M

Majken

Vad anser ni om att lägga in en vilodag mitt i veckan och hur skall man då planera den?
Kan hästen gå hårt och sedan vila dan därpå? Eller brukar ni då endast skritta dan efter ett hårt pass och sedan vila?
Eller skrittar ni bara dan efter vila och kör på igen sedan?

Min tanke är då att hästen kanske blir lite stel efter ett hårt pass och har träningsvärk och att det då kan vara bra med ett skrittpass dan efter. Eller borde man bara köra litet mjukt om man ändå tänker lägga in en vilodag? :confused:

Äh nu trasslar jag in mig för mycket.. Över till era funderingar...! :D
 
Jag lägger oftast in 1-2 vilodagar i veckan. Alltid efter ett hårt pass, som t ex för instruktör. Min häst rör så pass på sig i hagen så hon stelnar ändå inte till efter ett hårt pass. Om det varit extremt hårt eller om hon känns trött i kroppen så får hon två vilodagar efter varandra!
 
Om man har ett hårt träningspass så bör man i alla fall skritta dagen efter annars blir dom stela, det skulle nog du oxå bli. Massage och stretching är kanon!
 
Hästen är litet till åldern men sparsamt "gången" eller vad man skall säga.. Men knappt riden och går ute hela dygnet och rör ju då på sig en del... Men jag kan inte riktigt bestämma mig för vad som är mest rätt.

Men vad anser ni alla om att köra hårt som t.ex för instruktör precis efter en vilodag?
 
Stretchar du då precis efter träningspasset eller efter skritten dan därpå..?

Bara lite borta.. :angel:
 
Stretcha ska man göra direkt efter passet ja.. Man ska nämligen aldrig stretcha hästen när den är kall.. :)
Så du kan ju stretcha efter det hårda passet (och även efter skritt-turen om du väljer att skritta dan efter) för att undvika att hästen blir stel o får träningsvärk..
 
Mina hästar har ingen planerad vilodag utan oftast blir det ungefär varannan vecka,och då om jag inte hinner/orkar/vill göra nått med de.Och då menar jag alltså en vilodag från mig.Annars klassar jag skritt ut i skogen som vilodag.
 
äsch en vilodag kan väl hästen få vara värd =)
Eftersom den går ute så mkt, både rör och stimulerar sig gör det inget tycker jag.
Ibland kan det vara bra att låta hästen "stå" el "vila" som det heter om den har gått ett hårt pass dagen innan spec för instuktör då den har fått tänka mkt. Då är det bra för den att bara få gå runt och begrunda och suga in informationen. :idea:
 
Det är ingen fara att stretcha en "kall" häst, alltså en häst som kommer direkt från boxen...
Men det är viktigt att man låter hästen bestämma... inte bara drar.. det gäller både "kall" och "varm" häst.. :)
 
Min häst som jag tävlar och tränar nu vilar en dag/v. Jag märker ingen skillnad på honom om han vilar dan före eller efter hård träning faktiskt. Han rör sig så pass mkt i hagen plus att jag stretchar och skrittar av länge efter träningspassen. Så han vilar den dag som passar bäst efter hur jag jobbar osv.
 
En vilodag eller två i veckan är väl absolut inget att bråka om så länge hästen får gå ut i hagen.

Skritt är ett bra alternativ till vila, men inte 17 skadar det hästen att vila helt 1-2 dgr i veckan. Mina har gjort det (med rejäl hagvistelse, förstås) även när de har varit fullt igång.

Beträffande skritt dagen efter ett hårt träningspass är det självklart bra. Å andra sidan, handen på hjärtat, hur hårda pass utsätter vi egentligen våra fritidshästar och tävlingshästar på Lättklassnivå för? Dagen efter en fälttävlan eller annan riktigt kraftig ansträngning är det säkert väldigt klokt att skritta ur hästen ( o kanske trava lite oxå, för att se att allt känns OK), men att hästen inte skulle kunna vila (med hagvistelse) dagen efter en "vanlig" träning eller tävling tror jag inte på.

Och man kan rida precis som vanligt dagen efter vilodagen, det handlar ju om EN dags vila, inte en månads...

Dessutom behöver hästar vila/ skrittas en eller ett par dar i veckan, i allafall om det rör sig om en häst som tränas lite hårdare ( det är säkerligen ingen fara att promenadrida lugnt i tre gångarter 7 dar i veckan) för att kunna bygga muskler. En häst som tränas varje dag bygger inte upp sig utan tvärt om.
 
Har man ett bra upplagt träningsschema funkar det fint med planerade vilodagar.
Bäst är ju att inte köra järnet ur hästen varken dagen innan eller dagen efter ett rejält träningspass, men softrider man kan man i princip slänga in lediga dagar närsomhelst.
 
Tack för alla svar! :bow:
Nu tror jag att jag lugnt kan planera våra vilodagar efter mina tider eftersom han ju egentligen inte går hårt alls..
Fick ju litet dåligt samvete att han vilade en dag för att jag inte orkade.. :o Men det verkar ju inte vara ngn fara.. :) :D
 
när nånting har varit jobbigt för henne, som när jag ridit för tränare, brukar hon vara så trött i huvudet att hon får vila en dag. hon vilar väl ungefär 1 dag/vecka, men det är mest när jag inte hinner som hon då får vila. jag försöker att göra nån avsutten aktivitet med henne en dag i veckan.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 057
Senast: Piaff
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp