Vilka växter överlever hos mig?

Septicemia

Trådstartare
Jag är väldigt sugen på att skaffa lite krukväxter till mina fönster och balkong. Mina problem är:

1. Jag tar död på allt utom kaktusar. :o
2. Jag har båda fönstrena och balkongen i rakt västerläge. Dirkekt solljus hela dagen, olidligt sommartid.

Den första punkten kan jag nog träna bort, men lätta växter vore en bra början.
Det vore trevligt med annat än blommor, gärna ätligt :D, men eftersom jag inget vet har jag ingen koll på vad som är lätt/möjligt att odla.

Sv: Vilka växter överlever hos mig?

Garderobsplantor är tåliga eftersom de inte behöver så mycket ljus, jag är tveksam om de skulle i trivas i dina fönster.

Sätter du upp ett par solskydd (insynsskydd) i fönstret som ger lite skugga för växterna kan du ha "lite vad som helst" där. :) Annars rekommenderar jag kaktusar! Finns i massor med olika varianter, med eller utan taggar, du kan glömma bort dem ibland om du vill :p och gör en schysst liten uppsättning med stenar och annat jox så blir det snyggt.

Hibiskus är annars en jättefin blomma som trivs bra med mycket sol. Kanontjusiga blommor!

Jag har nog en speciell talang för att döda all växtlighet inomhus.:grin:
Kaktusar, Garderobsblommor, Svärmorstungor... ja, alla såna där 'tåliga' växter.

Allt dör när det kommer hit.
Utom en sort.
Orkideér.
Har Orkideér i alla väderstäck. Allt lever otroligt nog.:eek:
Har flertalet gånger varit tvungen att kolla på växterna för att se om nån bytat dem mot plastblommor.
Jag har den 'vanliga' sorten som kallas Brudorkideé.

Kanske den kan vara nåt att prova annars rekommenderar jag samma som de andra.

Senast ändrad:

Svarar alla:

Tack för tipsen, kaktusar känns så otroligt tråkigt då jag haft en mindre uppsättning (30+...) kaktusar när jag bodde hemma och jag är väldigt trött på de. Det vore trevligt med något mindre taggigt. ;)
Men film för fönstrena var ingen dum idé, även om jag inte bor på bottenplan, då kanske det blir mindre ljust i övrigt här inne och det vore helt underbart.
Orkidéer finns ju att få tag i överallt nu, hyfsat billigt, så jag får kanske köpa hem en och testa. I värsta fall får jag ställa den längre in i rummet.

Ingen med tips för balkongen? Skulle lavendel klara sig?

Ampelliljor!
Du har de i en ytterkruka och vid vattning fyller du bara upp krukan och de klarar sig ett bra tag innan de blir bleka och hängiga = dags att fylla på krukan igen.
Att de dessutom är billiga och ynglar av sig lätt är pluss i kanten.

Garderobsplantor är tåliga eftersom de inte behöver så mycket ljus, jag är tveksam om de skulle i trivas i dina fönster.

fast det är ju skillnad på att "inte behöva så mycket ljus"/klara skugga, och att "inte tåla ljus"

som jag uppfattat det så är garderobsblomman en sån växt som ofta står mörkt för att den klarar av det, men att den inte har något emot att stå ljust, då kan den tillochmed blomma :)

TS: hur mycket ljus den klarar vill jag dock låta vara osagt, men det går ju att läsa sig till på nätet bl.a.

jag kan också slå ett slag för Kroton :) Den vill stå ljust och får väldigt fint färgade blad ju ljusare den står.
Jag fick en i vintras som växer så den knakar utan några större besvär.

Gillar också Palettblad, som också gillar att stå ljust. Den får ganska stora blad som är brokiga i grönt/rosa (lite olika beroende sort, men de jag har haft har varit så) och kan behöva ganska mycket vatten på sommaren när det är varmt och soligt, annars torkar den ut väldigt lätt.
Den är dock väldigt seglivad, vet inte hur många gånger jag kom hem efter ett tags frånvaro och hittade en halvdöd Palettblad i fönstret :angel: men den återhämtade sig varje gång :D

Jag betraktar inte mig själv som någon med gröna fingrar, men växter verkar ändå trivas hos mig :) Ofta är det inte så svårt, vattna lagom mycket, lite växtnäring då och då, så brukar det mesta (som inte har för höga krav på sin växtplats) funka fint. Ofta kan det också vara en bra idé att läsa på lite snabbt om sina växter på nätet, så se man vilka som absolut inte får torka ut, vilka som behöver stå ljust eller skuggas etc.

Som jag förstått det ska de inte stå i direkt solljus och då kan det bli problem hos mig.

Och tack för övriga tips!:bow:

sant förstås, men du har inget av fönstren som skuggas utifrån av något, t.ex.?
annars är det ju en hemskt fin växt ändå, så märker man av att den inte riktigt trivs i det väldigt ljusa fönstret kan man ju alltid flytta in den en liten bit från fönstret.

min garderobsblomma har jag haft sen jag flyttade hemifrån (5 år! oj vad tiden går :D ) och den har stått på alla ställen från mörkt kök, förmiddagssoligt fönster till halvläge på en hylla någon meter från fönster i söderläge. på det sistnämnda stället trivdes den absolut bäst, men den har vuxit fint överallt :)

Nej, jag bor en liten bit upp och ser bara hustak. Inga träd som skuggar lite ens. :crazy: Solen står på från 10 till 21 sommartid.

Nej, jag bor en liten bit upp och ser bara hustak. Inga träd som skuggar lite ens. :crazy: Solen står på från 10 till 21 sommartid.

I ett fönster kan det bli lite för mycket brännande sol för vilken växt som helst är jag rädd. Om du inte har något som kan skärma av det mesta, persienner eller något liknande.

Det är det jag också är rädd för. Men persienner har jag och i nuläget är de nere 24/7 (även om det ser otroligt tråkigt ut), det är ljust i rummen ändå...

Det är det jag också är rädd för. Men persienner har jag och i nuläget är de nere 24/7 (även om det ser otroligt tråkigt ut), det är ljust i rummen ändå...

Om det är ljust i rummet, men den brännande solen är avskärmad så ska det säkert gå bra om växterna bara inte står på fönsterbrädan där det är som hetast mot glaset. En liten bit i från funkar bra då :)

Okej, jag har dubbla fönsterbrädor så det kanske räcker att ställa de på den yttre? Eller är det för nära? Har googlat runt lite och hittat en del intressanta och lätta växter så när pengarna kommer in nästa gång ska det shoppas grönt. :D

Jag är väldigt sugen på att skaffa lite krukväxter till mina fönster och balkong. Mina problem är:

1. Jag tar död på allt utom kaktusar. :o
2. Jag har båda fönstrena och balkongen i rakt västerläge. Dirkekt solljus hela dagen, olidligt sommartid.

Den första punkten kan jag nog träna bort, men lätta växter vore en bra början.
Det vore trevligt med annat än blommor, gärna ätligt :D, men eftersom jag inget vet har jag ingen koll på vad som är lätt/möjligt att odla.

Jag är nästan lika dan. Inget trivs hos mej mer än Orkideér. Och som de trivs! :love: Har 10st varav alla utom en blommar och den har knoppar :)

Jag har garderobsblomma som växer och frodas trots att solen ligger på hela dagen och bränner sönder det mesta. Det bränner faktiskt på så bra att det inte sällan är 45 grader inomhus såhär års. :crazy: Stark sol..

Garderobsblomma verkar tåla det mesta! :D

Jag hade orkidé ett tag. Den levde i tre dagar, sedan dog den p.g.a. solen. De är superduperjättekänsliga för sol.

Men nu får ni sluta säga emot varandra. :D

Det kommer säkert sluta med att jag lyckas döda både garderobsblommor och orkidéer, men det ska bli en spännande sommar. ;)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jahaja. Jag har för första gången i mitt liv blivit med trädgård. Jag har inte gröna fingrar. Inte ett enda grönt finger! De är...
Svar
7
· Visningar
1 865
Senast: KungTulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka