M

mizzcat

Min honkatt har blivit lite väl rund på senaste. Hon väger strax över 5 kg och är 3 år. Innan hon blev kastrerad vid ett års ålder vägde hon bara 2,2 kg. Borde jag försöka "banta" henne, och hur isf? Försöker aktivera henne med leksaker och det tycker hon är skoj. Båda katterna (min hankatt är snarare åt det smala hållet enligt mig) har fri tillgång på torrfoder och får burkmat någon gång i veckan.

Sv: Vikt

Royal Canin har ett väldigt bra foder som heter "Neutered Cat - Young Female/Male". Det är till för katter som är kastrerade (neutered) eftersom dom har lätt för att öka i vikt...
Så du kan ju testa det fodret, eller något annat bantningsfoder. Det finns många bra hos veterinären, HIlls och Specific och Royal. Sen finns det ju dom där på coop också men dom litar jag inte på.

Sen så är det bra om dom inte har fri tillgång till fodret. Jag vet att det är svårt att göra så när man har flera katter, men den går ju till exempel att man utfodrar dom några gånger om dagen med en del av dagsbehovet. Det står på påsen hur många gram dom ska ha om dagen, och då ska man gå efter idealvikten. Dvs kanske 2,5-3,5 kilo på din katt skulle jag gissa..

Lycka till!

Sv: Vikt

Försök först komma på vad hennes idealvikt kan tänkas vara. Ibland behöver man inte göra annat än att portionera ut den mat man ger idag för att katten ska gå ner i vikt. Har katten fri tillgång på torrfoder är det mycket troligt att hon äter mer än hon faktiskt bör.

Om du tänker satsa på ett bantningstorrfoder skulle jag rekommendera Hill's m/d. Det är anpassat efter kattens metabolism dvs. det innehåller mycket protein, mycket lite kolhydrater (för att vara ett torrfoder) och lite lagom med fett. Utformat eftersom man upptäckt att traditionella viktminskningsfoder inte brukar vara så effektiva.

Annars är burkmat grymt att banta katter med. Catkin's diet!

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Marvin
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 252
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
755
Senast: Nikan
·
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka