vilka passar bäst ihop... kaniner..

T

Tokmaja

Ska köpa mig två kaniner, men vilka kön går bäst ihop.
Har haft några förrut men de har bott skilda åt, det kommer inte de här att göra.
Förr hörde man att hona + hona inte var bra, för de bara bråkar.
Två hanar likaså om de inte kastreras, men det blir ju dyrt att kastrera två, så är då hona + kastrerad hane bäst?

Vid vilken ålder bör man i så fall kastrera hanen för att slippa små kaninbebisar och vad ungefär kostar en kastrering av en kanin?? Är det samma pris som för katt?

Jag har haft 2 honor tillsammans o det gick alldeles utmärkt. 2 hanar rekommenderar jag däremot inte.

2 honor rekomenderar inte jag, om de inte är syskon eller om d inte är mamma å dotter. en av min kompis kaniner dog på detta vis. 2 honor.
2 hanar tillsammans är inte bra heller, om inte de är kastrerade.

en kastrering av hankanin kostar ca 300 kr (gjorde det för 4 år sen iaf), och hur gammal kaninen ska vara för att inte honan ska få ungar? jadu. honan kan ju få ungar vid 2-3 månaders ålder redan, så kastrera hanen, och släpp inte ihop dom förräns hanen har vart kastrerad i 2-3 dagar. delvis för infektions risken och risken för att det ändå blir små ungar (jag fick små ungar pga. detta).

DE små raserna kan tidigast para sig vid 14 veckors ålder men 16 är vanligast. Det kostar allt mellan 300-700 kr, så ring runt, fråga oxå om de söver isåfall kastrera INTE där! De dör lätt då, lugnande + lokalbedövning är bäst då det går på sekunder o inte gör särskilt ont särskilt länge.

1 vecka i en bur bredvid honan rekommenderas som minst och de kan kastreras så fort de har pungkulor synliga dvs från ja ca 14 vekcor men vet brukar inte vilja förrän de är 5-6, men DU ser ju när kulorna syns tydligt nog!

min kaninhona fick ungar när hon själv var 4 månader gammal, alltså var hon 3 månader när hon blev med ungarna..
hon var en blandning av nåt som ägarinnan kallade för dvärgkaning, men som absolut var MYCKET större än min han dvärgvädur! *skratt* blev små söta krabater iaf.
och det tragiska med när jag släppte ihop dom var ju att pappan till min hona (som var mina hane också) gjorde sin dotter med barn.

ag hade innan det haft dom i 2 burar bredvid varandra i ca en månad, så de kände varandra, och veterinären sa ingenting om att jag itne skulle släppa ihop dom direkt, eller riskerna i om jag gjorde det. han var då 13 år gammal när jag kastrerade honom.

Jag är ganska van bland kaniner...
Två hanar ska man absolut inte ha ihop.. bråkar de åker dt oftast en på stöpet..

Två honor går bra, då är det en som bestämmer, men efter något/några år kan den andra kaniner tröttna för att ligga "under" elelr inte får bestämma över den andra, då kan dt bråka. En hona och en kastrerad hane vet jag faktiskt inte. Men man får köpa de två kaninerna samtidigt så du inte har haft den andra mycket längre och så ska dom vara någorlunda samma ålder, ett år kasnke inte spelar nån roll, men inte 3-4 år och absolut inte mer, om det då inte är en van mamma som brukar ha ungar, och gillar att ta hand om kaninungar. När kaninerna träffas för första gången sätt in dem i någon stor bur, så om dt skulle bråka att dem kan försöka fly och va vid dom så du ser att dom komemr överrens, annars kan det bli problem

Lycka till med dina kaniner!!!
:D, och glöm inte att kela lika mycket med båda annars blir dom lätt ovänner

Så om jag fattat det här rätt ska hanen då kastreras strax efter att det blivit 14 veckor.
Hålla isär dem i några dagar och sedan då ska allt vara frid och fröjd!
Men det låter bra.
Jag köper nog två syskon misstänker jag... så det är inte två som inte känner varandra som jag flyttar ihop..

Liknande trådar

Däggdjur Hejsan! För ett tag sedan så gick min hankanin som jag haft i några år bort, och jag märkte snabbt att min hona blev lite nedstämd. Så...
Svar
1
· Visningar
1 367
Senast: Blyger
·
Däggdjur Är det inte det ena så är de det andra. Nu har mina två kaniner bott ihop i dryga tre veckor och funkar helt okej. Tills idag. Nu är hon...
Svar
13
· Visningar
3 199
Senast: Milene
·
Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 543
Senast: Blyger
·
Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 510
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama