Vilken hingst skulle ni välja till detta sto?

Zoya

Trådstartare
OBS! Detta är inte mitt sto utan hon står i det stall där jag haft min häst, jag är lite nyfiken på vad ni som är avelsexperter här skulle ha för förslag till denna dam...

Stoet i fråga är ca 170 cm högt, grov men rör sig bra. Har tävlat upp till 140 hoppning i holland där hon kommer ifrån. Stammen är Ahorn Z - Caletto II - Malteser. Stoet är ganska nervigt av sig.

Hon har två avkommor sedan tidigare hos nuvarande ägaren. En hingst född - 05 e: For feeling, visades på rådgivande i höstas och fick där 39p (88887) och rekommenderades att sparas. En jättemysig häst med mkt bra temperament.
En hingst född -06 e:Qalle, fick 45p på fölmönstring i somras (88787). Ganska skarp och med ett sjuhelsikes humör när han inte känner för saker....
Väntar nu föl e: San Brasil.

Ägaren vill få fram en riktigt bra hopphäst, med bra temperament och storlek. Gärna ett stoföl ;)

Bild på stoet, tagen när hon var högdräktig förra året (hon är född -88).

Några förslag?

Sv: Vilken hingst skulle ni välja till detta sto?

Synd att både Coriall och Laptop är döda för det låter annars som om de skulle kunnat passa stoet ganska bra.
Jag är ingen expert men det låter som om Etrusco 1050 skulle vara en kandidat kanske? han har ju ett väldigt trevligt temperament och hans årgångar hittills har gett ädla hästar.
Jag är lite partisk när det gäller flyinge-hingstar för jag har träffat dem så mkt :angel:

Det finns många fina hingstar att välja på.
Eftersom hon är lite grov skulle jag välja en hingst av den lite nättare typen.
En häst som jag tror mycket på, och som har gjort bra ifrån sig på tävlingsbanorna är Empire VDL.
Han är ny sedan 2006 i Sverige och de första avkommorna dimper ner i år. Men om du vill se en avkomma efter Empire så kolla denna länk och en bit ner på sidan. http://www.melissen.nl/nl/photos/sea...=Empire&ppp=50
Detta föl såldes för 9750€.

ASVH:s avelsrekommendation om Empire:
Hoppstammad, ridbar, väl hopkommen hingst med bra framparti och halsansättning. Visar prov på teknisk hoppning och har en ändamålsenlig galopp. Bör kunna användas till de flesta typer av ston för en målinriktad produktion av hopphästar. Kan särskilt rekommenderas till hoppston för förbättrande av frampartiet och ridbarheten.

Jag är nog också lite partisk eftersom jag (ehh mitt sto alltå:D ) väntar föl efter Empire.
Men det är vad jag tror på.

Nej inte Etrusco. Jag fick själv ett föl efter honom 2004 med ett sto som inte var nära på så grovt som detta sto och det fölet blev grovt som tusan och kommer sluta på minst 175 cm :crazy:

Last Liberty ska väl lämna bra typ och temperament, iallafall enligt de rykten jag har hört.
Ulrika

Håller med, Etrusco lämnar REJÄLA avkommor...fina men som sagt ´grova.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
530
Senast: Roheryn
·
Avel Har ett välhoppande dressyrsto efter Briar och sedan fullblod på mödernet. Vi vill gärna lägga på en hopphingst för att få ett rent...
Svar
17
· Visningar
2 149
Senast: Långnos
·
Avel Hej, Jag har ett sto som efter en olycka ev kommer betäckas. Eftersom det inte var planerat iår behöver jag gärna lite tips och...
Svar
7
· Visningar
2 165
Avel Jag blev så inspirerad av alla hingstletartrådar, men ville inte kapa någons tråd så jag skapar en egen. Jag vill i framtiden betäcka...
Svar
2
· Visningar
997
Senast: AmyPond
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama