Vilka är OK och vilka är inte OK????

lakrits

Trådstartare
Är väldigt ny på det här med NH och har nu lite funderingar.

Vi hade ute en som lasttränade en av hästarna i stallet häromdagen och den använde sig av en metod.
Vill inte nämna namnet för jag vill veta vilka metoder som är OK och inte OK.

Tex. hur gör du i praktiken när du ska visa hästen vem som är ledaren, vid ledning tex.?

Har läst lite trådar osv. men hittar ingen som egentligen talar om HUR man ska göra utan det är mer "visa hästen vem som är ledaren, lär den flytta undan, inte tränga sig på" osv. men HUR?

Vilka är OK och vilka är inte OK...........

Sv: Vilka är OK och vilka är inte OK????

Vilka metoder tänker du på?
JAg undrar, eftersom NH inte har så mycket med metoder att göra.

LIA

Metod kanske inte var rätt ordval,,,hantering då
Vad jag har förstått så finns det olika "tränare/hanterare" som gör på olika sätt.

Man hör att den och den använder sig av den "hanteringen" och den använder den "hanteringen".

Det finns ju så många olika hanterare idag och alla har väl sitt sätt, en del olika i alla fall.

Senast ändrad:

lakrits skrev:
Är väldigt ny på det här med NH och har nu lite funderingar.

Vi hade ute en som lasttränade en av hästarna i stallet häromdagen och den använde sig av en metod.
Vill inte nämna namnet för jag vill veta vilka metoder som är OK och inte OK.

Tex. hur gör du i praktiken när du ska visa hästen vem som är ledaren, vid ledning tex.?

Har läst lite trådar osv. men hittar ingen som egentligen talar om HUR man ska göra utan det är mer "visa hästen vem som är ledaren, lär den flytta undan, inte tränga sig på" osv. men HUR?

Vilka är OK och vilka är inte OK...........

Jag tränar mina hästar med hjälp av klicker. Det är en helt super metod/hanteringssätt tycker jag. Det går så fort att lära in nya saker och hästens motivation ändras och de blir väldigt positiva och glada till allt. Klicker bygger på att använda i stort sett bara positiv förstärkning när man tränar. Att man fokuserar på vad det är man vill att hästen ska göra ist för vad man inte vill att den ska göra.

Mycket beröm och man jobbar hela tiden efter vad hästen är redo för. Helt suveränt tycker jag.

Där pratar man inte alls om respekt, dominans mm. Man pratar om att lära in ett alternativt beteende ist för det man tycker mindre om. Ex om det är svårt att leda hästen, den kliver på dig, springer förbi dig. Träna in ett alternativt beteende till detta, att kunna ledas ordentligt med andra ord. Det handlar inte om dominans eller ledarskap/brist på ledarskap. Det handlar om vad vi hästmänniskor verkligen lär och tränar våra hästar till. Varje kontakt vi människor har med hästar medför en träning/inlärning för hästen även om det "bara" är att gå in i sommarhagen och titta till hästen snabbt.

Många av de sk hanterings problemen vi har med våra hästar är inlärda "problem". Alltså saker som vi omedvetet har tränat våra hästar till. Därav detta förhållningssätt inom klicker-träning. Fokus på vad man VILL ska hända hela tiden.

Nh är enligt mig inte en metod utan en livsstil. Allt jag gör med mina hästar skall genomsyras av den syn jag har på livet.

Varje tränare har sin egen syn på vad Nh är och det finns många olika sätt att göra en och samma sak på.

Du undrar hur man gör, det enda svaret på det är att ta ut en tränare och få hjälp, att ge lektion genom nätet, per telefon eller liknande är näst intill omöjligt eftersonm tränaren missar hästens reaktioner. Visst kan man berätta hur man gör, men det innebär inte att du skall göra det på din häst utan någon som hjälper dig att läsa av dess reaktioner.

Allra bästa sättet att lära sig hur man förtjänar sig ledarskapet är att ringa ut en bra tränare och få en lektion. Kolla på NNHA´s hemsida, de har tips på tränare. Hur man vet att en tränare är bra? Kolla upp hans/hennes elever!

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 011
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 404
Senast: Roheryn
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama