viktmåttband, hur pålitligt?

Rie

Trådstartare
Har sedan en tid hållit koll på pållen med hjälp av ett viktmåttband. Enligt detta väger han nu 470 kr. Har inte kollat om det verkligen är den vikten men det är ju roligt när man har bevis på när måttet minskar och man inte behöver gissa med ögonmått.
I alla fall, nu har vi fått en ny häst i stallet, en welshcob. Har inte mätt men fått uppgift om 162-164 cm. Djup i kroppen och lång men smal om man ser den framifrån.
Jag fick för mig att mäta med viktmåttbandet....enligt detta skulle hästen väga hela 10 kg mer än mitt korta 157 cm höga (visserligen kompakta) halvblod....:crazy:

Kollar man efter de märken de lämnar efter sig på gräsmattan i galopp så är welshcoben betydligt tyngre....Då blir det rejäla gropar medan det från vår häst inte syns så mycket. Men de kanske har lite olika teknik.

Era erfarenheten av viktmåttband?

Sv: viktmåttband, hur pålitligt?

det är klart att viktmått band inte är halt pålitligt. Det ger en indikation, en ungefärlig vikt.

Men att jämnföra hovavtryck är än mer flummigt. Det har med motorik och gångteknik att höra.
Alltså med vilket tryck hoven slås ned i baken. hur mkt som absorberas av leder osv.
Alltså, om en häst väger X kg så kommer inte hovavtrycken gå att måta och jämnföras lijärt.

men man kan deffinitivt säga att hästar runt 160cm väger runt 450-500kg.

Har man quarterhästar så är viktmåttbandet helt missvisande. Att försöka avgöra hästens vikt med nedslag i backen är också det helt missvisande då hästar i som går i god samling med bjudning inte har ett lika hårt nerslag som andra.

*KL*

PÅ alla mina genom åren, förutom föl och den dräktiga, så har viktmåttbandet, om jag mäter korrekt, legat inom ett intervall på ca 25 kg från vikt på våg. Vissa har det diffat neråt, andra uppåt. Men med en felmarginal inom 25 kg.

Funkat på både unga, gamla, tjocka, smala, stora som små och 'ädla' som grövre. Enda jag inte vet är shettisen, han är inte kontrollvägd. Men annars så med förbluffande mätnogrannhet för att vara ett måttband som mäter på ett ställe på hästen.

Sista jag har så vågvikt 456 kg, viktmåttbandet sa 445 kg. Dvs diff på -11 kg för bandet.

Ibland brukar jag HOPPAS bandhelvetet har fel, då jag tycker vikten är oproprtionerligt hög för typ av häst, byggnad etc. Men som sagt, det brukar ha rätt på mina. PÅ gott och ont :crazy:

När vi först mätte och sedan vägde 8 hästar på skolan fickk vi en felmarginal på 100 kg (från -30 kg till +70 kg) så du kan nog inte lita på ett sånt så väldigt mkt.

Däremot är det ju jättebra att ha för att hålla koll på sin hästs upp- och nedgång om man inte har tillgång till våg! :)

Nja det var väl mera detta att det visade att pållen bara vägde 10 kg mindre än det betydligt större stoet.
Att de i stort sett väger likadant......jag skulle gissa på att hon är lite tyngre än så.
Men jag kan ju luras av att hon är djup och lång men inte så bred och rör sig tyngre än den korta kompakta lilla hästen.

Om man tar måttbandet där de är som bukigast så kan man näästan få ihop det på pållen medan det går omlott på stoet.
Två helt olika typer av hästar.

Olika erfarenheter av måttbanden har ni alltså......

Hur mäter man detta? Går det bra med vanligt måttband eller måste det vara ett sådant viktband?

det undrar jag också :/ har ett måttband från gekås ullared men förstår inte hur det fungerar :(

Jag har egentligen ingen uppfattning om det stämmer men mäter min ponny varje helg för att kolla om det ändras. Jag har sett en siffra på att de ska ge en säkerhet på ungefär 5 % men vet inte riktigt hur den är framtagen.

Men det beror ju dels på hur man lägger måttbandet och dels på hästens form men också på om hästen har fettansamlingar på speciella ställen. Om du har två hästar som är så olika som du beskriver det så skulle jag gissa att det inte går att jämföra dem mhja måttbandet.

KL

Jag lägger mitt snett bakom manken och sedan ner mot frambenen så det blir en sned linje ungefär som nedan. På mitt band finns det sedan en pil som visar vikten i kg och annat som jag inte kommer ihåg.

manke
.......... /
framben

Senast ändrad:

På min arabval så stämmer det viktmåttband jag har. Men det gäller att lägga det rätt för jag kan få honom att väga betydligt mycket mer annars.
// Linda

jag är väldigt tveksam, enligt mitt så väger min arab 480 kg (vilket låter vettigt) men mitt 178cm stora halvblod väger bara 590. han är dessutom i gott hull så jag misstänker att han väger betydligt mer än så...

ang att vikten ändras så väger mitt halvblod det samma enligt bandet, oberoende av hur tjock han är. inte så mkt fett runt manken, det ligger ju länger bak över revbenen. han skulle behöva bli gravt överviktig för att bandet skulle registrera det. ^^ så för att hålla kontroll på vikten är det fullkomligt värdelöst....

Ang tjockhet. SÅ bandet sa + 10 kg när min arabvalack såg rejält betestrind ut. Kände att näää, måste vara fel på bandet.

Bandet sa 415 kg (normalt vägde han 390 kg). Vågen sa - 425 kg.

Så, ibland är det dock förbluffande hur mycket de kan se ut att ha gått upp, men inte gjort det.

Men man får ju kombinera bandet med ögat när man ska hålla koll på om hästen går upp/ner.

Men jag har ju kontrollvägt en massa, och ibland varit HELT övertygad om att bandet haft fel - åt båda håll, rejält fel. Men hitills icke.

Men som någon sa, mäter man fel kan man få väldigt avvikande värden. Jag mäter på samma sätt som Forest Autimn så pedagogiskt förklarade btw.

Kollar man efter de märken de lämnar efter sig på gräsmattan i galopp så är welshcoben betydligt tyngre....Då blir det rejäla gropar medan det från vår häst inte syns så mycket. Men de kanske har lite olika teknik.

Det skulle jag tippa på, min travare lämnar betydligt större spår efter sig än de två ardennrarna i stallet.

jag mäter rätt.
har ju aldrig vägt honom på våg så visst det kan ju stämma att han väger knappa 600 kg. tycker bara det låter så lite för en sån stor häst?

Ingen aning, som sagt ibland blir man förvånad, men givetvis kan bandet mäta fel på vissa hästar med. Kanske skulle skrivit knapplån, var bara en liten allmän reflektion att ibland har bandet rätt även när man är säker på det har tvärfel.

Jag har slutat gissa vikt jag ;) När det skilde 90 kg mellan mina fbl, då insåg jag att hur grov 'benstomme' etc de har spelar en enorm skillnad, och att bandet på ngt magiskt vis verkar kunna 'få med' det med. Mitt sto, 157 cm i mkh, nätt men inte nättaste modellen, vägde i perfekt hull 450 kg (vid 475 kg såg hon tvärfet ut btw), min valack, av den grövre men inte grövsta modellen, 162 cm i mkh vägde i perfekt hull 540 kg. Jag hade inte gissat på så stor skillnad.

Och min arabvalack, 152 cm i mankhöjd, inte den ädlaste sorten men inte grov för att vara arab heller (polsk/egyptisk) vägde som sagt 390 kg i normalhull. Medan om man tittar på L nu, som är 147 cm, welshponny, om bandet mäter lika rätt som förr, ligger på ungefär 425 kg omräknat till vågvikt. Jag skulle kunna ta gift på att det skilde mer än 35 kg mellan dem om jag inte sett bevis.

(Alla vikter utom den sista är vågvikter btw).

SÅ ibland har säkerligen banden fel även om man mäter rätt, men ibland är den vikt men får på bandet och tycker 'kan aldrig stämma, det är orimligt' helt rätt om den skulle kollas mot våg.

De är konstiga kreatur viktmässigt hästar helt enkelt ;)

Kan man mäta med vanligt måttband och sedan kolla upp på nätet kanske vad hästen väger vid det måttet man fått fram

Jag har ett med gris på ena sidan måttmandet. Det stämmer perfekt om jag mäter på mig själv!

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 261
Senast: Efwa
·
E
Hästmänniskan Vet inte om den här tråden hamnar rätt nu, men flytta det gärna i så fall. :) Rubriken var antagligen lite oklar, men jag förklarar...
Svar
13
· Visningar
2 562
Senast: Em_E_liE
·
C
Avel Sitter här och funderar, vill kolla om jag har rätt i min tankegång. Skriver inte ut några namn här, fast jag tror att ni iofs kan gissa...
Svar
19
· Visningar
2 306
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka