Vilken brist vid tagelavfall dräktig?

Mustang

Trådstartare
Vilken Micro/macro/vitamin är det som inte är tillgodosedd om man och svans "faller av i drivor" med en månad kvar till fölning?
Min upplevelse är att det är lite drygt hälften kvar av man och svans. Allt fallet sista två veckorna. Strukturen är inte förändrad, möjligen liiiite-lite strävare att ta på, men kan ju också vara årstiden. Pälsen oförändrad och hovar med vad jag kan se /känna.
 
Koppar och zink kanske men det är inte säkert att det har med fodret att göra. Håravfall kan ha många orsaker.
 
Hormoner tex.

Har du mineralanalys på ditt foder och vilket mineralfoder ger du nu?
Jag frågade vilket som orsakade brist, måste man väl kunna svara på ändå ifall man vet? Men ja, ifrån usa. Enbart de rena mineralerna som fattas, därav min fråga. Ifall min har något udda behov.
 
Jag frågade vilket som orsakade brist, måste man väl kunna svara på ändå ifall man vet? Men ja, ifrån usa. Enbart de rena mineralerna som fattas, därav min fråga. Ifall min har något udda behov.

Är det analys på mikromineral med (koppar, zink osv). Tänkte iom att du skriver enbart rena mineralerna som fattas.

Det går utefter svaret på centaurs fråga att gissa om hästen har brist/obalans på mikromineral. Tex så är svenskt grovfoder nästan alltid väldigt skevt i balansen av mikromineral, och flera svenska mineralfoder har en sammansättning som ökar den skevheten.

Men utan att veta är det väldigt vanskligt att på gissning tillsätta ditt eller datt, risken finns du skapar mer obalans. Jag skulle ta ut veterinären.
 
Precis som Alexandra skriver finns risken att göra ont värre vid att tillsätta mikromineraler utan analys. Koppar tex är giftigt i för höga doser.
 
@Mustang mig veterligen finns det inte något svar att ditt problem handlar om vilka micro/Marco mineraler du bör tillsätta/reglera .
Även om så skulle vara så tar det ju lång tid att hitta balans isåfall så
Snarare låter ditt problem mer akut /problematiskt såpass att en veterinär säkert behöver komma ut och titta på hästen och ta lite prover och se över hästens allmäntillstånd .
 
Jag var både på dåligt humör och tydligen extremt otydlig i mitt svar igår.
Jag ber om ursäkt för tonen. @Centaur

Det är full analys, balanserar enbart det som fattas. I år enbart koppar, jod, selen, e, fosfor, magnesium och zink. Jag har väldigt mycket järn i det partiet jag använder nu så det blir en del koppar.
Var rädd att jag missat något (trots att ett visst spelkort kontrollerat). Det nya partiet har enbart serverats i 2 veckor och taglet började fälla dagar innan byte. Dock har hon fyllt ut mankammen (ej IR eller PSSM normalt)
Inget konstigt med dom andra 4 i stallet. Hon är ett maidensto så ingen tidigare erfarenhet.
 
Kort fråga - det är inte så att hon kliar av sig?
Mitt sto kliade av sig man och svans i slutet av sin första dräktighet. Jag var himla orolig att det skulle komma tillbaka året därpå men det gjorde det inte och än så länge håller hon sig fin i år med. Jag behandlade med sliverlotion för klådan. Dock kändes det inte som att det gjorde varken till eller från.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp