Vikt vid tolkning.

T

Tjalfe

Underlag: Plogad väg, Alltså inte djup snö utan bara ett tunt lager.

Häst: 4½år. Connemara. Stor c-ponny. Relativt viktbärande, inte jätte grov men absolut inte smäcker.

Ryttare: Med alla vinterkläder på 45-50kg.

"Tolkare": Ja, vad skulle eran maxvikt vara på den?

Sv: Vikt vid tolkning.

hmm.. den lilla drar nog en del, skulle nog med gott samvete dra en eller två ungar där bak/alt mindre vuxen. (alltså ingen 90-100kgs person)..

sen beror det väl lite på hur långt det ska dras osv. friktion m.m spelar ju in, desto lättare pulkan glider desto lättare dras lite högre vikt med. eller nått..

Vad tror du en släde väger? Inga 40-45 kg iaf. Du kan med gått samvete ha två st tolkare i den stl om du vill. Hästen blir nog mer "störd" av din vikt på ryggen.

Det tunga för hästen är att dra igång personen men sedan är det ju lätt, prova själv.

Men när man drar släde har man ju oftast ingen som sitter på också.

Så ni skulle tycka det var okej om en 55-60kg person åkte pulka/skidor efter?

Inga problem!

Hästar kan dra flera hundra kilo utan ryttare så 60kg med ryttare är inget.

Är ju som sagt igångdragningen som är jobbigast.

Precis!

Tack! Då kan jag och kompisen tolka med gott samvete:D jag tycker dock att hon är lite för tung för att rida på honom, så jag får ju aldrig åka efter...:( men det är säkert roligt att sitta på och skrämma livet ur henne:D

Som de andra har sagt, hästar kan dra mycket mer än de kan bära. Så 60 kg är inga problem på bra underlag.

Tänk bara på att en pulka inte bromsar eller svänger så lätt. Har hört om en olycka där ryttaren red på i full galopp och hästen blev skrämd av något och slog på en tvärnit, varpå pulkan for rakt in i bakbenen på hästen som givetvis blev skrämd och sparkade bakut. Pulkaåkaren skadades väldigt illa...

Vill absolut inte vara någon glädjedödare, tolkar själv varje vinter, bara varna lite. Om den som sitter i pulkan ser till att styra ut den lite bredvid hästen är det mindre risker.

Ha det så kul i vinter! :)

Liknande trådar

• Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
117 413
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar