Vilken fågel?

lilstar

Trådstartare
För andra natten i rad vaknar jag mitt i natten och hör till min förvåning fåglar ha sångföreställning utanför fönstret. Några sjunger ett entonigt ti-ti-ti-ti... som bakgrundsmusik. En annan fågel som sitter högt upp i ett träd eller på ett hus låter så himla vackert. Den låter ganska högt och "exotiskt" med många olika tonlägen; kvittrande, skorrande osv. Vad är det för fåglar som sjunger om natten? jag trodde i min enfald att de sov på nätterna?

Jag bor rätt så centralt i Uppsala och de fåglar jag vanligen ser här är skator, björktrastar, koltrastar, duvor och diverse småfåglar som talgoxe och pilfink.

Nej jag är inte full, bara sjuk och kan inte sova :p

Sv: Vilken fågel?

Vilken tid ungefär sjunger fåglarna för dig? 04:38 är i alla fall ingen ovanlig tid för våra fåglar att vara vakna och ute och sjunga, det är typ morgon då ;)

Svårt att gissa vilken/vilka fåglar det var utan en ljudinspelning dock. Jag har iofs ljudinspelningar själv som jag kan lyssna på och komma med förslag på fåglar, så jag återkommer senare ikväll.

Senast ändrad:

De sjunger uppskattningsvis mellan 03:30 och 05:30, det blir ljust ca 04:30. Tänkte tanken att gå upp och spela in med kameran inatt men beslöt mig för att spara kroppen och försöka sova istället, annars hade jag kunnat lägga upp det på youtube. Det vore kul att få förslag ändå, det är ju ett väldigt speciellt fågelljud, lite regnskogskänsla över det om ni fattar ;)

Vet du helt säkert att det är en koltrast? ;)

Näktergal låter annars som den kunde passa in på din beskrivning.

Försöker lägga in båda fåglarna på youtube så du kan lyssna om du vill sedan när det är klart.

Vad är det för annan fågel du nämnde som sjunger ett entonigt ti-ti-ti? Talgoxe sjunger ju ganska entonigt, det är inte en sån? Annars sjunger Talltita också entonigt, håller på att lägga upp ett ljudklipp på youtube om hur den låter.

Jag tror inte att näktergalarna har kommit igång ännu :idea: Vi får nog vänta ett par veckor till!

Koltrastarna har sjungit länge nu. De kan till och med dra några strofer under den mörka vintern.

Jag tror inte att näktergalarna har kommit igång ännu :idea: Vi får nog vänta ett par veckor till!

:p Jag får väl erkänna att jag inte vet när fåglarna har kommit igång, men annars stämmer näktergal in på beskrivningen. Mest för att jag inte tycker koltrastar har något skorrande läte, men det är väl individuellt vad man vill kalla deras sång ;)

Senast ändrad:

Rödvingetrast kanske? Eller Taltrast?

Förra året hade vi första näktergalen hos oss en vecka in i maj och jag bor lite söderut om Uppsala. De kommer nog tidigare till Skåne.

Ja, rödvingetrast och taltrast har i alla fall "skorrande" läte. Jag hade nog gissat på den förstnämnda i så fall, då jag inte tycker taltrasten "kvittrar" speciellt, men det beror ju fortfarande på vad man anser att kvitter är.

Misslyckades tyvärr med videoklippen på youtube, vet inte om det finns andra ställen att lägga in på? Eller om någon kan hjälpa mig att lyckas med tuben :angel: Ska testa så kan kanske TS lyssna in fåglarna och ge oss ett rätt svar :p

Nu har jag lyssnat på näktergal och de andra trastarna och jag är fast i min övertygelse om att det var koltrast. Min beskrivning kanske inte var så bra men exotiskt "regnskogsljud" tycker jag beskriver koltrastens läte ganska bra. Det andra mer entoniga lätet som jag hörde samtidigt skulle kunna vara koltrastens varningsläte, men jag är inte helt säker för jag lyssnade inte så noga på det...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka