Viktuppgång efter ca halva grav?

ako

Trådstartare
Tja, som rubriken lyder. Jag hade ingen koll på när jag vägde vad förra graviditeten (gick upp 18 kg totalt, är 175 cm o väger normalt 72), bara att jag vägde 90 vid inskrivnngen på förlossningen. Nu denna gång hade jag gått upp 5 kg i v 18, vilket kändes ganska "normalt", men nu i v 21 har det bara brakat i väg o jag har redan gått upp 8 kg, alltså till 80. Misstänker att det till viss del har med en lång och skön semester med goda middagar och fika att göra :o...

Alltså: Hur mycket hade ni gått upp runt v 20, o hur mycket gick ni upp totalt?

Sv: Viktuppgång efter ca halva grav?

Jag är 171 cm lång och i vecka 25+0 hade jag gått upp 5,8 kg. Har ingen viktangivelse närmare vecka 20 än så.
Totalt vet jag inte exakt eftersom jag inte hittade någon våg på förlossningen. Sista BM-besöket 9 maj hade jag gått upp 10,2 kg. Dottern är född 15 maj så gissningsvis 10,5-11 kg totalt.

v 21+3 hade jag gått upp 4kg sedan inskrivningen enligt min graviddagbok, dock +8kg från graviditetens start. Slutade på +15kg eller nåt från start till mål.

Vid inskrivningen hade jag redan gått upp ca 6 kg. Runt v 20 tror jag att jag hade gått upp ca 10-12 kg. Nu i v. 40 är jag uppe i +20.

Jag har ingen aning om var de 20 kilona sitter, folk uppskattar att jag gått upp 7-8 kg ungefär, om jag ber dem gissa (folk som är nära alltså, som inte behöver ljuga ;)). Nu på slutet är det nog mest vätska tror jag. För min del räckte det med ett pluss på stickan, dagen efter hade jag gått upp 3 kg typ :).

kl

Vid v 20 hade jag gått upp 2kg med My, slutade på 13 kg viktökning totalt i v 42.

Med Maja vägde jag samma som med My vid inskrivningen, och hade också gått upp 2 kg i v 20, slutade på 16kg viktökning totalt i v 40.

Jag samlade på mig mer vätska med Maja, var då höggravid under sommaren (vet inte om det har betydelse?). Åt ungefär likvärdigt båda graviditeterna, och var fysiskt mycket aktiv under båda graviditeterna, eventuellt något mer med Maja.

I dag är My 2,5 år och Maja är 11 månader och jag väger nu nästan 3 kg mindre än vad jag gjorde när jag blev gravid med My. Jag är 160cm och väger 59kg.

Vet inte exakt, men ca 8 kg vid v 20. I vecka 28 har det varit +11 kg vid båda graviditeterna. Slutade på +19 kg förra gången och det blir säkert samma den här gången. Jag tappade allt och var tillbaka på exakt samma ursprungsvikt när jag blev gravid igen.

Jag gick nog upp snabbare i början andra gången, men slutresultatet blev detsamma.

I v. 20 stod jag på -2 kg från inskrivningen, pga grymt illamående. Vid förlossningen +13 kg. 7-8 av de kilona kom sista två veckorna och var vatten

I v.26 hade jag gått upp 7 kg, lika båda graviditerna. I v.20 hade jag gått upp knappt 2 kg.
Jag gick upp mest på slutet, gick upp 10 kg och sen de sista 4 veckorna gick jag upp 1 kg/vecka första graviditeten. 2a graviditeten samlade jag inte alls så mycket vätska. Vägde +14 vid första förlossningen och +10 andra gången.

Vägde 64 kg vid inskrivningen mot normala 62 kg så hade gått upp lite redan då. Vid v. 20 låg jag kvar på 64, gick inte upp från vecka 30 men då hände det mycket mellan 30-35 har jag gått upp till 71 kg! får se vad det stannar på är ju några veckor kvar. Har dock ingen matlust och får knappt i mig ngt så får se om det ökar så mycket, magen är jättestor så alla kilon verkar sitta där.

Kommer inte ihåg när jag började gå upp i vikt. Men bebis kom i vecka 35+6 och då hade jag gått upp 15 kg. Efter 2 veckor hade jag gått ner 12 kg men nu står det still =(

KL. Tack för alla svar! Låter ju som om de flesta har gått upp ung lika mycket eller mindre, vilket styrker min teori om för mycket god mat under lata sommardagar. Tur att det är höst o lite mer rutiner nu! Och hunden blir säkert glad för utökade promenader ;).

Tja, som rubriken lyder. Jag hade ingen koll på när jag vägde vad förra graviditeten (gick upp 18 kg totalt, är 175 cm o väger normalt 72), bara att jag vägde 90 vid inskrivnngen på förlossningen. Nu denna gång hade jag gått upp 5 kg i v 18, vilket kändes ganska "normalt", men nu i v 21 har det bara brakat i väg o jag har redan gått upp 8 kg, alltså till 80. Misstänker att det till viss del har med en lång och skön semester med goda middagar och fika att göra :o...

Alltså: Hur mycket hade ni gått upp runt v 20, o hur mycket gick ni upp totalt?

I vecka 20 ca 7 kg... sen vet jag inte riktigt vad som hände, för i vecka 29 stod vågen på plus 20 !!! kg :crazy: Sammanlagt gick jag upp 30 :crazy::crazy: Rätt smal innan då men ändå! Konstigt att man var såpass rörlig som man ändå var med extravikt motsvarande två stora hundmatssäckar att bära på ;) Såhär 7 månader senare har jag dock gått ner allt, är åter på min ursprungsvikt utan att ha gjort nåt speciellt. Men till "nästa gång" har jag lovat mig själv att försöka göra mer för att inte gå upp så mycket, i den mån man kan påverka det...

Med första barnet hade jag gått upp 5,5 kg i v.25 (vet inte tidigare). Totalt gick jag upp ca 15 kg

Andra barnet hade jag inte gått upp något alls, stog still i vikt fram till v. 29 (då +2 kg). Totalt gick jag upp 10 kg. Slutvikten blev exakt samma som med första barnen eftersom jag vägde 5 kg mer vid starten.

Tar tappat 10 kg efter en vecka med båda barnen.

Första graviditeten gick jag från att vara ganska aktiv med häst och cykling till stallet till bara promenader (sålde hästen ngr månader innan grav). Men fortsatte äta som innan.

Andra var jag inte så aktiv, mer än att springa efter en 1-åring. Däremot åt jag inte mycket, blev mätt på hälften av vad jag brukar äta.

Förstår att det känns surt! För mig blev det stor skillnad snabbt när jag började springa, jag har gått ner typ 6 kg på tre månader o gått ner nästan två storlekar :) så kämpa på, tillslut ger det sig för dig med!

Ja jag vet att det sakert kommer att ge med sig, sarskilt nu nar jag slutat amma. Men jag har sprungit 12-17 km i veckan och cyklat 3 mil i veckan ungefar, det senaste aret. Och har gatt upp istallet for ner, trots att jag har en massa fläbb att ta av. Men jag antar att jag ater for mycket for mitt eget basta. inte helt latt att fa tid heller till motion.

kl
Vi har ingen våg hemma och startvikten var väl runt 60-63 kilo där nånstans.
Fick en chock när jag ställde mig på vågen igår hos bm och den visade 72,3 kilo:D Så upp cirka 10 kilo, och jag är nu i vecka 25+3. Jag tycker själv inte att jag har blivit "så tjock". Menmen, jag försöker tänka att det är naturligt att gå upp i vikt när man är gravid. Jag rör inte lika mycket på mig just nu heller, vilket ju så klart bidragit till viktökningen tyvärr.

Jag är ju ännu bara i vecka 17 (snart 18) men ligger på -6,5 kg från inskrivningen. Hoppas att det vänder snart!

Liknande trådar

K
Övr. Barn Jag är och har i många år varit "rädd" för att gå upp i vikt. När jag gick i sexan gick jag upp rätt så mycket i vikt (hallå...
Svar
2
· Visningar
1 170
Senast: geggamojja
·
Gravid - 1år Nu har jag äntligen fått ner förlossningen i nån form av text :D Har inte läst igenom utan kladdade bara ner allt, får finjustera sen...
2
Svar
39
· Visningar
4 349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka