Vildkatten skadad?

Royal_724

Trådstartare
Har en vildkatt som springer här hemma! Är troligtvis kvar sen en gammal dam dog här!
Sett att han haltat nån dag , nu för en stund sen satt han på trappan och hela hans tass var svullen!
Fick tag på honom efter ett tag, hittade inga sår och han går lite på den! Tror ni det är nån fara?

Sv: Vildkatten skadad?

Jättesvårt att säga, sånt kan bara en veterinär svara på. Antingen har han blivit biten av huggorm, stungen av bi eller geting, eller så har han stukat/brutit/klämt tassen.
Har du möjlighet att ta honom till veterinär?

By the way, vildkatt är det nog inte, dock en förvildad ägarlös katt.

ta honom till vet! kan vara ormbett eller en infektion som måste behandlas med antibiotika.

varför tar du inte in den/tar hand om den om dens ägare dog? istället för att låta den springa som vildkatt och vara hungrig och må dåligt?
:confused:

För att jag redan har tre katter och vill inte ha en till, dessutom inte en okastrerad!
Dessutom vill jag inte lägga några pengar på en katt som inte är min!

Och han får mat då mina katter äter utomhus och även alltid har tillgång till hårdingar! Även grannens katt får mat utomhus, så svälter gör han inte!

För att jag redan har tre katter och vill inte ha en till, dessutom inte en okastrerad!

Och han får mat då mina katter äter utomhus och även alltid har tillgång till hårdingar! Även grannens katt får mat utomhus, så svälter gör han inte!

Ring närmaste katthem o be dem sätta katten på kölista. Då får den komma in när de har plats i karantän. Ingen katt förtjänar att vara hemlös :cry:

Även om han inte svälter så lider han av att vara skadad. Ta katten till en veterinär el ring till näsrmaste katthem. Om du inte kan tänka dig att göra något av detta så skulle det i alla fall vara en god gärning om du kunde tänka dig att åka in och avlia katten så slipper han lida i onödan.

Om du matar en katt så är du enligt lag ägare till den och hålls därför ansvarig för kattens väl och ve.

Herregud, undrade bara lite typ vad det kunde va! Och om det kunde tex. va en spricka eller nåt! Men då han använder benet då han springer så tror jag faktist inte det är så farligt! Och vad jag sett har han haltat sen i onsdags. Och då han använder benet och inte skriker eller nåt när jag rör det så tror jag inte han har så farligt ont! Uppsöker faktist inte veterinär för minsta lilla!
Det är meningen att han ska avlivas eller till nått katthem, men denna katt är inte världens lättaste att få tag i, och ibland så dröjer det 2 veckor innan han kommer tillbaka hit igen. Helt otroligt att han vart här sen i onsdags!

Även om jag inte vill ha honom så har han nog det bättre här än vad andra katter har!
Här får han mat och kan springa fritt, altan att ligga på och även ladugården! Mer synd om såna katter som sitter inlåsta som bara får känna den frisk luften när matte/husse öppnar dörren!

Även om jag inte vill ha honom så har han nog det bättre här än vad andra katter har!
Här får han mat och kan springa fritt, altan att ligga på och även ladugården! Mer synd om såna katter som sitter inlåsta som bara får känna den frisk luften när matte/husse öppnar dörren!
Så du tycker att en ovaccinerad katt som troligen har mask och som dessutom har så ont att han inte kan stödja på tassen har det bättre än många älskade och välskötta innekatter?
Du kan inte vara riktigt klok.

Herregud, undrade bara lite typ vad det kunde va! Och om det kunde tex. va en spricka eller nåt! Men då han använder benet då han springer så tror jag faktist inte det är så farligt! Och vad jag sett har han haltat sen i onsdags. Och då han använder benet och inte skriker eller nåt när jag rör det så tror jag inte han har så farligt ont! Uppsöker faktist inte veterinär för minsta lilla!
Det är meningen att han ska avlivas eller till nått katthem, men denna katt är inte världens lättaste att få tag i, och ibland så dröjer det 2 veckor innan han kommer tillbaka hit igen. Helt otroligt att han vart här sen i onsdags!
Att inte ta ett djur som är sjukt eller skadat till veterinär är faktiskt djurplågeri. Du kanske visste att djurplågeri är olagligt?

Du kan väl ge den någon dag och se om den blir bättre. Katter är bra på att ta hand om sig och jag håller med dig om att den säkert har det bra med tak överhuvudet (ladan) och mat. Vaccinera den och maska kan du väl göra för dina egna katters skull.

Trådskaparen har inte sagt att hon vet att katten tillhörde den avlidna damen bara misstänkt att den gjorde det.

Så du tycker att en ovaccinerad katt som troligen har mask och som dessutom har så ont att han inte kan stödja på tassen har det bättre än många älskade och välskötta innekatter?
Mata inte trollet...

Du kan väl ge den någon dag och se om den blir bättre. Katter är bra på att ta hand om sig och jag håller med dig om att den säkert har det bra med tak överhuvudet (ladan) och mat. Vaccinera den och maska kan du väl göra för dina egna katters skull.

Trådskaparen har inte sagt att hon vet att katten tillhörde den avlidna damen bara misstänkt att den gjorde det.

Tack så mycket!
Precis vad jag hade tänkt mig!
Precis som Annika sa, misstänker att det är damens men vet inte, eftresom han kommer och går som han vill, men då han är mest här så vet jag inte, men det är ju inte konstigt när han har fri tillgång till mat här!
Bara så ni vet, när jag avmaskade mina katter för en vecka sedan, så avmaskade jag även han! Så, så jävla oshysst är jag inte mot han!
Vaccinera har jag aldrig gjort faktist, och det är nog många som inte gör! MIna katter har inte dött för det!

Men du, läs lite mer nogrannare va!
Han använder ju benet när han både går och springer, men han haltar!

Men du fick ju tydligen tag på honom? Varför tar du inte med honom till ett katthem? Bättre för katten och då slipper du mata den.

Ja, ren tur, min hankatt skrämde upp honom vid dörren där jag har maten, och eftersom även jag kom hade han ingenstans att ta vägen!

Jag har också ett par "vildkatter" som stryker runt mitt stall. De lever utmärkta kattliv men går inte att komma i närheten. En är jättefin men otroligt skygg, han har lärt sig rutinerna på stallbacken och brukar komma smygande när vi har stängt på kvällen och drar innan vi kommer på morgonen. Jag vet att han är inne och äter i stallet och även sover där på vintern, men han blir MYCKET störd om man ändrar rutiner vid tex kolikhäst som man måste passa på natten.

Den här katten ser kanonfin ut men även han har varit halt nån gång men då det är stört omöjligt att fånga den så får han klara sig själv. Han har säkert levt vild de senaste 7 åren och är troligtvis pappa till min egen stallkatt.

Jag tror att dessa katter lever ett ganska bra liv och brukar reda ut problemen själva då de brukar vara av segt virke! Att fånga in en vildkatt gör dessa oerhört stressade och det är definitivt inte humant! Jag vägrade att lämna min stallkatt på djursjukhuset då han blev sjuk, han hade inte tålt att sitta instängd i en lite bur när han är van att leva ute. Men med lite pencillin så överlevde han också.

Ja, så är det!
Kan tala om att svullnaden har gått ner ganska mycket, och han haltar inte lika mycket längre! Och idag har jag inte sett till honom så han är nog inte tillbaka på några dar!

Liknande trådar

Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
794
Senast: DeCloe
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 586
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 144
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 114
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar