Vilka benskydd?

lakrits

Trådstartare
Sitter och kollar lite på benskydd till min häst.
Det finns ju en del olika inom western med olika funktioner.
Vad använder ni för några?

Jag håller inte på med stops osv. utan bara till "vanlig" ridning.

Sv: Vilka benskydd?

jag har också neoprenskydd till min häst från Equi-guard! jag tycker dem är bra!

jag har prof choise elite. lite dyrare men sitter som ett smäck.

Jag har också prof. choice elite, använder dem inte så ofta eftersom de inte sitter så bra på min häst.. Använder hellre benlindor, det funkar bäst!

Om din häst är rör sej normalt så behövs inte några benskydd. Vad skulle de skydda emot - och varför?

Använder prof choise elite. Tycker de har bättre passform än övriga benskydd jag har. Värda varenda krona :love:

Om din häst är rör sej normalt så behövs inte några benskydd. Vad skulle de skydda emot - och varför?

om hästen mot förmodan skulle snubbla till, eller om man tränar tex spins /annan övning då benen går "sidled" så kan hästen trampa sigsjälv/slå ihop benen av misstag.

själv är jag mest hobbywesternryttare så jag använder benlindor/vanliga benskydd. skulle jag börja göra mer avancerade saker skulle jag vilja ha sånadär "heltäckande med inbyggda boots"

Lite olika för vad jag gör. Vid konditionsträning har jag vanliga damasker från eskadron + gummiboots (lätta att skölja av från lera) Vid träning har jag neoprenskydd fram och lindar bak. Går jätte bra! Men längar tills min plånbok tillåter prof. choice skydden! :)

Det är en äldre häst och vill kunna ge henne både stöd och skydd samt att hon stryker sig i bak.

jag använder också mina benskydd när jag tränar spinn och stopp, så att hästen inte ska göra illa sig, sedan ger även skydden bra stöd för benen! Men visst, vissa hästar behöver inte använda benskydd, medan vissa behöver det!

Jag använder PC SBM II och de passar perfekt! Perfekt till min klumpiga unghäst som inte verkar veta vart han har benen :crazy:
Visst behövs det inga benskydd till en häst som går rätt men jag föredrar att använda i förebyggande syfte, iallafall när man gör ansträngande övningar som spinn och stop....
:rofl:

Använder oxå prof choice .Benskydden e ju bra o ha som förebyggande både på bana o i skog .Det e ju lätt dom kan riva sig på stenar o grenar o dyl eller trampa sig o slå ihop..

Jag använder också Professional's Choice SMB II, tycker att de fungerar jättebra! Har inte haft dem så länge, så trasslar till kardborrarna ibland (fastnar liet här o var där det inte var planerat...), men tycker ändå att de är väldigt smidiga. Hon slår i lite ibland och även om vi inte spinner eller stoppar känns det bra att skydda benen lite. Jag lindade benen förut, men benskydden är så mkt smidagare att ta av och på att det känns värt pengarna...

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
376
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka