Vilka rättigheter har man på arrenderad mark? (långt)

VinterFlikka

Trådstartare
Lägger tråden här, om den ligger fel kan väl vänlig moderator flytta den rätt. :angel:

Börjar med lite bakgrundsfakta.
Vi arrenderar ett stycke mark som angränsar till vår tomt av den förre ägaren till vår fastighet. Vi kommer jättebra överens i och har inte haft några problem alls, vi disponerar marken i princip som vi vill och han är tacksam att den hålls öppen av våra djur, så långt är allt jättebra.

I utkanten av vårt arrende har jag en liten ridbana som jag använder, alternativet att flytta den finns inte då det är den enda tillräckligt stora plana ytan.
Bredvid banan är en liten skogsremsa och på andra sidan om den fortsätter ängsmarken, med samma ägare som till vår mark, ytterligare ett stycke. En yta som vi alltså inte arrenderar av honom.
Han slår gräset där och avverkar lite skog då och då och nyttjar den marken själv.
Skogsremsan mellan dessa två ytor är tillräckligt tät för att man inte ska kunna se igenom den, dessutom inte framkomlig, utan man måste upp på stora vägen och gå runt den för att se vad som händer på den del som han disponerar, den är alltså väl avgränsad från vår del, men ligger ändå inte på särskilt stort avstånd, ca 50 m från min ridbana.

Problemet som uppstått nu är att hans son byggt en privat liten skjutbana precis på andra sidan skogen och övar gladeligen där på kvällstid, vilket gör att jag inte törs använda ridbanan.
Dels för att jag inte vet hurpass bra killen siktar... :crazy: Eller ens vilket håll han skjuter åt.
Dels också för att det är rätt meningslöst att försöka rida/hantera en stressad och rädd häst som bara stirrar upp sig mer och mer för varje skott, dessutom är jag gravid och vill inte ta risken att dråsa i backen och på så sätt skada fostret.

Visst kan jag rida efter vägarna eller i skogen, det är inga problem, men jämt? Han har varit där minst 3-4 ggr/vecka sedan i maj, är det rimligt?
Dessutom angränsar hagarna också till denna mark i viss mån och hästarna stressar upp sig och tokrusar om de står i hagen när han är där, man kan ju tro att de ska vänja sig, men icke.

Så frågan är alltså, har jag som arrenderar mark ens någon som helst rätt att klaga på markägarens utnyttjande av angränsande markområde?

Tack på förhand! :bow:
 
Sv: Vilka rättigheter har man på arrenderad mark? (långt)

Som granne måste man ju alltid ha rätten att ta upp en diskussion om det som stör...

Jag vet inte vilka KRAV du kan ha, men skjutandet gissar jag stör dig även om du inte hade haft arrendemarken?

Går det kanske att försöka komma överens om något schema? Om inte annat måste du få en chans att ta in hästarna så de inte går i hagen när han börjar...
 
Sv: Vilka rättigheter har man på arrenderad mark? (långt)

Hmm frågan är ju om han har rätten att öva skjutning när det utgör en fara för andras liv.

Även om han skjuter åt andra hållet är det ju risk för ditt liv när du rider.

Kolla upp med kommunen om de kan hjälpa dig.
Och prata sedan med din granne och förklara läget och hör om det itne går att ha skjutbanan på annan plats.
Erbjud er att hjälpa till med ev. uppbyggande av den nya skjutbanan så blir de säkerligen inte arga.
 
Sv: Vilka rättigheter har man på arrenderad mark? (långt)

hm.... Vet inte vad som gäller men jag har "hört" att det finns en lag om hur man som granne får störa eller inte störa. men jag har ingen aning om var den kan finnas att läsa.
kanske inta var till ngn hjälp:smirk:
men jag tycker ändå att du ska prata med dem. berätta hur otöckt du tycker att det är... Hoppas att de förstår...

Lycka till!
 
Sv: Vilka rättigheter har man på arrenderad mark? (långt)

Håller med Sammet här.

Din situation har ju blivit väldigt olycklig. Har du kontrakt på arrendet eller är det muntligt? Kan vara en avgörande roll hur mkt man "vågar" framföra med risk för att bli av med arrendet... Visst muntligt ska också vara giltigt, men det vet man ju hur det är med det liksom...

Jag hade också ringt kommunen. Du kan ju börja med att ringa anonymt och fråga om det är ok att han skjuter där? Om kommunen tycker att det är ok, då hade jag gått till grannen... och sagt...

Hej,
Jo, nu när ni gjort en skjutbana här, så vore det jättebra om vi kan göra upp ett schema så jag vet när jag kan rida utan risk för liv och lem och vilken tid jag måste ta in hästarna från hagen...
Om man börjar där, så kanske de får sig en vink hur du har det.
Samt göra en försiktig förfrågan om det går att lägga banan någon annanstans och att du gärna hjälper till...
De kanske inte ens har tänkt på detta?

Sedan hade jag ev. diskuterat att halvera priset på arrendet, eftersom du inte har möjlighet att utnyttja det fullt ut...

En himla taskig sits ni hamnat i.
Lycka till, vill gärna höra hur det går...
//Jezz
 
Sv: Vilka rättigheter har man på arrenderad mark? (långt)

psst... kom på en grej till:
Erbjud dig att köpa en ljud-dämpare till hans skjutvapen :angel:
/Jezz
 
Sv: Vilka rättigheter har man på arrenderad mark? (långt)

Kan du inte börja lite lugnt med att prata med grabben? Fråga om det du är möjligt att få reda på villka dagar eller tider han tänker skjuta på så du kan undvika rida då eftersom dina hästar blir rädda. Han är kanske också rädd om grannrelationen och tanken på att hans skjutande inte funkar för dig har säkert inte slagit honom
 
Sv: Vilka rättigheter har man på arrenderad mark? (långt)

*lånar min egen*

Svarar lite snabbt på allas inlägg.
Avtalet oss emellan är muntligt och det är mycket därför som jag inte riktigt känner att jag kan ta upp det hursomhelst.
Arrendet utgör nämligen ALL min hagmark, vilket i princip innebär att om vi inte får ha kvar arrendet på grund av osämja så är det omöjligt att ha kvar hästarna.
Det är också sagt så att vi arrenderar tills vi kan köpa marken av honom, drar han tillbaka det är vår gård i princip värdelös vid en eventuell försäljning. (Inte för att vi tänker flytta men det kan vara bra att planera i alla fall).

Markägaren och hans son bor inte i närheten alls, utan han åker alltså bil ca 2 mil för att kunna skjuta på sin skjutbana som är byggd på pappans mark.

Tror inte att kommunen skulle ha något emot skjutandet då vi har en granne, som då alltså bor på helt andra sidan om vår gård, och sedan minst 3 km åt vardera håll till all annan bebyggelse, så risken att han ska råka träffa någon/något är inte så stor.

Att flytta ridbanan är i princip omöjligt, bor på en höjd med sluttning åt alla håll, de enda plana ytor som finns i den storleken är min ridbana och hans skjutbana, ironiskt nog.

Det jag skulle vilja tror jag är att han ska ringa/stanna till hos oss innan han ska skjuta så att jag VET om att han är där, alternativt att han talar om vilka kvällar han är absolut säker på att han INTE ska vara där. Skjutandet sker mest på kvällstid precis innan det blir mörkt, med andra ord, den tid då jag helst vill rida. Så jag förstår ju att han kanske också är upptagen övrig tid.
Funderingen just nu är ju om hans pappa (markägaren) vet om det överhuvudtaget, han hade ju hästar själv när de bodde i huset. Jag kan liksom inte tro att han kan vara så dum att han inte tänker på möjligheterna att hästarna kan bli rädda, han vet ju också om att jag har min rdibana just DÄR. Så det kan ju bli fel på flera sätt som helst om jag tar upp det lite för klumpigt... :confused:

Tack i alla fall för alla råd! :bow:
Ska ringa till kommunen i alla fall för att höra vad de säger om saken, sen är det väl bara att jag och sambon diskuterar igenom det noga innan vi tar upp det med honom.
 
Sv: Vilka rättigheter har man på arrenderad mark? (långt)

Frågan är väl om man får bygga skjutbana hur som helst? Tror att det måste finnas godkänt kulfång och även avspärrat ett säkerhetsavstånd. Även om inga grannar finns i närheten kan ju folk vara ute och plocka bär eller promenera... Kolla upp det där noga också innan du tar upp det med grannen.

Men som sagt ovan, inte kan det vara för mycket begärt att du får veta när han ska skjuta? Han kan ju bara ringa? Du kan väl bara helt snällt säga att hästarna blir rädda när han skjuter, så du vill få veta det så du kan ta in dem. Jag tror inte att man har rätt att skrämma djur hur som helst heller...

Lycka till!
 
Sv: Vilka rättigheter har man på arrenderad mark? (långt)

Men...riskerar du att bli ovän med honom ifall du bara frågar om du kan få tiderna han tänker skjuta på???
 
Sv: Vilka rättigheter har man på arrenderad mark? (långt)

Hej,

Med tanke på det du skrev:

"Vi arrenderar ett stycke mark som angränsar till vår tomt av den förre ägaren till vår fastighet. Vi kommer jättebra överens i och har inte haft några problem alls, vi disponerar marken i princip som vi vill och han är tacksam att den hålls öppen av våra djur, så långt är allt jättebra".


håller jag helt med Piraja i hans/hennes svar:

"Men...riskerar du att bli ovän med honom ifall du bara frågar om du kan få tiderna han tänker skjuta på???"

Att på ett vänligt sätt ta upp något man undrar över brukar för det mesta aldrig vara några problem. Om du kommer jättebra överens med markägaren, som du själv säger, är det väl naturligt att du frågar om detta.

Mvh QP
 
Sv: Vilka rättigheter har man på arrenderad mark? (långt)

Till Piraja också.

Jo, jag kommer jättebra överens med markägaren, men det är alltså HANS SON som skjuter på sin pappas tomt. Sonen känner jag i princip inte alls, vet bara vad han heter, om jag då springer till hans pappa och "skvallrar" kan det ju bli fel ändå tycker jag.
Pappan kanske tar illa upp för att jag lägger mig i vad hans son gör eller inte gör.
Bara för att vi har en bra relation markägare/arrendator så betyder inte det att vi känner varandra väl eller direkt umgås, jag vet ju inte alls hur han skulle reagera om jag tog upp detta.

Men jag ska kolla upp vilka regler som gäller och hur det går att lösa på ett sätt som gör alla nöjda.
 
Sv: Vilka rättigheter har man på arrenderad mark? (långt)

Tja innan du ska klaga så skulel jag skriva ett kontrakt med grannen om arrendet..Dumt gjort av dig att bara ha muntligt avtal då det är i prencip värdelöst i en tvist.. Det går ju inte att bevisa ord mot ord=(

Så skriv papper FÖRST med bonden så du har papper på att ni arrenderar och har rätt att köpa marken efter arrendets slut och kom fram till ett pris I KONTRAKTET!

SEN kan vi ta itur med problemet med skjutsndet tycker jag..

Jag skulel nog först kollat vad lagen säger.. har svårt att tro att amn bara får göra en skjutbana så där huxflux och börja skjuta och 4ggr i veckan jag skulel bli galen oavsätt om jag hade häst eller inte.. om man har barn som leker i skogen kan ju hända hämska olyckor:crazy:

Sen hade jag tagit upp detta på enn lugnt och vänligt sätt och hört om han inte kan tänka sig åka till en skjutklubb å skjuta ist=)
 
Sv: Vilka rättigheter har man på arrenderad mark? (långt)

Det finns massor av regler för hur och var man får skjuta.
Privata skjutbanor är liksom inte ett alternativ där.
Man måste ha tillstånd (bygglov) vilket är svårt att få.
Under jaktsäsong så får man skjuta in sina vapen på sin egen jaktmark.

Det som du kan göra i detta läget är att ringa anonymt till Miljö- och Hälsokontoret i din kommun.
De kommer att vara mycket intresserade.
Bl.a. för att det är ett miljöbrott att sprida det bly som finns i ammunition.
 
Sv: Vilka rättigheter har man på arrenderad mark? (långt)

Hej, hör av dig till kommunen, men var rädd om marken du får arrendera. Blir han som äger marken sur och tycker att det är deras rätt att ha skjutbana och skjuta när dom vill hamnar du i en mkt dålig sits. :(

Försök komma till en förståelse att han (sonen) slår en signal eller svänger in när han ska skjuta så kan du skippa ridningen just den dagen eller rida ngn annanstans.
Det måste ju vara otäckt när det helt plötsligt börjar skjutas medans du rider på banan.

Sedan kan det vara så att det är en intensiv period nu då älgjakten har börjat.Kanske är det sonens första år som jägare och han tycker att det är jätte spännande att skjuta.
Har du tur så lugnar det ner sig om ett tag och skjutbanan kanske inte kommer användas på samma sätt som nu.

Att han skjuter på bästa tid för dig att rida är säkert för att även han har ett jobb och att han vill hinna skjuta innan det blir mörkt.

men hör med honom, för du måste ju iaf få veta åt vilket håll han skjuter
 
Sv: Vilka rättigheter har man på arrenderad mark? (långt)

Är det verkligen en skjutbana så ska man ha tillstånd från Länsstyrelse och Polis. Det ska också flaggas upp med röd flagg när man skjuter på den.
Är det bara så att han skjuter "prick" på sin egen mark så får man göra det även utanför de tillåtna jakttiderna om marken är att klassa som jaktmark d v s den ligger utanför stadsplanerat område.

Är det en riktig skjutbana så kan du begära att det sätts tider för när det får skjutas på den. Jag har själv haft en skjutbana som granne.

Är det "bara" en jägare som övningskjuter på egen jaktmark finns inga sådanna regler utan då gäller bara att man måste vara försiktig och ta ansvar för sitt skjutande. Detta kan få hjälp med via Jägarförbundet om vad som ska räknas som sådan skjutning och vad som gäller. Jag har haft en grannjägare som gärna kom ut när det var fint väder för att skjuta lite på sin jaktmark. Officiellt hette det att han sköt in sitt vapen. Men när han skrämde mina ston så att av den dog och lämnade ett två veckors föl kvar, så tog det slut. Så jag kan tänka mig att om din häst blir påverkad av det att det kan bryta mot vad som gäller för övningsskytte på egen mark.
 
Sv: Vilka rättigheter har man på arrenderad mark? (långt)

Till Piraja också.

Jo, jag kommer jättebra överens med markägaren, men det är alltså HANS SON som skjuter på sin pappas tomt. Sonen känner jag i princip inte alls, vet bara vad han heter, om jag då springer till hans pappa och "skvallrar" kan det ju bli fel ändå tycker jag.
Pappan kanske tar illa upp för att jag lägger mig i vad hans son gör eller inte gör.
.

Nu tänkte jag ju inte i den formen att du "skvallrar" utan att du vänder dig direkt till sonen, berättar att hästarna blir lite rädda och om ni kunde komma överens om ett skjutuppehåll under en stund på kvällen där;) Förhoppningsvis förstår han problemet och är bussig så kan ni enas om vettiga tider för er båda;)
 

Liknande trådar

Äldre Ni som följt mig tidigare vet att jag haft en vattenläcka som min hv inte ville åtgärda utan försökte på nån billig variant för att få...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 013
Senast: MM
·
Ekonomi & Juridik Jag är intresserad av att arrendera lite mark av grannen, har dock inte diskuterat detta med honom ännu utan vill ha ett hum själv om...
Svar
8
· Visningar
11 154
Senast: Tacitus
·
Hästmänniskan Blev det rätt forum? Eventuellt är vi spekulanter på ett hus. Det finns möjlighet att bygga för att ha häst, men hagutbudet är lite...
Svar
18
· Visningar
2 348
Ekonomi & Juridik Nu efter tredjeskörden kommer vi att få tillbaka en del av den vall vi har utarrenderad. Det blir lite drygt 5 ha som vi nu funderar på...
Svar
0
· Visningar
878
Senast: Nelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp