Vilken färg?

R

Revontuli

Tänkte måla om i hallen, den här färgen som är nu är mycket speciell. Den uppfanns genom att jag valde den ljusgula tapeten, bad sen sambon bryta en burk färg i samma nyans på jobbet. Och då kommer han hem med dendär! Nåja, nu är det dags att måla om.. funderar på gulvit - men kommer det att se smutsigt ut tror ni? Annars vit. - Tänkte försöka matcha lite med den gula och samtidigt med kökstapeten, den ljusgröna.

Färgerna på bilderna stämmer ganska bra, kanske lite orangeare - så gräsligt är det! :o


Från vardagsrummet (och ja, mattorna ska väck.. ) :
blandat059ux1.jpg



Från hallen mot köket. (Ignorera det fula kökskaklet)
blandat063rk8.jpg




Lillhallen t.v. innanför dörren. (ännu en gräslig matta..)
blandat060bm9.jpg


Mot läshörnan/vardagsrummet:


blandat061hy4.jpg
 
Sv: Vilken färg?

Jag gillar vårgrönt i hallar... Tycker det blir välkomnande. Just gult ska jag inte uttala mig om, det är inte min kopp av te.
 
Sv: Vilken färg?

Med tanke på att det inte är så mycket fönster så är en ljus kulör bra. Tar du rätt typ av färg är den avtorkbar och lätt att hålla ren.

Personligen skulle jag välja en neutral, som passar med de färger som syns från andra rum. Detta för att "binda ihop" rummen med varandra, det ser större ut och blir mera som en helhet. (Tänker på det röda i rummet etc).

Väggspegeln ser jättehäftig ut, jobba gärna med äldre känsla + nyare och tuffare som skohyllor etc. Och fixa DOLD förvaring för lite kläder, det ger garanterat ett lyft! Typ hyllor med lådor/ korgar övertill på väggarna i hallen, sväljer mycket "sällan-grejjor" osv.
 
Sv: Vilken färg?

Jo, jag funderade på något ljust. Tänkte mest på något beigeaktigt.. Köket är grågrön/ljusbeige med grön bård. Vardagsrummet är gråvitt och sen är det detdär röda som inte riktigt passar med något, förutom att det ser bra ut från vardagsrumshållet.

Funderade på förvaring men det jag har tittat på känns så stort och möbler behöver vi verkligen inte mer av :)

Fast nu när du säger det, vilken BRA ide! Om man flyttar ut hatthyllan och skostället från lilla hallen och kanske gömmer in dom i en garderob? Och isåfall byter dörrar på den andra garderoben som redan står där, så det matchar?
 
Sv: Vilken färg?

Du kan inte leta fram en bild på en vårgrön hall ? Jag är rädd att det skär sig med den röda..
 
Sv: Vilken färg?

... men om du har vårgröna saker till en neutral bakgrund, kommer det ändå att upplevas färgsatt - men blir inte lika intensivt och "skärande".

Jag tror inte att det är någon risk att det blir blekt/ tråkigt, det beror mera på tillbehören. Dessa blir dessutom enklare att byta ut eller ändra om ifall nåt händer i de andra rummen.
 
Sv: Vilken färg?

Okej. Undrar hur det skulle se ut med ljus vägg och en lång hylla på den väggen där et inte finns något alls.. Sen kanske lite gröna glas grejer och ljus? (älskar prydnadsaker i färgat glas).
 
Sv: Vilken färg?

Jag argumenterar ju efter min smak/ stil, men en sån hylla skulle jag gilla. Gärna en i mörkare trä för att ta upp spegel/ byrå. Och varför inte någon tavla åt det gröna hållet - det går ju att bara spänna tyg på en skiva.

Eller anslagstavla, om ni är många i familjen som har saker att hålla reda på?
 
Sv: Vilken färg?

Ja en tavla kan jag ju måla själv isåfall, men det skulle säkert vara fint. Jag har liksom inte kommit på vad jag ska göra av den väggen, så den har fått bara vara.. Undrar om man kan hitta såna smala hyllor på ikea? Och ja.. i mörkt trä.

Tack för tipsen, det är alltid roligt att bolla idéer med någon. Sambon går ju inte att byta idéer med alls, han tycker bara allting låter dyrt :D
 
Sv: Vilken färg?

får jag messersmitta lite...
Färg=kladdet man målar med
Kulör=nyansen
det är nyansen du letar efter...
Någon gång lär sig väl folk....:)
 
Sv: Vilken färg?

Aha, jag uppfattade inte det röda, trodde du ville ha något som gick i ton med rött?

Vår gamla hall målades i vårgrönt, tyvärr ger inte bilden den riktig rättvisa.

P1010073.jpg
 
Sv: Vilken färg?

Försökte klippa ut en del av hallen ur ett annat foto, för att den gröna skulle synas lite bättre. Då blev det rätt suddigt, men sånt är livet! OBSERVERA: valvet är INTE valt av oss. Och nu har vi flyttat därifrån. ;)
P1010077.jpg
 
Sv: Vilken färg?

Aha jag trodde det hette färg. Alltså att t.ex. röd var en färg? Tyvärr så är jag norrlänning och här gör vi det inte så komplicerat för oss. Färg som färg liksom...
 
Sv: Vilken färg?

Vilken fin grön :) Nu har jag målat färdigt, men tänker hänga upp en smal lång hylla med lite olika gröna grejer på iallafall.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har precis köpt en bostadsrätt till ett riktigt bra pris. Dock behöver den fräshas upp då tapeterna är hemska. Det är en etta...
2
Svar
20
· Visningar
2 632
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp