Vilken hästras, vid en zombie-apocalyps?

Hej!

Jag skulle säga arab utan tvekan. Snabba, kvicka i benen, lätta att lära, stabila och ändå bra på att sparka.

Min skulle vara grymt bra på att sparka zombier, hon sprutas inte i bakbenen längre sen hon höll på att ta död på 5 pers samtidigt senast vi försökte. (Har aldrig försökt innan).

Annars vore väl en ras med minimal hjärna bra- så den är helt ointressant för zombierna!!

/Lavinia
 
Hejsan

Låt oss "freaka ut" lite och leka med tanken som rubriken säger :)

Min man hängde på ett amerikanskt chat-forum för crossåkare. Där fanns en tråd om vilken modell och märke på motorcross-cykel skulle chattarna använda vid en zombie-apocalyps. Det var en mycket uppskattad tråd med mycket analys om vilket val man gjorde.

Så jag började tänka på vilken hästras skulle jag själv välja vid en zombie-apocalyps. Hmm jag tänker såhär:

Eftersom det mesta har rasat ihop i samhället så finns väl ingen som har tid att slå hö i större omfattning. Alltså måste hästen vara mycket lättfödd. Ponnyraser?!
Samtidigt måste hästen ha ett starkt psyke, så den klarar att springa ifrån hasande zombies utan att freaka ut. Kallblod? Ponny?
Den måste klara av många hinder på vägen. Halvblod?
Hästen måste vara extremt förarvänlig/ryttarvänlig så att den lyssnar på sin "master". Det tar bort alla envisa ponnyer, i synnerhet min, då hon har mycket egen vilja.... Arab?
Zombies vill ju åt hjärnan så det är kanske bra att sitta högt? Shire?

-Vad bör jag mer väga in i valet av ras, så att jag väljer rätt häst, om apocalypsen kommer???
-Vilka egenskaper har era hästar (oavsett ras, eller korsning mellan raser) skulle vara till fördel för er, eller ännu roligare till er nackdel om vi drabbas av en zombi-apocalyps?

Eftersom att all form av samhällsfunktion kommer slås ut och vi måste återgå till självhushållning, som fastboende eller nomad. Jag själv skulle nog helst vara fastboende, och säkra upp mitt hem så zombierna inte kommer åt oss.

Min nuvarande minishettis skulle vara rätt värdelös, visst, han äter inte så mycket vilket självklart är att föredra. Men han skulle ju inte orka jobba heller! Jag tror att en mellankraftiga nordsvensk skulle vara att föredra, som kan dra hem ved, plöja landet, transportera hela familjen om behovet uppstår osv. En alldeles för stor och stark häst behöver äta alldeles för mycket jämfört med kraften som behövs.

Jag utgår lite ifrån att zombier strövar omkring lite här och där, men att dessa inte utvecklar någon som helst form av logik eller taktiskt tänkande som vissa zombier gör i filmerna. Skulle dom göra det skulle jag hellre leva nomadliv och då vore nog en tålig, snabb och lojal häst att föredra. Arab skulle jag säga!
 
Eftersom att all form av samhällsfunktion kommer slås ut och vi måste återgå till självhushållning, som fastboende eller nomad. Jag själv skulle nog helst vara fastboende, och säkra upp mitt hem så zombierna inte kommer åt oss.

Min nuvarande minishettis skulle vara rätt värdelös, visst, han äter inte så mycket vilket självklart är att föredra. Men han skulle ju inte orka jobba heller! Jag tror att en mellankraftiga nordsvensk skulle vara att föredra, som kan dra hem ved, plöja landet, transportera hela familjen om behovet uppstår osv. En alldeles för stor och stark häst behöver äta alldeles för mycket jämfört med kraften som behövs.

Jag utgår lite ifrån att zombier strövar omkring lite här och där, men att dessa inte utvecklar någon som helst form av logik eller taktiskt tänkande som vissa zombier gör i filmerna. Skulle dom göra det skulle jag hellre leva nomadliv och då vore nog en tålig, snabb och lojal häst att föredra. Arab skulle jag säga!
En mycket trovärdig analys. Du har verkligen tänkt till
 
Hejsan

Låt oss "freaka ut" lite och leka med tanken som rubriken säger :)

Min man hängde på ett amerikanskt chat-forum för crossåkare. Där fanns en tråd om vilken modell och märke på motorcross-cykel skulle chattarna använda vid en zombie-apocalyps. Det var en mycket uppskattad tråd med mycket analys om vilket val man gjorde.

Så jag började tänka på vilken hästras skulle jag själv välja vid en zombie-apocalyps. Hmm jag tänker såhär:

Eftersom det mesta har rasat ihop i samhället så finns väl ingen som har tid att slå hö i större omfattning. Alltså måste hästen vara mycket lättfödd. Ponnyraser?!
Samtidigt måste hästen ha ett starkt psyke, så den klarar att springa ifrån hasande zombies utan att freaka ut. Kallblod? Ponny?
Den måste klara av många hinder på vägen. Halvblod?
Hästen måste vara extremt förarvänlig/ryttarvänlig så att den lyssnar på sin "master". Det tar bort alla envisa ponnyer, i synnerhet min, då hon har mycket egen vilja.... Arab?
Zombies vill ju åt hjärnan så det är kanske bra att sitta högt? Shire?

-Vad bör jag mer väga in i valet av ras, så att jag väljer rätt häst, om apocalypsen kommer???
-Vilka egenskaper har era hästar (oavsett ras, eller korsning mellan raser) skulle vara till fördel för er, eller ännu roligare till er nackdel om vi drabbas av en zombi-apocalyps?
Kallblodstravare, all the way. Lättfödd (vissa iaf), smidig, snabbtänkt, stabil, samarbetsvillig... Faller väl på storleken men de har jävligt hårda skallar...
 
Om jag hade valt att vara fastboende, så hade jag nog hellre valt shettisar!
Ett sto och en hingst+ ev. avkommor. Ett föl vartannat år borde möjliggöra mjölkning av stoet, två gör det möjligt att plöja en liten åkerplätt. Lite foder kräver de också, i jämförelsevis med större hästar (även om stoet ska kunna ge di). "Överflödiga" (:cry:) gör sig bra som mat till både människor och ev. hundar eller andra djur.

En vagn på det och man kan komma "nästgårds" relativt enkelt.
Det enda negativa är om man behöver röra sig i högre hastighet, då får man kanske ha något att komplettera med.
 
Hejsan

Låt oss "freaka ut" lite och leka med tanken som rubriken säger :)

Min man hängde på ett amerikanskt chat-forum för crossåkare. Där fanns en tråd om vilken modell och märke på motorcross-cykel skulle chattarna använda vid en zombie-apocalyps. Det var en mycket uppskattad tråd med mycket analys om vilket val man gjorde.

Så jag började tänka på vilken hästras skulle jag själv välja vid en zombie-apocalyps. Hmm jag tänker såhär:

Eftersom det mesta har rasat ihop i samhället så finns väl ingen som har tid att slå hö i större omfattning. Alltså måste hästen vara mycket lättfödd. Ponnyraser?!
Samtidigt måste hästen ha ett starkt psyke, så den klarar att springa ifrån hasande zombies utan att freaka ut. Kallblod? Ponny?
Den måste klara av många hinder på vägen. Halvblod?
Hästen måste vara extremt förarvänlig/ryttarvänlig så att den lyssnar på sin "master". Det tar bort alla envisa ponnyer, i synnerhet min, då hon har mycket egen vilja.... Arab?
Zombies vill ju åt hjärnan så det är kanske bra att sitta högt? Shire?

-Vad bör jag mer väga in i valet av ras, så att jag väljer rätt häst, om apocalypsen kommer???
-Vilka egenskaper har era hästar (oavsett ras, eller korsning mellan raser) skulle vara till fördel för er, eller ännu roligare till er nackdel om vi drabbas av en zombi-apocalyps?

Jag tycker ju min egen pålle är behändig på många sätt. Han kan bära saker, släpa saker, vara övertäckt av saker, går att få fram genom diverse bråte, märkliga miljöer etc. Han är liksom hanterbar. Går att binda upp hur som helst också.
Iom att han är rätt skeptisk till främlingar och gärna kan gå i försvar mot okända om han blir spänd så kan han säkerligen fås att slåss vid behov.
Han är van att ridas i terräng, har bra hovar och är frisk och sund.
Han är välriden i dressyren och därför alltså kontrollerbar. Han hoppar fint och kan ta sig över diverse hinder. Går i vatten, simmar etc..

Däremot är han för stor för att vara praktisk både att hitta föda till och för att iaf jag snabbt ska ta mig upp avsuttet. Han är också lite för rörlig och svår att sitta barbacka på för att man skulle vilja göra det i krislägen där man riskerar dö om man drattar av och blir fångad och uppäten.. Han är heller inte helt safe än vid yttre störningar av olika slag. Han kan skutta till.

Skulle jag välja fritt bland raser hade jag nog gärna valt en arab skulle jag tro. Känsliga, lätta, intelligenta, härdiga och brukar vara hyfsat löttfödda med bra fötter. Lite mer lagom storlek om man ska kunna ta sig upp utan sadel/annat att kravla upp från. Och mindre gång att sitta på än mitt halvblod.
De brukar gå att lära det mesta och gå att få väldigt coola med.
PRE hade jag kunnat tänka mig om det inte vore för att de kanske kan tendera att röra sig för stampigt om man nu inte får tid att träna hästen innan apokalypsen. Det kanske låter onödigt mycket om man måste försöka dämpa sig lite.

Men individ är så klart viktigast.
 
@tuaphua är det bara jag som tänker att araber är för reaktiva? Annars är jag ett stort "fan" av araber, men tycker de oftast kräver en del träning innan de har rätt mindset.
 
@tuaphua är det bara jag som tänker att araber är för reaktiva? Annars är jag ett stort "fan" av araber, men tycker de oftast kräver en del träning innan de har rätt mindset.

Det är nog bara du ;)
Jag har själv araber och de flesta är väldigt coola. Där andra hästar skiter knäck vrider de bara på örat. De är dessutom väldigt lojala och lättlärda.

Mitt sto blev inkörd som 2 åring, 3:e dagen satte tränaren på vagn för att det inte fanns mer att träna på. Hon reagerade inte på något. Vi övade även tömkörning medans tränaren kastade stora tunnor vid henne så att de rullade på henne, inga som helst problem. Hon går fram överallt, även över eld (jag har provat). Dock kan hon inte simma, och det är väl ett minus.

Men visst kan det ha med träningen att göra, alla mina araber har varit riktigt coola, men det har de liksom varit från dag 1 i princip.
 
Vad kul med alla svar.
Min egen häst vete tusan om hon skulle leverera i kristider.
Hon är ponny, sto och jävligt envis. Vi har våra problem så att säga i vår relation, Gasellen och jag:meh:

Hursom helst, en liten analys;

-Gasellen är appaloosa, med mamma som är arab= lättfödd
-Ömfotad oskodd= nakdel
-Envis= nakdel
-Har egen vilja=nakdel
-Hon levererar när hon förstår uppgiften= kan defintivt vara både nakdel och fördel
-Född ledare= fördel
-Hon är som bäst i mörker= vi kan göra nattliga utflykter för att hitta proviant och förnödenheter
-Inkörd= fördel
-Ingen man, svans eller pannlugg= fördel, inga zombies kan ta tag i hennes svans....
-Barnkär= fördel, hon kan frakta mina barn, om familjen måste förflytta sig.
-lätt att hetsa upp sig= nakdel, men hon är alltid lätt att lugna


När jag får mera tid, ska jag med ett glas vin i kroppen låta er få ta del av "mina" egna egenskaper, om de är lämpliga för zombies...
 
Eftersom att all form av samhällsfunktion kommer slås ut och vi måste återgå till självhushållning, som fastboende eller nomad. Jag själv skulle nog helst vara fastboende, och säkra upp mitt hem så zombierna inte kommer åt oss.

Min nuvarande minishettis skulle vara rätt värdelös, visst, han äter inte så mycket vilket självklart är att föredra. Men han skulle ju inte orka jobba heller! Jag tror att en mellankraftiga nordsvensk skulle vara att föredra, som kan dra hem ved, plöja landet, transportera hela familjen om behovet uppstår osv. En alldeles för stor och stark häst behöver äta alldeles för mycket jämfört med kraften som behövs.

Jag utgår lite ifrån att zombier strövar omkring lite här och där, men att dessa inte utvecklar någon som helst form av logik eller taktiskt tänkande som vissa zombier gör i filmerna. Skulle dom göra det skulle jag hellre leva nomadliv och då vore nog en tålig, snabb och lojal häst att föredra. Arab skulle jag säga!
Mja, en nordsvensk överlever på bark och kvistar.
Jag tänker mig dessutom att en arab skulle frysa ihjäl om ni nu inte drar söderut.

Jag tänker iaf dra norröver med min Nordsvensk :D och hoppas att Zombierna blir extra slöa i kylan.
 
@kimmis87 som sagt jag gillar araber mycket! Men av de jag träffat och arbetat med har de ungefär vart 40/60 med att vara en cool typ eller en som svansar runt och vill stressa upp sig. Annars så skriver jag under på att de är lojala och intelligenta!
 
Mja, en nordsvensk överlever på bark och kvistar.
Jag tänker mig dessutom att en arab skulle frysa ihjäl om ni nu inte drar söderut.

Jag tänker iaf dra norröver med min Nordsvensk :D och hoppas att Zombierna blir extra slöa i kylan.

Men visst borde zombier frysa ihop på vintern!? Dom innehåller ju vätska men håller omgivningens temperatur, dvs de blir statyer vintertid som man kan såga sönder till zombieved! :bump:

Då behåller jag nog minishettisen som trädgårdponny och införskaffar en nordsvensk som redskap och arbetskamrat för tyngre jobb! Och ja, stannar kvar här då;)
 

Liknande trådar

Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 368
Senast: Ketrawzc
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 764
Senast: Blyger
·
N
Hästmänniskan Hejsan! Min första tråd och inlägg här på Bukefalos. Jag och min sambo har nyligen skrivit kontrakt för en fin liten hästgård. Vi har en...
2
Svar
27
· Visningar
2 442
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 284
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp