Gängtapp är en grej du fixar till slitna broddhål i skorna med, ifalls jälva spåren blivit skadade.
Frågar du mig är broddplattan inte särskilt prisvärd. Iofs använder jag 4 brodd/sko, dvs 16 brodd per häst så förvara broddar på plattan spelar inte in, det går ju iaf inte.
Men jag drar broddar med spärrskaft och hylsa, sparar knogar, hästben och tja gör livet så mycket enklare. Så jag skulle aldrig stå och skruva med varken skiftnyckel eller broddplattan.
Gängtapp kostar typ 50 - 100 kr beroende på kvalitet, och om man bara från dag 1 med vinterpjuck har endera blindbrodd eller isbrodd iskruvat behöver den inte användas särskilt många ggr. På 15 år har jag kanske använt gängtappen 15 ggr. Om man inte låter hästen knalla runt med "tomma" broddhål behöver man heller inget att peta ut smuts ur hålen heller, och behöver jag det (även jag felar
) så funkar en söm superbra.
Men det där är ju tycke och smak, vad sjutton det är väl inget fel att köpa den för det är lite roligt, eller köpa rosa broddar som kostar dubbelt så mycket som vanliga vara för man tycker det är roligt. Alla gör som de vill =)
JAG skulle dock varmt rekommendera spärrskaft och krafthylsa att dra brodd med!