vilken färg dominerar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lilla_blomman
  • Startdatum Startdatum
L

lilla_blomman

Om man korsar en isabell med en skimmel, vilken färg är det då troligast att fölet får?
Om stoet är isabell och hingsten skimmel?

Det går inte att säga vilken färg fölet troligast får. 50% chans för skimmel, 50% chans för att det inte blir skimmel. 50% chans för att fölet får gulanlag, 50% chans att den inte får det. Det beror också på vad som döljs under skimmelanlaget, dvs vilken färg som hingsten föddes som och som sedan skimlades av. Fölet kan också få både gulanlag och skimmelanlag. Du kan också få ett föl som varken blir skimmel eller gulanlag. Modern är isabell och bär således anlag för att lämna fuxar. Om hingsten också har anlag för att lämna fuxar kan du få en fux. Det behövs mer bakgrundsfakta för att tala om vilka färger fölet kan få.

Är det inte synd att betäcka med skimmel och riskera att den vackra färgen inte kommer att synas? Betäck med en fuxhingst istället så har du 50% chans för isabell och 50% chans för fux.

En skimmel kan ju dölja tex brun, då kan du ju även få gulbrun...men som sagt 50% chans för skimmel oavsett grunfärg. Men du kan lika gärna få en brun avkomma.

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 383
Senast: Nikan
·
Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 449
Senast: Lyan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka