Vilken færg kan mitt sto fa?

Venus_in_Furs

Trådstartare
Har nyligen köpt ett stoföl som jag först trodde var "bara" fux, men nu nær jag studerat henne nærmare börjar jag fundera pa vad hon skall sluta som. Hon ær ganska mörk fux, men benen ær apelkastade och pa vissa stællen silverfærgade och pa vissa stællen rödbruna. I ansiktet ær hon delvis rödbrun-grasilverfærgad.
Pa en del stællen dær vinter/fölpælsen fallit bort ær hon ljust röd och ganska stickelharig. Hon ær æven ganska mycket stickelharig i ansiktet. I mankammen börjar manen bli mer silverfærgad. Hon har æven en al.

http://www.pixbox.se/pic_show_id19424121.html
19424125.jpg

Hennes pappa Eiður frá Oddholi bær pa silveranlag och ær fux, hans pappa Gáski ær skimmel och hans mamma Eiða ær skimmel. Mamman till mitt sto ær skimmel och har en svart pappa och jag tror att hennes mamma ær fux.

Sa, vilka færger ær möjliga att mitt föl slutar som och kan man sæga vilket som ær troligast?

Sv: Vilken færg kan mitt sto fa?

Hon är (tyvärr) bara en vanlig fux!
Det är ju inte så att dom föds som fux för att sedan bli nåt annat.
Men fuxfärgen finns ju in en sån grym uppsjö olika färgnyanser.

För min del far hon gærna bara vara fux, men anledningen till att jag började fundera över færgen var att uppfödaren sa att hon antagligen inte skulle fortsætta vara fux.

Men visst kan væl föl födas som fux om de blir skimmel exempelvis?

Hon har en syster efter samma pappa pa garden som ær silverröd (kan man sæga sa? Den ær vindott fast mörkröd, som Hágangur ungefær) som föddes som "vanlig fux".

Skimmel född fux, det kommer visa sig till sommaren när lurvet försvinner! De blir mörkgrå om benen och stickelhåriga i ansiktet.

Ja kunde tænka mig att det var möjligt! Tack!

Ær det 100% sækert eller bara en möjlighet? Ær det definitivt graskimmel isafall eller kan hon bli ex. rödskimmel?

En bild pa hennes ben, ær det blivande skimmelben alltsa?
19448821.jpg

Spænnande nær man tror att man köpt en "vanlig fux"..:D

Nagon som vet om hon kan ha silveranlag? Pappa Eiður har ju det tydligen.

Det man på Island ofta kallar rauðvindótt (silverröd)är egentligen jarpvindótt dvs silverbrun, eftersom silvergenen ändrar färgen på de svarta håren. Men Silverkedjan vet ju mkt mer om detta än jag:)

Putt, ær sa nyfiken pa vad hon skall bli:D

Hon har en syster efter samma pappa som ær "sotfux" med "grasprengt fax", kan Spyrna bli denna færg med eller ær hon 100% blivande skimmel?

Jag kan inget om färger, men är det två rakade föl bakom ditt föl??
Förlåt för att jag går OT, men jag blir så nyfiken!

haha alla undrar:p Lite ovanligt iofs kanske... De (tre stycken) ær rakade eftersom de star inomhus och vart stall ær sa varmt. De star inomhus eftersom en hade fuxteksem och maste vara torr och de andra ær sællskap..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka