..eh, glömt vad sorten heter, vet inte om de har flera, men rosa säck. Torrfoder. Anledning: Bondkatten tål inte mer än ett fåtal torrfoder (SP, RC Sensible och Hills SS. Sportsmanspride har min foderleverantör så den får jag hemkörd, därför blivit den). Siameshanen äter inte burkmat så han får äta vad bondkatten äter.

Siameshonoan äter Mjau våtfoder. Anledningen är att hon hetsäter och spyr så förbenat av torrfoder, så hon får våtfoder. Att det är Mjau är för jag fick tips om att det faktiskt var bra här (stora burkarna!), hon tycker om det och lätt att köpa i hel kartong. Åt innan Hills Adult våtfoder, men det var bökigare att få tag i och mycket dyrare..
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Övr. Katt Nya kattungen kommer hem 6/9. Hon ska ju självklart äta kattungemat. Uppfödaren har sagt att hon mest äter blötmat. Jag är mest van med...
Svar
5
· Visningar
2 041
Senast: Lager
·
Övr. Katt Vi har en honkatt, ca 3 år, steriliserad. Hon har förut varit yngsta katten och väldigt bra kompis med den äldre hankatten samt funkat...
Svar
0
· Visningar
855
Senast: maria_b
·
Hundhälsa Vi har sedan 3v haft kattungar hemma hos oss. De går på kattlåda då de får stanna inne tills de är kastrerade. Katterna är otroligt...
Svar
9
· Visningar
6 149
Senast: Duplo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp