Vilken hingst ska jag ha?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Bollan
  • Startdatum Startdatum
B

Bollan

Hej, jag har ett D-ponny sto på 11 år som är skimmel, hon har haft ett föl förut och jag tänkt ta ett föl på henne. MEN jag vill inte att fölet ska bli skimmel, vilken färg på hingst ska jag då använda mig av för att det ska vara så liten chans som möjligt att fölet blir skimmel?
Mitt sto är en korsnings ponny med okänd bakrund men man kan se att hon har connemara i sig. Hon är ganska kraftig. Vilken ras på hingst ska jag använda? Jag skulle vilja att fölet skulle bli en liten stor häst på kanske 150-155cm och att även fölet blir rätt kraftigt. Tack på förhand.

Sv: Vilken hingst ska jag ha?

Använd inte någon hingst som är skimmel. Tror inte heller du ska använda dig av isabell (isabell=gulanlag och jag har för mig att dubbelt gulanlag blir albino, dock osäker på om skimmel räknas som gulanlag).
Eftersom din häst är skimmel kommer fölet, oavsett vilken färg på hingst du använder dig utav, att ha 50% risk/chans att bli skimmel.

Vad ska du ha fölet till? Vad är det du vill att stoet ska föra vidare?

Med en hingst som inte är skimmel har du antingen 50% eller 100% chans till skimmel, beroende på om ditt sto har ett eller två anlag för skimmel.

Använd inte någon hingst som är skimmel. Tror inte heller du ska använda dig av isabell (isabell=gulanlag och jag har för mig att dubbelt gulanlag blir albino, dock osäker på om skimmel räknas som gulanlag).
Eftersom din häst är skimmel kommer fölet, oavsett vilken färg på hingst du använder dig utav, att ha 50% risk/chans att bli skimmel.

Skimmel och gulanlag är två olika saker. Albino finns inte på häst, det är dubbelgul (cremello, perlino, BEC; kärt barn har många namn) du tänker på. Om inte stoet har gulanlag (är isabell, gulbrun, gulsvart eller dubbelgul som grundfärg) kan inte fölet bli dubbelgult oavsett hingst.

Är medveten om att albino inte finns på häst, men vanan sitter i ändå :)
Tack för att du påminde om hur det egentligen var. Var ett tag sen jag gick igenom detta, men var iallafall osäker på om det var samma sak eller inte ;)

Jag ska ha fölet som fritidshäst kanske till att träna/tävla något. Jag vill att hennes temperament och personlighet ska föras vidare till fölet samt hennes kroppsbyggnad.

Du får vara medveten om att med en okänd härstamning på stoet så vet du inte alls vad hon kan tänkas nedärva. T.ex storleken blir ett lotteri då du inte vet om hon är stor jämfört med sina släktingar, eller liten, och det är heller inte så enkelt som att du tar en större hingst så blir fölet större. Ta en äldre hingst där man kan se hur avkommorna blivit så ökar du chansen.

Om fölet inte blir som du tänkt dig, ska du då sälja eller behålla? Det är bra att från början överväga hur säljbar hästen blir, även om man tänkt behålla, för man vet ju aldrig vad som kan hända i framtiden.

Connemara eller welsh cob skulle kanske kunna funka.

Jag tänker behålla fölet även om det blir en skimmel, jag ser bara hellst att det inte blir det.

Vad hade det förra fölet för färg? Om det inte blev skimmel så är risken mindre att nästa blir det om du väljer en hingst som inte har anlaget själv. Alltså som inte är skimmel. Men om fölet blir det eller inte kommer helt att bero på anlagen som det får från stoet.

Jag vet inte vilken färg det förra fölet har, jag fick bara veta att hon hade fått ett föl i samband med att jag köpte henne.

Låter som om risken är väldans stor för en skimmel.... Är inte Connemarorna liksom Welsharna - största andelen är skimmlar eller har massa skimmlar bakom. Varför är färgen så himla viktig? Gillar du inte din häst som den är och kommer du då inte att gilla fölis oavsett färg?

När det gäller skimmelanlaget så spelar det inte någon roll om föräldrarna är skimlar eller om det finns skimlar bakom. För är inte hästen själv skimmel så har den inte något anlag för skimmel. Om det anlaget finns i hästen så är hästen skimmel. Det kan inte plötsligt hoppa upp utan det finns mist en skimmel förälder till föl som blir skimmel.
Så om en tilltänkt hingst inte är skimmel själv spelar det ingen roll om det finns skimlar bak i stammen på honom. Han har inte det anlaget och kan inte föra det vidare.

Kort sagt finns skimmelanlaget så syns det.

Låter som om risken är väldans stor för en skimmel.... Är inte Connemarorna liksom Welsharna - största andelen är skimmlar eller har massa skimmlar bakom.

Hur många individer av en viss ras som har färgen har ingen betydelse. Det är bara två individer vars färg har betydelse, stoet och hingsten. Skimmelanlag syns alltid!!!

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 017
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 091
Senast: Piaff
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka