Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?
lättare typ av häst. Alltså ingen nordis eller liknande.
Den ska ha arbetsvilja utöver det vanliga. Pigg och framåt utan att hetsa upp sig i onödan. Inte för het/pullmaskin eller tittig, Då stiger pulsen och det vill man inte
Min gammeltant är utmärkt. Hon lägger i autopiloten och sedan stuffar hon bara på. Hon är som en klocka, bara går och går och går.
Vid vetgaten tar hon ett djupt andetag och liksom pustar ut ordentligt, sedan är hon på vilopuls.
Om du jämför med hur man träningskör en travare i skogen. Det är det jag menar med autopilot
. Hästen skall kunna hålla en rytm/takt och dricka kaffe samtidigt ungefär. Svårt att förklara.
Låter ju toppen, det ska jag nog inför med "våra" travare, sätta på autopiloten, sätta fast tömmarna ta fram en bra bok och slå upp en kopp kaffe
Skämt å sido, jag förstår vad du menar
Är en lågpulsare bra alltså? Betyder alltså en häst som sällan går högt i puls och snabbt går ner efter ansträngning?
*kl*
Om jag räknar upp lite egenskaper, har ni lust att och ge en synpunkt om ni skulle tycka den hästen var intressant inom distans?
* Lågpulsare
* Trafiksäker och då menar vi lastbilar, traktorer och snabbkörande bilar.
* Går fram som en älg, finns ingen terräng hästen inte tar sig fram igenom, på under och över. Broar, berg, vatten, diken etc.
*Orädd och tuff.
* Träningsnarkoman, älskar att träna och kan trava mil utan att bli ansträngd.
* Går hellre en runda till än hem till stallet om hästen själv får välja.
Och ju längre turen är destå bättre.
* Ju hårdare träning ju gladare häst.
* Hållbar och inte skadedrabbad.
* Pigg, framåt och positiv vid ridning.
* Lätt- lastad, duschad och skodd.
* Väluppfostrad och resvan.
* Som älgen beskriver, sätt på autopiloten och trava ett par mil, ta gärna en kopp kaffe under tiden
Innan galopp häll ut kaffet, galoppen är något skumpig
Skulle ni tycka den hästen var intressant testa som distanshäst?