vikt på hästkärra...

P

pakeol

Hej!
vi ska förhopnningsvis köpa hästtransport... inom kort hoppas jag när behovet är stort:bump:

Men det är detta med att välja vagn och att man väljer sådan som man får lov att köra.
Min man och jag kom att diskutera om detta med hur tung en kärra får vara till olika bilar, det är ju inte bara att kroka på och köra, av vad vi förstått.

I dags läge har vi en SAAB 95.

Vilken vagn har Ni/Du? vilken vagn rekommenderas?

Jag har hyrt en boggieaxlad värmlandsvagn. men vet faktiskt inte om jag får köra den med stor häst till vår bil...någon av er som vet?
 
Sv: vikt på hästkärra...

Kolla bilens registreringsbevis!
Där står det hur mycket den får dra på B- respektive BE-körkort.

Immer
 
Sv: vikt på hästkärra...

Jag tror inte att du får dra den med er bil...

Det finns många viktiga siffror att vara medveten om:

1: Dels får den totala vikten av bil och släp ihop inte överstiga 3500 kg (Gäller B-körkort)

2: Dels får släpets vikt inte överstiga bilens vikt...det vill säga det finns en vikt angiven på reg. beviset som berättar vad bilen max får dra med B-kort och vad den max får dra med BE-kort.

Släpets vikt räknas ALLTID med maxlast, det vill säga du får inte dra ett tomt släp där totalvikten skulle överstiga det bilen får dra, det gills liksom inte att släpet är tomt.

// M

(totalvikt är inklusive last)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 872
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Hej! Nu är Digbil i transportspekulantsbranschen igen.... Jag tittar på Bojsläp i allmänhet, Boj Bravo i synnerhet. Då jag inte klämt...
Svar
2
· Visningar
1 735
Senast: Rugge
·
Utrustning Hej, undrar om någon här har varit med om något liknande. Köpte en ny Subaru Outback 2010, då vi verkligen ville ha en bra dragbil och...
Svar
10
· Visningar
18 531
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp