vikt på maratonvagn

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare Nora
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 736
N

Nora

Nu tänker jag för häst. Vagnen ska ju väga minst 150 kg. Men hur stor betydelse tror ni det har för hästen? om den väger 150 - 200 - 250 kg?? Upp till msv klass. Tänker man på kuskens vikt kan ju även den variera rätt bra. Så en rejäl människa på en lättare vagn och en lätt människa på en tyngre vagn borde väl bli samma sak? Tänker jag på shettisen drar ju han ca 170 kg på tävling, han väger själv 200 kg. Kan man jämföra relativiteten mellan dom stora och små eller är shettisarna bara omänskligt starka?

Ja, hur stor roll tror ni vikten har och hur mycket ska det vara innan man märker skillnad?

Sv: vikt på maratonvagn

Nora skrev:
Nu tänker jag för häst. Vagnen ska ju väga minst 150 kg. Men hur stor betydelse tror ni det har för hästen? om den väger 150 - 200 - 250 kg?? Upp till msv klass. Tänker man på kuskens vikt kan ju även den variera rätt bra. Så en rejäl människa på en lättare vagn och en lätt människa på en tyngre vagn borde väl bli samma sak? Tänker jag på shettisen drar ju han ca 170 kg på tävling, han väger själv 200 kg. Kan man jämföra relativiteten mellan dom stora och små eller är shettisarna bara omänskligt starka?

Ja, hur stor roll tror ni vikten har och hur mycket ska det vara innan man märker skillnad?

Jag tror att vikten har jätte stor betydelse. Hästen märker det direkt Fattar du väl. Kompis.

Hej!

Att dra 170 kg låter som ett ordentligt dragjobb fär en shettis! :D :D
Det är ju skillnad på vikten när lyfts och när det dras!
100 kg i vikt kan bli några få kg på hjul på bra väglag medan det kan bli det dubbla om det släpas i svår teräng/backe!
Så en lätt lastad kälke på barmark kan i "dragvikt" jämföras med en tyngre lastad tvåaxlad vagn!
Det beror ju på annars! Om du har en tyngre vagn och en mycket tränad häst (mkt bra kontition/stark) orkar den ju hålla samma tempo som en häst som inte är lika tränad men körs med en väldigt lätt vagn!
Men om du kör den mkt tränade hästen med en superlätt vagn ja då har ni bra förutsättninger för att göra en bra prestation!
Det skilljer inviduellt på hästar också! En arab kanske har bättre förutsättningar för att ta sig fram fort men kan hämmas om den inte är ordentligt tränad för att dra, medan en grövre häst som drar med lätthet kan vara klumpig.
När det gäller shettisar så vet jag att dom är starka för att vara så små. Det är svårt att säga, om en häst på 600 kg drar en vagn på 500-600 kg gör det lika lätt som en som en shettis gör (200 kg häst och runt 150-200 kg vagn). Det är ju mycket som spelar in.

Mvh Lisa

Jo...man kan ju filosofera mycket kring det. Det gäller en maratonvagn vi funderar på som väger runt 190 kg fullt utrustad. Minimivikten för stor häst är ju 150 kg. Nu vet jag inte hur många vagnar som väger 150 kg men tror ni det blir mycket tuffare för hästen (kbl travare mkh 164 ,strax över 500kg) att dra en 190kg vagn? Kusken och groomen väger runt 60 kg var. Vagnen är mycket fin i övrigt men det är vikten vi funderar över!

Jag kör en kallblodstravare på 148cm med en maratonvagn som väger ca 175kg.Jag och min groom väger tillsammans ca 130 kg. Det blir ca 300kg och det är absolut inga problem.Då din häst är betydligt större så tror jag att det går bra!

Jo jag tycker inte heller det borde vara några problem...

Vikten har säkert betydelse men när man drar saker kan lika tunga prylar kännas olika tunga beroende på hur lätt de rullar och ligger an mot den som drar.
De flesta maratonvagnar till shettis jag sett på den Holländska marknaden ligger alla på runt 170-200kg i vikt så det kan ju inte vara överj-gt för de små raringarna samtidigt som en lättare vagn säkert är att föredra. Å andra sidan kan en för lätt vagn bli mycket obalanserad och svår att hantera i hinderkörningen.

170-200kg för shettis?? Bara vagnen? Det lät mycket. Men i sånna fall borde ju en vagn med samma tyngd till en stor häst, 60-70cm högre, inte vara några problem.

Så väger de flesta vagnarna i Holland, anpassade och tillverkade för shettis. Enda undantaget jag hittat är en maratonvagn till minishettis som väger 80kg.

Ojj...jag tycker 80 låter mycket även för en stor shettis. Tur man har sån vändbar ponny så man inte behöver maratonvagn!

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
629
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
982
Senast: Mli
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor... 2
Svar
23
· Visningar
3 658
Kropp & Själ Har precis börjat med medicinen Abilify (10 mg) på grund av psykosliknande tillstånd, vanföreställningar och paranoia. Har för några år...
Svar
2
· Visningar
714
Senast: Skin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka