Vilka bordsben?

Philosophia

Trådstartare
Smakråd efterlyses!

Jag överväger att tillverka en bordsskiva som ser ut ungefär så här:

2044983783.jpg

Tanken var att jag skulle ha ett par bockben som på bilden, men jag inser att det kommer att ta för mycket utrymme under bordsskivan. Bordsskivan kan inte vara mer än 210-220 cm lång och planen är att det ska fungera som ett delat skrivbord för mig om sambon i vårt arbetsrum (vi sitter på varsin sida om bordet snett mittemot varandra).

Jag är i desperat behov av smakråd känner jag. Vilken typ av färdiga ben kan passa till? Enklast vore så klart att köpa ett långt skrivbord på IKEA, men nackdelen är att de som är tillräckligt långa bara är 60 cm djupa. Dessutom vill jag inte att de ska se allt för kontorigt ut.

Om någon har något annat vettigt skrivbordsalternativ/skrivbordslösning att komma med så är jag öppen för förslag! Dock ska skrivbordet kunna stå fritt mitt i rummet och inte med långsidan utmed en vägg.

Sv: Vilka bordsben?

Jag har för mig att du skrivit att du vill ha något enkelt men jag vill ändå tipsa om dessa som kommer som nyhet på Ikea i april:

543563_328464233941573_1068950888_n.jpg

Det där var faktiskt intressant! :) Jag ska kanske ge mig till tåls och vänta till april. Jag gillar "Nipen"!

Var hittar man förresten kommande produkter på Ikea? Kanske de även får in andra storlekar på bordsskivor?

Svarvade stolpar som är till räcken går att göra riktigt snygga ben av! Finns i bygghandeln. Ska själv tillverka ett skrivbor med hjälp av sådana.

Har du funderat på att använda benbock Lerberg fr ikea?
Nu hittar jag ingen bra bild på fristående skrivbord men jag tycker att det kan bli snyggt ihop med en grövre träskiva:

Old-Door-Desk.jpeg

Jag och ex tillverkade eget mha en stor furuskiva inköpt på Bauhaus, ben med hjul på två på ena kortsidan så det skulle vara lätt att flytta, skruvade och limmade fast två tvärslåar på undersidan så skivan inte skulle slå sig och betsade det sedan. Monterade skarvkontakter till datorerna och en "räls" för sladdarna på undersidan. :idea:

Varsin rullhurts som skrivbordslådor, lätta att rulla undan när man städar och bordet funkar till vad man vill.

Senast ändrad:

Det är snyggt, men var hittar jag sådana ben? Det känns lite väl avancerat för mig att tillverka själv.

Jag har kikat lite på de benen eftersom de inte tar lika mycket plats som andra bockben. Det jag har funderat på är om de är tillräckligt djupa/breda för att balansera upp en bordsskiva som är 80-90 cm bred. Men de kan definitivt vara en kandidat!

Det låter fiffigt! Var köpte ni benen och hur såg de ut? :) Det svåra tycker jag är att hitta snygga ben.

En av nyheterna var ett nätt men stort matbord i valnötsfanér som nog skulle göra sig riktigt bra som skrivbord. Den enda nackdelen är att det kostar 5995 kr.

Det var bordet i stockholmsserien va? Jag tänkte på att benen inte satt hela vägen ut i kortändarna på det, så det kanske inte är optimalt för er om ni ska rymmas två. Jag är annars ett fan av (det mesta i) stockholmsserien, intressantare design än det vanliga sortimentet.

Det är bara enkla, raka ben i trä, kommer inte ihåg om det var Bauhaus eller IKEA vi köpte dem på, det är nog 10 år sedan nu men bordet fungerar finfint fortfarande. Det kaaan vara K-Rauta med när jag tänker på saken, så kolla skivor och ben på alla tre så kanske du hittar ngt lämpligt. :)

Jag tänkte göra en sarg på undersidan och fästa med "vinklar" i metall. Först måste jag fyrkantsåga överdelen på benen.

Precis! Bordet var dock väldigt långt, 240 cm. Det skulle vi nog få plats vid båda två. Fast 6000 kr känns tyvärr rätt dyrt.

Tack för din input! :) Tyvärr verkar de bara sälja den typen av ben som jag tycker bidrar till en kontorig känsla.

Nu ville vi ha ett smalt skrivbord där båda fick plats, så vi köpte en köksbänk på IKEAs fyndavdelning jättebilligt. Som "ben" har vi 3 st hurtsar, två med lådor på kanterna och ett skåp (där jag stoppat in datorn eftersom jag kör med stationär PC). Vår bänk är bara 60 cm bred men det räcker gott och väl.

Vill man kan man ju köpa bredare köksbänkar också. Vi har en ö i köket som är 1.10 meter bred.

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att leta efter ett stort skrivbord/arbetsbord till mig och sambon som vi ska ha i vårt arbetsrum. Antingen är de för...
Svar
5
· Visningar
2 581
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka