vilka grässorter bör man välja/undvika?

ameo

Trådstartare
Moderator
Vilka grässorter bör man generellt undvika om man vill ha ett grovfoder med så lågt sockerinnehåll som möjligt? Och vilka bör man välja?
För visst borde vissa sorter vara mer benägna att innehålla socker än andra?

Och vilka av nämnda "bra" grässorter tål att efterbetas, dvs att trampas på och gnagas ner?

Vi kommer troligen plöja upp en eller två av våra hagar och så in på nytt, med planen att kunna skörda eget hösilage och sen, vid betesbrist, kunna efterbeta. Och jag vill redan nu börja kolla upp hur jag ska tänka...

Sv: vilka grässorter bör man välja/undvika?

Jag är verkligen ingen expert, men så vitt jag förstår ska man undvika rajgräs om man vill hålla sockerhalten låg. Timotej och ängsvingel är det i det hö jag brukar köpa, och jag tror att dessa sorter är rätt "standard" i hästhö.

Lärde mig mycket om olika grässorter av en broschyr som jag fått av Olssons frö, den beskriver dom olika gräsen på ett bra sätt.
Beställde den på internet, men efter en googling så tror jag att den idag kan laddas hem som pdf. fil.

Jag har läst samma som bettysmatte. Sedam har jag förstått det som att man kanske inte kan få både och. Timotej tex har lågt socker men är inget bra betesgräs. Jag tror att det är så ganska ofta dvs de gräs som producerar mkt socker har också (bla pga detta) lättare att klara sig i hagen. Om man vill ha beten med lågt socker är det nog mer naturbetes gräs man ska välja.

Undvika? prata med en gammle bonde om bäste betesval och undvika hela hö bärjnings process.

Undvika? prata med en gammle bonde om bäste betesval och undvika hela hö bärjnings process.
om man har mer bete än man behöver/hinner beta ner så är det bättre utnyttjande av gräset att ta en skörd eller två i någon av hagarna än att låta det bli förvuxet och oanvändbart.

gamla bönder i all ära, men de har garanterat ingen koll på sockerhalt i grässlagen.
Eftersom jag i princip enbart har lättfödda hästar i samlingen :grin: (shettisar, nf, halvblod och fullblod), varav två fångbenägna, så vill jag ha så lågt socker som möjligt i deras vinterfoder för att minska risken för fång.

tack för era svar!
Jag har läst samma som bettysmatte. Sedam har jag förstått det som att man kanske inte kan få både och. Timotej tex har lågt socker men är inget bra betesgräs. Jag tror att det är så ganska ofta dvs de gräs som producerar mkt socker har också (bla pga detta) lättare att klara sig i hagen. Om man vill ha beten med lågt socker är det nog mer naturbetes gräs man ska välja.
På vilket sätt är timotej inget bra betesgräs? För att de inte tål tramp?

Jag är egentligen i första hand ute efter bra vallskörd "utan socker", men att hästarn ska kunna efterbeta de år som betet torkar bort - typ inte i år då... I dagsläget har jag 2 ha bete som är förvuxet - lite betat i botten bara. Och 1 ha till som jag kanske hinner beta av men som jag lika gärna skulle klara mig utan.

Kostnad Ameo, det bli biligar att köpa hö än att bärja, göra en deal med gran bonde, arenda mot ett bra timothy hö som är slaget efter midsommer.
Dugger för lätt föd shettis.
Är dom andra åker överväxt en beteputts kan vara bra.
Det var nog inte det jag bad om tips om, såvitt jag vet. Mina kostnader och hur jag löser saken har inte med saken att göra. Betena mår bra av att plöjas upp då och då, när de ligger på åkermark och då kan man lika gärna utnyttja avkastningen på bästa sätt också. Och huruvida de putsas eller inte har jag över huvudtaget inte nämnt, bara att betet växer ifrån oss och därför inte utnyttjas på bästa sätt

Sen är du helt fel ute vad gäller shettisarnas behov. Sent slaget grovfoder innehåller väldigt lite proteiner och det är då OERHÖRT svårt att täcka shettisarnas proteinbehov utan att de samtidigt får ett stort energiöverskott och därmed blir feta.

Senast ändrad:

Det viktiga är inte vilket gräs du har men när du slår det. Rajgräs har potensial att lagra mkt socker och fruktan men det är ffa på vår/höst. Man behöver såklart inte välja det ändå, men mitt poäng är att sockerhalten står och faller på hur väder, temp och växtfas är när du slår. Det hjälper inte att ha bara timotej om det är "socker-väder" vid slagningen.

http://www.safergrass.org/pdf/AAEPposter.pdf

Timotej tål inte betning alls, det är iaf min erfarenhet. Inte ens lätt betning. Det blir dessutom utkonkurrerad av andra mer tåliga grässorter. Timotejen jag planterade in har nästan försvunnit.

Jag hade valt en mix av timotej och olika svingelsorter om du främst vill ha hö. Enbart timotej blir väldigt grovt om du inte slår jättetidigt (och då får du problem med sockerhalten pga kalla nätter).

Vi sådde in 4 ha bete/vall förra året. Vi köpte en vallfröblandning på svenska foder, som hette något med häst, kan kolla exakt namn om du vill. Den var en kombinationsblandning som skulle funka för en förstaskörd och bete. Vi tog ingen förstaskörd i år eftersom vi hade 5 andra ha med fint hö, men blandningen med mycket timotej och ängssvingel ser ut att kunna bli ett bra hö om man vill också. Prata med bönder kan visst vara bra, men de har som sagt inte alls alltid koll på hästar och de senaste rönen. Jag blev t ex rekommenderad av en äldre bonde att se till att det fanns alsikeklöver i blandningen!

Det viktiga är inte vilket gräs du har men när du slår det. Rajgräs har potensial att lagra mkt socker och fruktan men det är ffa på vår/höst. Man behöver såklart inte välja det ändå, men mitt poäng är att sockerhalten står och faller på hur väder, temp och växtfas är när du slår. Det hjälper inte att ha bara timotej om det är "socker-väder" vid slagningen.

http://www.safergrass.org/pdf/AAEPposter.pdf
Nu har jag hunnit fundera lite på detta, men däremot inte orkat plöja mig igenom länken, då jag är alldeles för dålig på engelska.
VAD är sockerväder? Och framförallt, vad är då låg-sockerväder?
Kan man generellt säga att andraskörd ligger lägre i socker än första? Eller går det inte att generalisera så?

Hej, har själv såt in nytt på en del av åkern och blev mer eller minder galen på vad jag skulle välja men hittade en blandning som jag tror blir bra på Olssons frö, dom har några olika fröblandningar för häst.

Kram och lycka till

Vi sådde in 4 ha bete/vall förra året. Vi köpte en vallfröblandning på svenska foder, som hette något med häst, kan kolla exakt namn om du vill. Den var en kombinationsblandning som skulle funka för en förstaskörd och bete. Vi tog ingen förstaskörd i år eftersom vi hade 5 andra ha med fint hö, men blandningen med mycket timotej och ängssvingel ser ut att kunna bli ett bra hö om man vill också. Prata med bönder kan visst vara bra, men de har som sagt inte alls alltid koll på hästar och de senaste rönen. Jag blev t ex rekommenderad av en äldre bonde att se till att det fanns alsikeklöver i blandningen!

Konstigt råd du fick angående alsikeklöver som inte alls är bra för hästar, antar att du också tyckte det, du kanske ska ge den bonden nedanstående text!!

Texten är från veterinaren.nu:
Alsikeklöver kan vara giftig för hästarna, ffa i fuktiga förhållanden. Man vet inte exakt vad som orsakar symptomen men man misstänker svampgift. Den vanligaste symptomen är sk fotosensibilisering. Det betyder att de vita partierna blir extremt känsliga mot solljus. Andra, mer ovanliga symptom är dålig aptit, slöhet, uttorkning, feber, svullna ben, gula slemhinnor eller diárre.
Som behandling räcker att hästen flyttas från betet med mycket alsikeklöver och eventuellt symptomatisk behandling.

Andra skörd är ofta både lägre i socker och MJ, men behöver inte vara det!

Den höga sockerhalten beror på att vi har så många ljusa timmar på dygnet, fotosyntesen i full gång länge!

Det man ska göra om man vill få så lågt socker som möjligt är att slå tidig morgon efter en varm natt, då har gräset använt sockret till att växa under natten utan att bilda nytt socker under tiden.
Är natten kall så växer inte gräset utan sockret finns kvar och gräset börjar bilda mer socker när solen och värmen kommer!

Vilka grässorter bör man generellt undvika om man vill ha ett grovfoder med så lågt sockerinnehåll som möjligt? Och vilka bör man välja?
För visst borde vissa sorter vara mer benägna att innehålla socker än andra?

Och vilka av nämnda "bra" grässorter tål att efterbetas, dvs att trampas på och gnagas ner?

Vi kommer troligen plöja upp en eller två av våra hagar och så in på nytt, med planen att kunna skörda eget hösilage och sen, vid betesbrist, kunna efterbeta. Och jag vill redan nu börja kolla upp hur jag ska tänka...

De olika bladgräsen lämpar sig bäst om man ska beta eller ta många skördar, de kommer igen snabbast efter en första skörd/avbetning! Hittade denna på nätet! www.slu.se/Documents/externwebben/overgripande.../Jo01-10.pdf

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 001
Senast: MJLee
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama