Vilken färg?

Syrran!

Trådstartare
Vilken färg har min Sissi? Antar att det är nån sköldpadd, men vad? Brun-beige-svart-tråk-sköldpadd? ;)

DSC00066.jpg

DSC00361.jpg

Sv: Vilken färg?

Svartsköldpaddsmönstrad. Svårt att säga vilket mönster dock. Tigré eller spotted skulle jag gissa.

Tack!

Mönster är svårt att se ja... Hon är ganska "matt" i färgerna och allt flyter liksom ihop. Men hon ser randig ut på benen, om nu det kan vara till nån hjälp!

KL

Jag kapar tråden och slänger in en bild på min Lina (hoppas det är OK :o). Vad har hon för färg/mönster egentligen?

(Klickbar bild.)

Tyvärr har jag ingen bättre bild just nu, men kanske går det att se lite i alla fall?

Hon är svartspotted och vit, eventuellt svarttigré och vit. Ibland säger man brunspotted/bruntigré eftersom augotianlaget (som gör att hon blir mönstrad) bleker ner det svarta till brunt. Men genetiskt är dom alltså svarta.

För att bestämma exakt mönster krävs en bild rakt från sidan.

Tack för svaret! :laugh:

Jag kanske kan försöka fixa fram en bild på henne från sidan i morgon, om någon skulle vilja försöka bestämma mönstret också?

Vi kan ju testa :laugh:
På huskatter som inte färgavlas kan det vara lite mittimellan tigré och spotted, spotted är egentligen när tigréns ränder blir uppdelade i prickar. Många huskatter har både prickar och ränder, dom kallas oftast "spigré" på skoj.

Här är en bild från sidan på henne. Tyvärr är det antagligen ingen jättebra bild ändå, eftersom kattan (som synes) inte var överdrivet intresserad av att agera fotomodell - tur att hon inte är utställningskatt. :D Men kanske syns mönstret lite tydligare i alla fall? (Och jag tycker i alla fall att hon ser ut att vara mer tigré än spotted, men jag har ju å andra sidan varken kunskapen eller vanan att egentligen kunna se sådant.)

Och förstår jag rätt om den korrekta benämningen alltså är svartspotted/-tigré medan brunspotted/-tigré är lite mer av ett slanguttryck? Eller är det två olika färger?

Hon är tigré.
inom sverak är den officiella benämningen bruntigré, inom IDP heter det svarttigré. Genetiskt är det ju som sagt en svart katt med mönster.

Liknande trådar

Övr. Katt Vad har kattungen egentligen för färg? Han är brun, inte riktigt chokladig utan mer 'dassig' brun. (Tycker pälsen är silvrig i botten...
Svar
18
· Visningar
877
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Vad tusan är det för färg på mitt yrväder ?:) mörkt ansikte,mörka tassar. Undersida svans lite randig. I visst ljus svart/grå, i annat...
Svar
7
· Visningar
717
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
358
Övr. Hund Husky finns ju i en hel del olika färger och teckningar. Vit, svart, svart-vit, brun, brun-vit, viltfärgad, tror jag det heter, grå...
2
Svar
24
· Visningar
1 756
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar