Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Mönster är svårt att se ja... Hon är ganska "matt" i färgerna och allt flyter liksom ihop. Men hon ser randig ut på benen, om nu det kan vara till nån hjälp!
Hon är svartspotted och vit, eventuellt svarttigré och vit. Ibland säger man brunspotted/bruntigré eftersom augotianlaget (som gör att hon blir mönstrad) bleker ner det svarta till brunt. Men genetiskt är dom alltså svarta.
För att bestämma exakt mönster krävs en bild rakt från sidan.
Vi kan ju testa
På huskatter som inte färgavlas kan det vara lite mittimellan tigré och spotted, spotted är egentligen när tigréns ränder blir uppdelade i prickar. Många huskatter har både prickar och ränder, dom kallas oftast "spigré" på skoj.
Här är en bild från sidan på henne. Tyvärr är det antagligen ingen jättebra bild ändå, eftersom kattan (som synes) inte var överdrivet intresserad av att agera fotomodell - tur att hon inte är utställningskatt. Men kanske syns mönstret lite tydligare i alla fall? (Och jag tycker i alla fall att hon ser ut att vara mer tigré än spotted, men jag har ju å andra sidan varken kunskapen eller vanan att egentligen kunna se sådant.)
Och förstår jag rätt om den korrekta benämningen alltså är svartspotted/-tigré medan brunspotted/-tigré är lite mer av ett slanguttryck? Eller är det två olika färger?
Hon är tigré.
inom sverak är den officiella benämningen bruntigré, inom IDP heter det svarttigré. Genetiskt är det ju som sagt en svart katt med mönster.
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.