Vila eller rida lätt inför klinikbesök?

Elisha

Trådstartare
Ska boka tid för ett klinikbesök imorgon för ul och ev röntgen av hästens bakknän som jag misstänker att hon har problem med (även hältutredning då också).

Och nu är min fundering hur jag ska göra med ridning fram tills dess. Låta henne vila? (Hon är inte halt men är lite gallig i ett knä och tar ev liiite kortare steg med det benet)

Alt rida hennes lite lätt så hon inte 'vilar bort' ev skada osv och ser frisk ut på besöket om hon inte är det.

Hur brukar/ska man göra? Fattar givetvis att man inte rider om hästen är tydligt halt men i mitt fall, hur gör man då? Vill inte att hon ska vila bort någon lättare åkomma genom att vila henne, men samtidigt inte rida om hon faktiskt har något problem.

Knäskador ger väl sällan upphov till ren hälta så svårt att veta om hon faktiskt har ont!
Någon? :)

Sv: Vila eller rida lätt inför klinikbesök?

Jag hade hållt mig till skrittrundur och promenader om inte hästen är halt.

Bäst är att fråga veterinären om råd när du bokar tiden.

I många fall är det bäst att motionera lugnt, men det vet ju veterinären bättre.

+Grazing.

Absolut, tänkte göra det men har inte bokat tid än :)

Vi fick iaf rådet att hästen skulle röra på sig fram till besöket, enklare rörelse rakt fram utan att pressa hästen till något den absolut inte vill. Det var just bakknä/has och ingen tydlig hälta egentligen utan "bara" att han rörde ena benet lite märkligt.

Jag skulle ha ridit på i alla gångarter utan press. Inte sitta och nöta mig igenom ett dressyrpass men ändå motionera. Det är bättre att man ser var problemet sitter än att det blir något vagt och man får åka hem med butta eller metacam och komma tillbaka om 4-5 veckor.

Svårt, men spontant tänker jag att jag inte skulle vilja ställa av hästen helt. Just pga risken att den lite diffusa (som jag uppfattar det) hältan/skadan vilas bort så att veterinären inte ser något - och så är det tillbaka efter en eller ett par veckor igen. Men jag skulle däremot inte rida något hopp-pass, t.ex., och noga känna efter om hästen protesterar mot något och tydligt visar att det orsakar problem/obehag. Att hästen har ont behöver ju inte enbart visa sig genom hälta.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 848
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III