Vilken husvagn?

Ginger840

Trådstartare
Spanar lite efter en ny husvagn, och undrar om någon kan tipsa om märke/modell efter följande kravspec:
*Ingen fast dubbelsäng eller två enkelsängar! Jag vill ha flexibilitet!
*Helst nedbäddningsbar soffgrupp i ena änden, nedbäddningsbar soffgrupp/dinett i andra änden, med överslaf. Alternativt våningssäng där en vuxen ryms i den nedre. Gärna nedbäddningsbar dinett också, iaf vid fasta våningssängar.
*Gott om golvyta
*Maxvikt ca 1200
*Lämplig för vintercamping (vi ställer upp vagnen i fjällen över vintern) - och där försvann alla vagnar jag sett med bra planlösning :p
*Ny årsmodell

Vi har nu en åttiotals solifer, gillar den men det är för lite golvyta pga onödigt stora soffgrupper. Används till allt utom säsongscamping, sommarsemester med familjen, fjällresor med kompisgänget, helgturer ensam, spontan fricamping.

Finns min drömvagn :D

Spanar lite efter en ny husvagn, och undrar om någon kan tipsa om märke/modell efter följande kravspec:
*Ingen fast dubbelsäng eller två enkelsängar! Jag vill ha flexibilitet!
*Helst nedbäddningsbar soffgrupp i ena änden, nedbäddningsbar soffgrupp/dinett i andra änden, med överslaf. Alternativt våningssäng där en vuxen ryms i den nedre. Gärna nedbäddningsbar dinett också, iaf vid fasta våningssängar.
*Gott om golvyta
*Maxvikt ca 1200
*Lämplig för vintercamping (vi ställer upp vagnen i fjällen över vintern) - och där försvann alla vagnar jag sett med bra planlösning :p
*Ny årsmodell

Vi har nu en åttiotals solifer, gillar den men det är för lite golvyta pga onödigt stora soffgrupper. Används till allt utom säsongscamping, sommarsemester med familjen, fjällresor med kompisgänget, helgturer ensam, spontan fricamping.

Finns min drömvagn :D

Nu minns jag inte vikten men vi har en Kabe som motsvarar dina krav, våningssäng och bäddbar dinett mittemot varandra i bakre delen av vagnen ( skulle gå att sätta dit ytterligare en överslaf ovanför dinetten), toa, kök samt bäddbar soffgrupp därfram. Passar utmärkt som vintervagn. Från 99 så det bör finnas fler där ute.

Nu minns jag inte vikten men vi har en Kabe som motsvarar dina krav, våningssäng och bäddbar dinett mittemot varandra i bakre delen av vagnen ( skulle gå att sätta dit ytterligare en överslaf ovanför dinetten), toa, kök samt bäddbar soffgrupp därfram. Passar utmärkt som vintervagn. Från 99 så det bör finnas fler där ute.

Intressant! Vilken modell, så jag kan googla?

Blir inte det fruktansvärt dyrt? :o

Njae eller det beror ju på vad du har för budget och vad du vill ha liksom.
Nu är inte jag husvagnsförsäljare men har en kompis som är och när vi var inne på husvagn förut så hade vi väldigt speciella behov så en sån vagn finns inte redan på marknaden men det var faktiskt inte speciellt mycket dyrare när vi designade en som vi ville ha och fick en prislapp.
Men som vanligt när man köper nytt och kan välja precis exakt varenda detalj så kan det hålla sig inom rimliga ramar eller bli hur dyrt som helst.
Minns inte prislappen på vad "vår" skulle blivit om vi köpt en men den var inte dyr iaf, men vi valde inga flaschiga saker heller utan mest prisvärt och enkelt.

@pulkaskurk Det var intressant, jag visste inte ens att man kunde designa sin egen husvagn (eller, ja, allt går väl till rätt pris). Men vi är i första hand ute efter en begagnad. Får vi däremot för oss att köpa nytt ska jag definitivt kolla det alternativet. :) Vi är verkligen inte ute efter något flashigt, skulle bara vilja ha en så smart planlösning som möjligt. Tycker många moderna vagnar verkar anpassade främst för långliggare, med en massa onödigt... Dubbelsäng, dusch, stort kök:confused::D

Sök t.ex. på bytbil där finns husvagnar också. Eller kontakta några husvagnsåterförsäljare och be dom om förslag som passar dina önskemål.

@Cinzia Jo,men det blir så mkt att sortera bland när man inte har något att utgå från, dessutom finns sällan planlösning med vad jag sett. Husvagnsåterförsäljare kan man däremot prata med förstås!

@Sar Den såg fin ut! Såg att Kabe kör med "designa din egen" dessutom. Tyvärr är de för tunga dock...

@Cinzia Jo,men det blir så mkt att sortera bland när man inte har något att utgå från, dessutom finns sällan planlösning med vad jag sett. Husvagnsåterförsäljare kan man däremot prata med förstås!

@Sar Den såg fin ut! Såg att Kabe kör med "designa din egen" dessutom. Tyvärr är de för tunga dock...

För tunga för bilen eller för ditt körkort? Körkortet går ju fort att ändra till utökat (själv har jag BE men sambon får köra på vanligt B-körkort).

Verkar som jag kan välja på Solifer med sämre planlösning eller en kontinental vagn och skippa fjällen... Tur det finns förtält;)

Någon som vet när det blev standard med fast säng i de nordiska vagnarna?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka