M

miiirka

Vad väger era:
a-ponnyer,
b-ponnyer,
c-ponnyer,
d-ponnyer,
hästar?

Vad ska en a-,b-,c-,d-ponny och häst väga?
Någon som vet ?

Sv: Vikt?

har aldrig vägt med våg ,men räknat (bröstomfångetxbröstomfångetxlängd(från bogen till rumpan) & sen dela allt på 11900.) tror att det stämmer på ett ungefär,,, A-ponny :167kg

har haft en häst som vägde ca 750 kg, en annan som vägde 515. Väldigt olika, beror ju på storlek, kroppsbyggnad, kondition, muskelmassa osv. Är säkert lättare att hitta ett "medelvärde" på ponnier, eftersom de är mer begränsade inom kategorierna (i mankhöjd alltså).

Kallblodstravare, valack, 155 cm - 550 kg.
Kallblodstravare, sto, 159 cm - 660 kg.

Med det vill jag ha sagt att det är omöjligt att säga vad en häst ska väga. Två nästan lika stora individer av samma ras, och den ena väger 20% mer än den andra trots att de båda är ungefär lika mycket musklade.

Immer

har vägt min D-ponny på våg och han väger 300 kg
han är 145 i mkh

min stora häst väger nog 400 kg kan jag tro
han är 162 i mkh
jag vet att han är underviktig så de behöver ni inte påpeka :crazy:

Min isis vägde 350 i vintras, hon är ca 132cm hög och kraftigt bygd, samt att hon hade några kilos övervikt, så hon skulle kanske väga 300 om hon var i tävlings kondis, dvs. mer muskler och mindre fett.

fullblodssto, 160 (hög manke) vägde för ett år sen 443.. .skulle tippa på ca 450 nu... hon är en tunnis men börjar sätta muskler...

Mitt ena halvblodssto väger ca 580 kg skulle jag tro och det andra 600 kg. Ingen är dock vägd på länge. De är 163-164 cm i manken och normalhull.

Min varmblodiga travare vägde 510 i höstas, skulle tippa på att han väger ungefär samma nu, han är 158 cm hög.

Min pålle ska enligt måttband väga 475 kg, men jag litar inte på dessa.. :p
Hon är 150 cm hög och lite "grövre" i typen.

Min D-ponny som är 147 väger 415kg ... Fast då vill jag ha upp honom lite mer...

Min förra fjording, av den tunnare modellen, vägde iaf när jag hade han; 320 kg, han var endast 135,9 cm :o
Men han hade oxå ganska mykke muskler eftersom att hade arbetat som körhäst å så hade dom dragit timmer med han i skogen :rofl:

HeJ!

Min connemara på 160 cm vägde i höstas 560 kg, då var hon ganska lagom rund, men saknade lite muskler. Jag kan återkomma på fredag när vi varit på vågen igen och säja hur mycket hon väger nu. Enligt måttband och viktuträkningar väger hon allt mellan 475- 600 kg :-)

/ Lavinia, som trodde häst vägde ca 500 innan jag lånade vågen

Min älskling är 139,5 (inte slutmätt, men mätt i år), är 6 år i maj och väger strax under 400 kilo. Är ingen expert på hur en häst är då den är som bäst, men enligt mig är hon helt perfekt:love:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 094
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Vi letar C-ponny till vår dotter och har hittat en intressant 4-åring som är 139 cm, men hur stor är risken att en 4-årig welsh (valack)...
Svar
8
· Visningar
1 377
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Är jag för stor för d-ponny?? Är ca 172 och väger ca 68 kg.
Svar
13
· Visningar
1 384
Senast: liiinnea
·
Foder & Strö I stallet där min ponny står ska man ha någon form av anordning för hö inomhus. De flesta har nåt, några har Haybar eller liknande. Då...
2
Svar
21
· Visningar
2 107
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka