Vilka dressyrhingstar är populära?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare -Lilla My-
  • Startdatum Startdatum
L

-Lilla My-

Det är ju rätt viktigt om man vill ha sitt föl sålt att pappan är populär så därför tänkte jag se vilka dressyrhingstar som är populära just nu? Jag ska betäcka mitt sto nästa år. I år fick hon vila från aveln. Vilka föl är mest lättsålda i år med dressyrpappor? Vad tror ni om nästa år?

Sv: Vilka dressyrhingstar är populära?

Det är ju rätt viktigt om man vill ha sitt föl sålt att pappan är populär så därför tänkte jag se vilka dressyrhingstar som är populära just nu? Jag ska betäcka mitt sto nästa år. I år fick hon vila från aveln. Vilka föl är mest lättsålda i år med dressyrpappor? Vad tror ni om nästa år?

Sällsynta, exklusiva fädernehingstar slår förstås högre bland avelsfolk. Bland ryttarna tror jag inte att det finns några genvägar - super härstamning på båda sidor eller toppenanlag tidigt. Annars finns det inte stor anledning att chansa på en så ung häst

någon av dressyrhingstarna som ligger i top på blupindex?

Instämmer med incognito, en pappa som presterar antingen själv eller har avkommor som gör.

Och/eller nån utlänsk "kändis" som visar framfötterna, sen tror jag mycket på att använda nåt som inte alla andra gör. Då har man inte så många att slåss med köparna om!

Men mödernet är också viktigt för att få sålt, moderns stam måste vara nåt att hänga i julgranen också. Men oavsett stam på modern så är det lättare om hingsten är eftertraktad.

Sen hänger det ju helt klart på vilket pris man vill ha, allt går att sälja enkelt om man har ett lågt pris.

Quaterback är väl fortfarande i ropet? Lever avkommorna upp till förväntningarna?
Annars tror jag Ampere kan vara nåt. Eller nåt med Hohenstein, de verkar vara garanti för snygga, trevliga föl som är eftertraktade!

Okej, där ser man.. okej, annars tycker jag att de som räknas som populära är de som det snackas mest om. ;)

Okej, där ser man.. okej, annars tycker jag att de som räknas som populära är de som det snackas mest om. ;)

Man kan ju vara populär på olika sätt ;). Uppfödarna kan tro på en hingst, de avelsintresserade tävlingsryttarna tror på en annan medan de tävlingsryttarna som inte är avelsintresserade hejjar en tredje. Hobbyryttarna kan ha fått nys om en fjärde. ¨
Don Primero är väl en av de hingstar som de flesta har mycket positivt att säga om, i alla kategorier.. Ur avelssynpunkt utan att vara allvetare så kan det vara skönt att luta sig tillbaka till blup, men ur säljbarhetssynpunkt kan det kanske handla om nästa framgångsrika tävlingshingst av bra typ som visat fina avkommor på 3-års - eller fantastiskt fina föl.
/U

Jag tror ju inte på att man ska betäcka med "årets poppishingst" om man ska ha en lättsåld avkomma. Hundratals avkommor per årgång blir inte så spännande.
Förutom det uppenbara - kvalitet hos fölungen och mödernet - så tror jag man ska titta på en hingst som inte har så överdrivet många avkommor i Sverige. Något som blir i alla fall lite unikt.
T ex Ampere, Quaterback, Florencio, Sir Donnerhall och Hohenstein tror jag är några av dessa - inte unika, men heller inte "en bland dussinet".
Vill man välja "säkra kort" tror jag t ex Don Romantic och Don Primero har bevisat sig väl i svensk dressyravel och bör dra köpare.

Jag tror ju inte på att man ska betäcka med "årets poppishingst" om man ska ha en lättsåld avkomma. Hundratals avkommor per årgång blir inte så spännande.
Förutom det uppenbara - kvalitet hos fölungen och mödernet - så tror jag man ska titta på en hingst som inte har så överdrivet många avkommor i Sverige. Något som blir i alla fall lite unikt.
T ex Ampere, Quaterback, Florencio, Sir Donnerhall och Hohenstein tror jag är några av dessa - inte unika, men heller inte "en bland dussinet".
Vill man välja "säkra kort" tror jag t ex Don Romantic och Don Primero har bevisat sig väl i svensk dressyravel och bör dra köpare.

Håller med.Det gäller att försöka se o spåkulan o se vad som gäller imorgondagenKolla hingstar med både bra möderne o fäderna osvGräv!det blir roligare:)

Håller med.Det gäller att försöka se o spåkulan o se vad som gäller imorgondagenKolla hingstar med både bra möderne o fäderna osvGräv!det blir roligare:)

Absolut!
Men samtidigt är det rätt viktigt för säljbarhet att namnet är känt, i alla fall om det ska locka lite fler köpare. Men man kan ju ha tur och välja en ung hingst som blir en superkändis året efter via Bundeschampionat eller annat när märren har fölat också! ;)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
853
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 625
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Nikan
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka