Vilken färg har oskadad hästmun.

Shaggy

Trådstartare
Jag funderar lite på det här med färgen på slemhinnorna i hästens mun. När jag slutade med bett på min häst så var hon färgad i slemhinnorna vid lanerna. Mitt minne är att hon var mörkt färgad blå/svart men det här var 2003 så jag vill inte gå i god för det. Efter lång tid (över 1 år) så hade färgen gått över till ljust rosa. Efter det har jag alltid tagit för givet att om en häst är färgad där så är det bettskador.
För några veckor sedan tittade jag försiktigt en häst i munnen eftersom jag misstänkte att den hade ont där och både laner, kinder, gom och även bitvis framme vid framtänderna var mörkt brunfärgade. Min första tanke var "stackars häst" men nyfiken som jag är så kikade jag lite fler hästar i munnen som jag vet inte går med bett eller gör så ytterst sällan och flera av de som har bett ytterst sällan (max1-2 ggr/månad) hade också den är bruna färgen vid lanerna. Tyvärr kan jag inte titta den enda häst förutom min egen som jag vet varit helt bettfri i över 1 år då den är mycket rädd om sitt huvud.
Frågan är nu vilkan färg har hästar i munnen? För mig känns det naturligt att de skulle vara rosa (alla bilder jag sett har de varit rosa men då syns ju mest tungan) men samtidigt motsäger min ovetenskapliga undersökning det.

Sv: Vilken färg har oskadad hästmun.

Jag skulle väl säga att hästar normalt ska vara rosa på insidan av munnen, men jag antar att hästar, precis som hundar och katter, kan ha annat pigment i huden även inne i munnen, men att de skulle bli färgade av att ha bett tvivlar jag på, om det nu inte rör sig om kraftig ärrvävnad och det hoppas jag verkligen inte!

Det min häst hade måste varit blåmärken trots att jag mest red på hängande tygel. Vad de övriga hästarna har vet jag inte.

Kan kolla ponnyn i munnen ikväll, har har ju alltid gått bettlöst. Han är dock en ganska ljus häst, så han lär ju vara rosa normalt. En svart häst kanske kan ha andra pigment. Tänker på vår jycke som har fullständigt pigmenterat(typ svart) tandkött, men rosa tunga och svalg.

Min häst var hos tandläkaren förra veckan och han sa att min häst har en perfekt hästmun. Slemhinnor och allt såg jättefint ut. Inte bästa bilden men du ser hur färgen ska se ut i munnen. Han har mörkare färg precis där bettet ska sitta på utsidan men det blir ljust så fort man hittar på insidan. Om du hänger med :p

img_20140227_195843_5310efe42a6b227fa4ff638a.jpg

Är det en vargtand på högersida i överkäken eller vad är det? Sjukt kul att titta in i hästmunnar :D

Om jag kommer ihåg ska jag kolla min, han har inte haft bett på 12 år.

Det min häst hade måste varit blåmärken trots att jag mest red på hängande tygel. Vad de övriga hästarna har vet jag inte.

Ett bevis för att hängande tygel inte är så "snällt" som många tror kanske? ;)

Ja min har samma rosa i hela munnen och har haft bett många år :p

Min dam av årgång 1990 för ett år sedan, d v s när hon var 23 år. Alltid riden med bett, var ridskolehäst mellan 5 och 13 år.

Hon är sabino och fläckarna är pigment och inte skador.

3B564022-62C7-4E34-9C18-12BF5984D19C-547-000000869E25C520_zps2f99e1c4.jpg

Jadu, alltså jag trodde precis som du att hästar naturligt är rosa i munnen. Tills en dag då jag köpte en pålle, helt oinriden och ohanterad. Han är blå/svart på vissa delar av tandköttet och i munnen. SER skit konstigt ut och jag tyckte de var väldigt udda tills jag köpte min 12.a som precis som den första har svart/blåa partier i munnen och han har verkligen inte haft bett i munnen innan han kom till mig. Så det finns nog olika pigment i hästmunnar också :) Dock är de färgat svart/blått inte mörkbrunt.

KL

det är slemhinnorna som skall vara rosa i sig om en häst är frisk....
utöver det så ska det givetvis inte finnas köttskador i munnen, de syns direkt om de finns.
pigment fläckvis har många hästar i munnen, beror både på pigmentanlag, färganlag osv dvs otroligt varierande.

slemhinnorna är rosa vanligtvis. (och blir bleka om cirkulationen är dålig)

Min silverbrunblacka ponny är iaf pigmenterad både här och där i munnen.
Men visst måste de kunna ha blåmärken också.

Sedan kan pigmentering ändra sig faktiskt.

Tack alla ni som tittat era hästar i munnen :bow:. Tänk att det kan vara så stor skillnad och att man har så dålig koll på det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka