G
Giantchill
Det har ju debatterats om ryttarnas vikt och då kom även ett sidospår med kuskarnas viktbetydelse. Jag pratade idag med en som tidigare varit lärare på Kvinnerstaskolan i Örebro och de hade då testat hur stor betydelse vikten hade för en kusk i sulky.
Testpersoner: Galoppjockey ca 55 kg och Lärare ca 90+ kg.
Det deras undersökning kom fram till var att det endast var i accelerationsfasen det gjorde skillnad. När de väl hade kommit upp i "march-fart" kunde de inte se någon mätbar skillnad i vilken kraft som krävdes för att att dra ekipagen framåt. (Troligen bör det ha varit svårare att få stopp på ekipaget med den tyngre kusken?)
Slutsatsen bör vara att kuskens vikt spelar minst roll i autostartslopp som körs i en jämn hastighet. Däremot missgynnas de tunga kuskarna i voltstartslopp som körs i ryckigt tempo.
En del i sammanhanget är att det är viktigt att ekipaget är i balans, så att tyngdpunkten ligger på rätt avstånd BAKOM hjulens nav. En tränare hade till och med utnyttjat detta i en ytterligare dimention. På en häst som var rullig första biten, så hade han satt sig långt fram på sitsen och lutat sig framåt för att hjälpa hästen med att få mera tyngd. Sedan kunde han glida bakåt och "lätta" trycket.
Undrar vad kusken säger när han får dessa order av en amatör. "Sitt långt fram i starten och genom sista sväng. Sedan kan du sitta långt bak, tills sista sväng då han kan tappa travet lite. Då ska du sätta dig längre fram igen..."
PS Testet hade utförts på en lätt sommarbana. Kanske skulle resultatet bli ett annat på en tung bana?
Testpersoner: Galoppjockey ca 55 kg och Lärare ca 90+ kg.
Det deras undersökning kom fram till var att det endast var i accelerationsfasen det gjorde skillnad. När de väl hade kommit upp i "march-fart" kunde de inte se någon mätbar skillnad i vilken kraft som krävdes för att att dra ekipagen framåt. (Troligen bör det ha varit svårare att få stopp på ekipaget med den tyngre kusken?)
Slutsatsen bör vara att kuskens vikt spelar minst roll i autostartslopp som körs i en jämn hastighet. Däremot missgynnas de tunga kuskarna i voltstartslopp som körs i ryckigt tempo.
En del i sammanhanget är att det är viktigt att ekipaget är i balans, så att tyngdpunkten ligger på rätt avstånd BAKOM hjulens nav. En tränare hade till och med utnyttjat detta i en ytterligare dimention. På en häst som var rullig första biten, så hade han satt sig långt fram på sitsen och lutat sig framåt för att hjälpa hästen med att få mera tyngd. Sedan kunde han glida bakåt och "lätta" trycket.
Undrar vad kusken säger när han får dessa order av en amatör. "Sitt långt fram i starten och genom sista sväng. Sedan kan du sitta långt bak, tills sista sväng då han kan tappa travet lite. Då ska du sätta dig längre fram igen..."
PS Testet hade utförts på en lätt sommarbana. Kanske skulle resultatet bli ett annat på en tung bana?