Vikt och tjock häst

walkaway-

Trådstartare
Jag vill höra lite om vad "idealvikten" är på Islandshäst. Självklart är jag medveten om att det varierar beroende på storlek och byggnad på hästen. Men vad är vikten överlag?

Jag har nyligen köpt en i princip helt ohanterad fyraåring, som var tjock när jag köpte henne. Nu har jag haft henne i cirka två månader, och det har inte blivit någon skillnad alls överhuvudtaget. Utan det är nog mer så att hon har gått upp ännu mer. Vi mätte hennes vikt igår till 366kg. Och hon är en liten häst, ca 135cm och egentligen väldigt liten i kroppsbyggnaden (inte om magen..). Hon går går på lösdrift, där det finns halm i storboxen. Vi har nyligen börjat tillägga hö morgon och kväll (2kg om dagen). Men trots det står hon nästan alltid och äter halm! Jag marktränar henne i rundcorall cirka en halvtimme om någon i högt tempo. Men jag undrar ändå, vad skall jag göra åt min tjocka häst?

Kan även tillägga att de får 1 dl mineraler, 1dl linfrökaka, ½dl linfröolja, och till det en liten näve lusern för att de skall få i sig oljan om dagen.
 
Sv: Vikt och tjock häst

Jag har ingen koll på islandshäst, men har också en extremt lättfödd och hungrig häst. Jag kan inte ha henne på halm. Har försökt, men oavsett om hon får minimalt med hö eller mer hö käkar hon halm. Ni kan inte ha något annat i boxen?
 
Sv: Vikt och tjock häst

Jag känner det också, att jag velat ha henne på annat underlag. Tanken är ju att vi skall börja ge mer hö ju närmare vintern vi kommer. Men vad säger att hon kommer att sluta äta halm för det? Det kan ju vara så att hon äter halm för att hon faktiskt är hungrig..

Kan också säga att resterande hästar också är något överviktiga (utom en som tilläggsfodras).

Jag har funderat på om hon skall stå i box på nätterna i spånbox (eller torv), men tycker att det är ett tråkigt alternativ. Sedan så kommer det nog bli mer jobb om vi byter ut halmunderlaget mot t ex spån, och hästarna kanske kommer att få tråkigt och inget att göra om man säger så..

Vad tycker ni?
 
Sv: Vikt och tjock häst

Jag tycker inte att man behöver förhasta sig när det gäller unghästar, ofta blir det så när de kommer i mera träning att hullet kan försvinna i ett rasande tempo. Jag säger avvakta lite och se vad som sker när träningen trappas upp.
 
Sv: Vikt och tjock häst

Okej.

Problemet med hennes vikt är ju också att jag ska köpa en sadel. Som det är nu har jag fått låna en i stallet. Men jag kan säga att den är helt värdelös, trots gummipadd med upphöjningar så glider sadeln fram. Magen är helt enkelt i vägen. Det finns en till i stallet jag kan prova, men vi är rätt säkra på att det kommer att bli detsamma effekt.

En annan fråga i tråden: jag hade behövt tips när det gäller att införskaffa mig sadel till tjock unghäst. Vart bör man vända sig? Är det möjligt? Sadeln måste ju sitta rätt nu när det snart är dags för inridning.
 
Sv: Vikt och tjock häst

Vi mätte hennes vikt igår till 366kg. Och hon är en liten häst, ca 135cm och egentligen väldigt liten i kroppsbyggnaden (inte om magen..). Hon går går på lösdrift, där det finns halm i storboxen. Vi har nyligen börjat tillägga hö morgon och kväll (2kg om dagen). Men trots det står hon nästan alltid och äter halm! Jag marktränar henne i rundcorall cirka en halvtimme om någon i högt tempo. Men jag undrar ändå, vad skall jag göra åt min tjocka häst?

Ursäkta, men vad hade du tänkt dig att hon borde väga då ? O_o

En islandshäst som är 135 cm hög kan ur min synpunkt sett absolut få väga omkring 350 kg eller något mer utan att behöva vara överviktig alls. I synnerhet nu på hösten, då de är naturligt anpassade att lägga på hullet för att klara en tuff isländsk vinter.

Dessutom väger muskler mera än fett sedan om du börjar träna henne. Ett måttband, vilket det verkar som ni använt, är inte någon särskilt exakt mätmetod, det kan slå fel på bortåt 50 kg om man är ovan... Bättre då att kolla hullet mot revbenen och väga henne med våg. Samt om du har bra bilder vore det lättare att kommentera hullet.

Vad gäller sadel rekommenderas sadelprovare. Vissa hästar har extra knepig byggnad.
 
Sv: Vikt och tjock häst

Det är ju svårt att säga en idealvikt, men jag hade kunnat gissa på att hon kanske ska väga 330 kg på grund av sin storlek. Hon är liten i höjd, och i hela kroppsformen. Jag kan hålla med om att måttbandet troligen har sina felmarginaler. Egentligen så sitter vikten bara runt magen, det ser liksom ut som en riktig fölmage. På sidan ser hon rätt fin ut, kanske något bukig, men framifrån ser hon ut som en boll!

Det hade dock varit trevligt om någon vet vad idealvikten ligger bland Islandshästen generellt. Jag säger inte att hon är kraftigt överviktigt. Men det har blivit ett hinder vid sadelträning, eftersom hennes kroppsform inte tillåter att sadeln sitter på rätt plats. Hoppas ni förstår vad jag menar.
 
Sv: Vikt och tjock häst

Är ju som flera säger svårt att säga hur din häst ser ut utan att se en bild men på din beskrivning av henne låter hon lite rund. Det jag tänker på mest är om unghästen blir så tjock att det påverkar hennes rörelsemönster till det negativa. Det är mycket svårare att lära om en häst som rört sig fel pga av övervikt än att lära den rätt från början. Av samma anledning åker skor på redan innan inredning påbörjas. Är sjukgymnast och när ett känt tränarpar föreläste och pratade om rörelsemönster var det en sådan där sak som ju känns självklar och alltid finns med i tanken. :D
 
Sv: Vikt och tjock häst

Varför ger du linfrökaka och linfröolja om hon är överviktig, det är ju väldigt energitätt foder. Är det bete kvar, kanske behövs inte hö om hon ändå har halm att tugga på till betet som är kvar (om det nu var det)
 
Sv: Vikt och tjock häst

V'gd med måttband eller på våg?
Är det på våg så är den nära en idealvikt, måttband ger jag inte mycket för...
Åk till klinik eller annat ställe och väg på våg så får du fram den faktiska vikten!
 
Sv: Vikt och tjock häst

V'gd med måttband eller på våg?
Är det på våg så är den nära en idealvikt, måttband ger jag inte mycket för...
Åk till klinik eller annat ställe och väg på våg så får du fram den faktiska vikten!

Ja om vi skulle ha trott på måttbandet förra året, då vi mätte vår 4 åring till 520 kg.:eek: Då får man lov att undra vad vi hade i vår kuppe.:p
 
Sv: Vikt och tjock häst

Inte så jättebekant med just islandshästar, men det borde väl kunna vara magen som sväller upp av mycket innehåll snarare än att hästen egentligen är tjock?
Låter som risk att den får för lite protein också och då kan magen se ännu mer uppsvälld ut. Är ju i princip ingen protein i halm och en yngre häst behöver mer än en äldre.
 
Sv: Vikt och tjock häst

Måttband är helt värdelöst på en islandshäst om man inte har vägt in på våg först. Är hästen vägd så kan man jämföra med måttband och ha det sen som en referenspunkt. Äta halm, vilken halm har ni. Havrehalm är den mest smakliga för de flesta hästar. Jag tycker att halm är kanon för då har hästarna något att pilla med.
Om du känner revbenen så är hon inte tjock utan har proteinbrist.
Får du leta efter revbenen så finns det för mycket fläsk.;)
Våra hästar är också småfeta nu men det är inget man bantar bort. Risken att det blir för lite protein är inte bra.
Så snart årets ensilage kommer hem så blir det analys och fodring därefter med vetehalm som extratugg. Så jag ser på nedgången i vikt ganska långsiktigt.
 
Sv: Vikt och tjock häst

Börja med att ta bort oljan, det innehåller mycket energi & det ger jag ex. hästar som måste upp i vikt. Lusern & kakan kan du nog också skippa ett tag ;) Ta en analys på höt och räkna ut vad hon behöver.
De flesta brukar också gå ned i vikt under inridningen. :)

Mitt sto på 136cm var i perfekt ridhäst-hull när hon vägde 320kg. :) -använde våg.
 
Sv: Vikt och tjock häst

Börja med att ta bort oljan, det innehåller mycket energi & det ger jag ex. hästar som måste upp i vikt. Lusern & kakan kan du nog också skippa ett tag ;) Ta en analys på höt och räkna ut vad hon behöver.
De flesta brukar också gå ned i vikt under inridningen. :)

Mitt sto på 136cm var i perfekt ridhäst-hull när hon vägde 320kg. :) -använde våg.

Om hästen äter mestadels halm så skulle jag inte ta bort lucernen utan att lägga till annan proteinkälla.
 
Sv: Vikt och tjock häst

Måttband är helt värdelöst på en islandshäst om man inte har vägt in på våg först. Är hästen vägd så kan man jämföra med måttband och ha det sen som en referenspunkt. Äta halm, vilken halm har ni. Havrehalm är den mest smakliga för de flesta hästar. Jag tycker att halm är kanon för då har hästarna något att pilla med.
Om du känner revbenen så är hon inte tjock utan har proteinbrist.
Får du leta efter revbenen så finns det för mycket fläsk.;)
Våra hästar är också småfeta nu men det är inget man bantar bort. Risken att det blir för lite protein är inte bra.
Så snart årets ensilage kommer hem så blir det analys och fodring därefter med vetehalm som extratugg. Så jag ser på nedgången i vikt ganska långsiktigt.

Min vägd på våg är 50 kg mer än måttbandet. Men han är inte fet runt revbenen utan man känner dom lätt. 137 cm/430 kg
 
Sv: Vikt och tjock häst

Jag upplever att det är svårt att få islandshästar att gå ner i vikt så här års, de är liksom genetiskt inställda på att lagra varje litet uns av energi till vintern. Det verkar krävas verkligen stenhård träning och bantning för att de ska bränna fett på hösten.
Så koncentrera dig på att hon iaf inte ska gå upp så himla mycket mer, bantning och superslimmad är nog bättre att spara till våren, då går det lättare.
Angående sadel så varför inte prova en bomlös? Den är ju mer förlåtande för olika kroppsformer, därmed inte sagt att den alltid passar. Jag har en Barefoot London som både jag och hästen älskar. Kostar inte så många kronor begagnade så kan man ju köpa en utprovad bomsadel sedan när hästen är mer färdig i kroppen om man vill.
Min häst är ca 140 cm och vägde i våras när hon var i perfekt hull ca 330-340 kg mätt med måttband. Nu är hon lite rundare, ca 350-360 kg. Min häst är aldrig vägd på våg, har aldrig varit på klinik med henne, men jag brukar passa på att mäta de andra hästarna i stallet när de varit på klinik och vägt bara för att se om det stämmer och hittills så har det inte diffat på mer än 10 kg på nån häst. Så jag upplever nog att måttbandet stämmer ganska bra på islandshästar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 396
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 525
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej! Behöver lite hjälp av kunniga häst människor. Ska försöka göra en lång historia kort, jag köpte ett islandshäst sto för 3 år sen...
Svar
6
· Visningar
1 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp