Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och ja! Hurudana stolpar? Är dom tunna i glasfiber något att ha?Vilka elband föredrar ni? Platta band eller runda"snören"? Varför?
Håller med. Aluminiumtråd föredras hör med. Leder ström bra och går som sagt av utan skador av att tråden skurit in om de fastnar..Jag föredrar aluminiumtråd till permanenta hagar. De har extremt litet motstånd och går av lätt och orsakar inga skador på hästarna. Jag väljer 2 mm som har en dragvikt på 75 kg och ett motstånd på ungefär 0,001 ohm per meter. Just de två faktorerna tycker jag är det viktigaste när man väljer elledare runt hagarna. Motståndet ska vara minimalt för att det faktiskt ska vara el i staketet hela vägen. Sen vill jag inte ha för hög dragvikt för att minimera eventuella skador. För tillfälliga hagar väljer jag bort aluminiumtråd eftersom den är svår att återanvända och blir skör när den rullas upp igen. Om det jag använder är smalt rep eller band beror på vad jag hittar som leder bra och går av lagom lätt - formen är underordnad funktionen. Stolparna som jag föredrar är 175 cm långa tryckta trästolp, 70 mm. I hörnen vill jag ha 200 cm långa 80 mm grova. De trycks ner till samma höjd som de kortare, jag vill alltså ha hörnen stabila. Jag har inte byggt parallellogram i hörnen, men det blir ännu bättre förstås.
Tjocklek minns jag inte i huvudet. Grindar har jag faktiskt valt resårgrind. Dvs inte samma tråd. Men handtagen kommer att haka ur om hästarna mot förmodan fastnar i resårgrind..
Jag tänkte mest att jag har hört att aluminium + annan tråd "ärgar" (kommer inte på rätt ord nu) och det kan bli trixigt om man skarvar med annan tråd eller vid grindöppningar med aluminium mot annan metall.Tjocklek minns jag inte i huvudet. Grindar har jag faktiskt valt resårgrind. Dvs inte samma tråd. Men handtagen kommer att haka ur om hästarna mot förmodan fastnar i resårgrind..
Att aluminium skulle ärgar har jag inte hört och inte sett heller.Jag tänkte mest att jag har hört att aluminium + annan tråd "ärgar" (kommer inte på rätt ord nu) och det kan bli trixigt om man skarvar med annan tråd eller vid grindöppningar med aluminium mot annan metall.
Aldrig hänt på dom 15 år jag har haft aluminium och järn, snarare väldigt smidigt att bara knyta ihop igen när djur sprungit igenom utan att behöva oroa sig för att dom trådar som leder ström är hela eller inte som det ju blir på band/ rep, bara är skarva ihop igen och strömmen går fram.Jag tänkte mest att jag har hört att aluminium + annan tråd "ärgar" (kommer inte på rätt ord nu) och det kan bli trixigt om man skarvar med annan tråd eller vid grindöppningar med aluminium mot annan metall.
Jag insåg just varför jag aldrig ser aluminium/järn i norr, trots att det alltid rekommenderas.
Jag använder rep men tänkte "jag kan ju prova byta ut till aluminium", tills jag tom att tänka på snöskottning i hagarna vintertid. Man skulle nog knäcka en sån tråd med snön och behöva dra om alltihop flera gånger varje vinter