Vilka färger har era veckodagar?

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare hier
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 4 576

hier

Trådstartare
Skaffade ny dosett häromdagen. Sju fack i olika färger. Jag försökte lägga dem i den ordning jag tycker veckodagarna är för att inte blanda ihop det. Men det var svårt för alla "mina" dagsfärger fanns inte med :D :cautious:

Mina självklara färger är:
Måndag: Svart
Tisdag: Vit
Onsdag: Grön
Torsdag: Lila
Fredag: Gul
Lördag: Röd
Söndag: Grå

Är jag den enda som "ser" veckodagarna i färger? :p

Sv: Vilka färger har era veckodagar?

Spinner vidare: hur ser du/ni andra ett år? Jag ser året som en klocka, eftersom 12 månader /12 timmar. T ex April blir då kl 4 på klockan, osv. Så just nu är klockan alltså snart 9 på "klockan" (september).

Skaffade ny dosett häromdagen. Sju fack i olika färger. Jag försökte lägga dem i den ordning jag tycker veckodagarna är för att inte blanda ihop det. Men det var svårt för alla "mina" dagsfärger fanns inte med :D :cautious:

Mina självklara färger är:
Måndag: Svart
Tisdag: Vit
Onsdag: Grön
Torsdag: Lila
Fredag: Gul
Lördag: Röd
Söndag: Grå

Är jag den enda som "ser" veckodagarna i färger? :p

Jag hade också synestesi för veckodagar när jag var liten, men det försvann när jag blev äldre. Mina färger var:
Mån, vit
Tis-Tors, orange
Fre-Lör, blå
Sön, brun

Jag har! :D
Måndag: Mörkblå
Tisdag: Gul
Onsdag: Mellanblå
Torsdag: Brun
Fredag: Mellangrön
Lördag: Rosa
Söndag: Ljusgrön

Alla mina dagar är rosa eller gula. Vet inte varför men om jag tänker på måndag så ser jag en rosa post it lapp sitta i en almanacka på måndagen.

Måndag:Grön
Tisdag: Gul
Onsdag: Brun
Torsdag Blå
Fredag: Vit
Lördag: Svart
Söndag: Röd

Jag vet inte var det kommer ifrån. Misstänker att det härstammar från lekistiden på 70-talet.

Vågade knappt prata om att jag såg veckodagar mm i färg när jag var liten, trodde risken för idiotförklaring var stor. Skönt att nu i vuxen ålder förstå att jag var långtifrån ensam :D

Mina färger var (om jag minns rätt):
Mån-brun
Tis-lila
Ons-orange
Tor-klarblå
Fre-orange
Lör-klarblå
Sön-gul

Förmågan att se dagarnas färger tycks dock numera kraftigt ha försvagats.

Jag ser också året som en klocka, där nyår är kl. 12. Men mitt år går motsols, dvs januari är mellan kl. 11 och 12, februari är mellan kl. 10 och 11 osv. Årtal ser jag som en linje, där dåtiden ligger till vänster, framtiden till höger.

Jag har också färger:
Måndag mörkblå
Tisdag gul
Onsdag mörk grå
Torsdag silver eller grå
Fredag brun
Lördag ljusgrön
Söndag röd

För mig var det tvärtom; jag trodde att alla såg veckodagar, året, siffror, bokstäver och namn i färger. Tills jag i vuxen ålder råkade läsa en artikel om synestesi som främmandegjorde det totalt. Kändes lite konstigt.

För mig ser veckan ut såhär:
Måndag: blå
Tisdag: vit eller "inte ifylld" med svarta konturer
Onsdag: rödbrun
Torsdag: svartbrun
Fredag: röd
Lördag: grön
Söndag: gul

Mitt eget tilltalsnamn är klargult. Jag har alltid tyckt att det känns lite off eftersom det inte passar ihop med min bild av min person.

Eftersom jag inte lever inrutat måndag till fredag med lediga helger är alla dagar likadana för mig :)

Jag ser också året som en klocka, där nyår är kl. 12. Men mitt år går motsols, dvs januari är mellan kl. 11 och 12, februari är mellan kl. 10 och 11 osv. Årtal ser jag som en linje, där dåtiden ligger till vänster, framtiden till höger.

Exakt så ser jag också. Mitt år går motsols. Årtalen går på en linje men med en 90 graders böj vid 1980 och vid 2000. ^^

För mig är det:

Måndag - gul
Tisdag - ljusare blå
Onsdag - brun
Torsdag - svart
Fredag - ljusare grön
Lördag - röd
Söndag - grön

Måndag: ljusgul som skimrar med lite grönt
Tisdag: grå med vita drag
Onsdag: orange-grön
Torsdag: skimrar i lila-blå-röd
Fredag: orange och grå
Lördag: ljusrosa/ljusblå
Söndag: gräsgrön med solgula stråk

Jag har inga färger för specifika ord, bokstäver eller månader. Däremot ser jag årets 12 månader längs en viss typ av linje, med markeringar vid varje månadsskifte. När jag räknar på månader så kan jag alltså "varva" den linjen om åren byts ut, och det fungerar både framåt och bakåt.

Fortsätter:
Januari: Ljusblå
Februari: Ljusgrå
Mars: Orange-grön
April: Röd-grå
Maj: Blå-grön (inte turkos)
Juni: Ljusgrön-ljusgul
Juli: Ljusrosa-vit
Augusti: Orange-lila-röd
September: Senapsgul
Oktober: Brun
November: Militärgrön
December: Beige

Fyller på med min månader:
Januari - gråvit
Februari - brun
Mars - gul
April - mörkgrå
Maj - ljusröd
Juni - ljusgul
Juli - vit
Augusti - mörkröd
September - gul
Oktober - mörkbrun
November - gråblå
December - gulgrön

Liknande trådar

Fritid På lördag 18/3 börjar curling-VM, lag Hasselborg representerar Sverige. Heja! Heja! 🥌 Det kommer sändas på SVT och svtplay. Jag tror att...
Svar
12
· Visningar
948
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 024
Senast: Habina
·
Träning Jag själv gillar när det står står klart och tydligt vad jag ska göra med min häst om dagarna för att få en sån varierad träning som...
Svar
2
· Visningar
610
Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 389
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka