Vilka örter?

Vilka örter sägs det hjälpa mot hosta för hästen? Har chans att få ett gäng örter men skulle vilja veta vad de heter. Om ni känner till några fler nyttiga örter så är det bara att hojta:bow::idea:

Sv: Vilka örter?

En kompis häst fick bla Lindblom mot hosta. Men den fick flera örter, kommer inte ihåg de andra.
Har du testat att googla?

Annars så finns det en bok som heter "Hästägarens örtabok" som är jätte bra. Det är ju en hel vetenskap det här med örter :D

fick tips här på bukefalos om att man kunde göra "hostmedicin" till hästarna.. vatten, timjan och....
återkommer skall leta lite =) minnet är dåligt
det fungerade jätte bra i alla fall, min är utan hosta nu och då har hon små hostat länge. annars är hon hypokondriker :rofl:

vatten, anis och timjan
man kan även ha i honung.
finner inte var det står här men jag har det sparat på min dator hemma. om du är intresserad av receptet så skicka ett PM
mvh

Du tar 1,2 liter vatten och 40 g Anis, koka i 10 minuter.
Dra av kastrullen från värmen och tillsätt 30 g timjan.
Låt stå och dra i 12 timmar. Sila av örterna och tappa upp avkoket på flaska.
Ge sen 2 gånger om dagen, 1 dl / måltid, och ev lite vitlök, honung och äppelcidervinäger.

det är nu inte jag som har gjort grundreceptet (H*n finns någonstans här på buke....)
men jag använde torkad

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
657
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
684
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024