Vilken brösta blir bäst?

Sv: Vilken brösta blir bäst?

jag har provat empathyn collern och var inte så imponerad. Plastsöljorna gick sönder när jag provade den och jag hade svårt att få bröstan att ligga an ordentligt mot hästen hela vägen.

Bytte sen mot en ergonomisk brösta som funkat bra hittills men är sugen på att byta till coller eller franskt coller om dom är bra...

Vi har det collret från börjes å det fungera jätte bra de ergonomiska brösorna har jag aldrig provat. Så jag säger franch (stavning?!) coller till A och B då du kan utnytja har tappat ordet för det nu men det stället där lokor ligger normalt och "bröst platsen" samtidigt.

hur kommer det sig att du inte väljer lokor? bara en nyfiken fråga då jag sitter i samma sits och blivit rådd till loksele....

på drive out tyckte hon empathyn och sa att den skulle vara så bra till shettisar, skulle vara kul att höra vad andra tycker!

Hon på selar .se säger att empathyn inte är något bra val till småttisar så jag hade gått på french collars. Önskar jag hade haft råd med det nu också.

:confused:vad olika dom säger....

var det inte french collar som var någon slags nödlösning? har för mig jag frågade om det...

:confused:vad olika dom säger....

var det inte french collar som var någon slags nödlösning? har för mig jag frågade om det...

ett french collar är absolut INTE någon nödlösning personligen tycker jag det är en mycket bra lösning då den har störe anlägningsyta mot hästen än både brösta å lokor.

då kanske en ideal sele med franskt brösta blir ganska bra då!!??
vad är det för skillnad på french collar och den collern som visas i länken i inlägget från _L_?

jag har empathybröstan från driveout till min shettis på 95 cm och jag är supernöjd med den! Sessan drar bra i den och den ligger an väldigt fint.

alltså jag röstar på empathybröstan! jättebra köp som aj ginte ångrar!

ingen som har bilder att lägga ut på sina (helst shettisar) med empathy, fransk och coller??

Bild, men inte mina småttingar... I Holland har aldrig empaty/ergonomiska bröstor slagit igenom och där är körningen en nationalsport. de flesta med shettisar kör med franska bröstor just för komforten. Lätta att justera efter storlek på häst och ger en bra dragyta som eg. är en kombinatiom av brösta/loka. ( kusken är föresten Aart v/d Kamp flerfaldig värdlsmästare i ponny -spann...)
Gunilla

åh tackar till er bägge!!
någon som har något att säga och visa om coller också:)

Coller är jättefina och används också egentligen endast vid "fin" körning. Väldigt känsliga för stötar och repor och inget som rekomenderas till vardags köring. Ska också vara (helst) måttbeställda för hästen./ Gunilla

Någon känner kanske igen sig på bilden för att det här är en bild jag fått av en collerkund...

åh tack för den bilden!
fast jag kanske är konstig för jag tyckte det var snyggare med frenchen;)

just nu ligger ideal plus french längst upp på min egen lista...om han nu inte kan ha orginal bröstan förstås...men oddsen verkar inte så höga på det om man har shettis eller?

haha, jaså det är du!
här sitter jag och mailar till dig så är du här:D
fatta jag först nu...:idea:

Coller är jättefina och används också egentligen endast vid "fin" körning. Väldigt känsliga för stötar och repor och inget som rekomenderas till vardags köring. Ska också vara (helst) måttbeställda för hästen./ Gunilla

Det där är rätt roande, för när jag pratade med en annan selförsäljare på telefon så sa han att kör man inte väldigt ofta så var inte coller bra. Som jag förstod det på honom så passade dom som bäst ihop med hästen om de användes ofta.

ja vem ska man tro på i hela härvan av selar egentligen:)

Ska förresten tillägga att jag hade empathyn på min fjording, vet itne hur dom ligger på shettisar, kanske passar bättre på dom.

Liknande trådar

Utrustning Jag tycker att det är himla käckt med hösäck av den här typen inne i boxen: Inget spill, enkel att fylla osv. Problemet är att de...
Svar
0
· Visningar
728
Utrustning Har klurat lite på om det finns någon färdig lösning att köpa så att jag kan använda min ordinarie (ELT) sadelgjord när jag tömkör. Min...
Svar
3
· Visningar
1 152
Senast: Dialhard
·
Körning Går och funderar på att köpa antingen en ergonomisk brösta eller en french collar till Isak. Han drar helt okej i en "vanlig", men vill...
2
Svar
37
· Visningar
10 804
Senast: Egonson_
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 833
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka