Vilken hingst hade ni valt?

Polly_Mulle

Trådstartare
Hästen är död idag, men jag är ändå nyfiken på vilken hingst ni hade valt.
Svenskt halvblod, e: Pontus 497 - Ganesco 503 - Pan**. Mormor var rent fullblod. Brun.
Ganska lätt i typen, smala ben, rejäl bröstkorg, ingen biffig hals o rumpa. 158 cm mankhöjd. Ganska het i humöret.
Något lågt ansatt hals i övrigt bra exteriör och bra benställning. Bra gångarter med plus för skritt och trav. ca 8: or på skritt o trav. Galoppen såg fullblodslik ut, inte den runda halvblodsgaloppen.
Önskar en avkomma med bra exteriör, bra gångarter, mot dressyr. Gärna lite biffigare men inte för hög.
Vilken hingst hade ni valt?
Jag var inne på att betäcka med Trofé när jag hade chansen, men av olika anledningar blev det aldrig av...

Sv: Vilken hingst hade ni valt?

Jag har en Ganesco-Pontus ! Så jag atycker stammen låter väldigt trevlig :-) Och jag önskar att han var en hon !

Eftersom min inte kan hoppa så hade jag valt något allroundigt, tex Acacio eller Akribori eller så

Min löshoppade 135 och hoppade 140 med ryttare. Dock inte hela banor.
Ville ha något som gav bättre galopp utan att göra avkall på skritt o trav. Och som kunde ge lite mer resning och muskulösare intryck. Hon har tidigare vart betäckt med Vancouver (ett stoföl), Martini två ggr, första gången fick fölet avlivas efter skada vid fem-sex månaders ålder och andra fölet var dödfött. Sedan har hon ett efter Flyinge Flamingo. Alla hos sin uppfödare men jag har sett kort på hennes sista föl, han såg ut precis som henne, fast fux!

Här är en bild på henne, sista sommaren, 21 år gammal.
allt057.jpg

Min löshoppar också med lätthet 135 och säkert skulle han hoppa 140 under ryttare, men har är inte en hopphäst ! Däremot har han grymt lätt för att fatta i dressyren - trots att det är jag som rider.

Briar till henne kanske hade varit ngt ?

Jag var faktiskt väldigt sugen på Briar, men egentligen är jag inte så mycket för vare sig fuxar eller mycket vita tecken och för hög är han och han sägs ha mkt humör ihop med hennes humör... Men jooo flott är han allt!

Liknande trådar

Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·
Islandshäst Hej! Jag skulle vilja ha lite hjälp i letandet efter hingst åt vårat sto. Det är första gången jag själv ska ta föl, men hon har haft...
Svar
3
· Visningar
1 336
Senast: valvis
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 991
Senast: Nafayette
·
Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
2 115
Senast: hetluft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka