vikt, går den räkna ut?

NightRain

Trådstartare
ja går hästens vikt räkna ut på nåt sätt utan våg? så att man kommer så nära som möjligt.

eller är de bara en chansning rätt igenom?

ja går hästens vikt räkna ut på nåt sätt utan våg? så att man kommer så nära som möjligt.

eller är de bara en chansning rätt igenom?
Det finns ju olika formler att utgå ifrån och även viktmåttband.

En del hästar stämmer det väldigt bra på medans det slår uppåt 200 kg på andra (mitt rekord på skillnad våg - viktmåttband). Vi åker till en klinik med våg så jag väger alltid där + kör med viktmåttband så jag lär mig hur det skiljer på mina hästar.

måttbanden stämmer inte för 5 öre:P mätte på min första häst enligt de skulle han vägt 558 kg han vägde 630 nån vecka efter då vi var på klinik så dom litar jag inte på:P

okej har ju inte möjlighet att åka iväg å väga:S ska nämligen köpa transport å han är lite "tjock" nu så omman visste vikten nu så vet man ju hur mycket han kan väga i transport osv

Viktmåttbanden utgår ju från där de flesta hästar är som smalast, och tar dessutom (enligt texten på mitt måttband) ingen hänsyn till eventuell övervikt. Men det är samma dilemma med formlerna, iaf de jag testat.
Jag använder måttbandet som en riktlinje till vardags, eftersom min hästs överhull sitter på halsen och måttbandet går där han är som smalast (dvs påverkas inte av de lite slappa bukmusklerna) känns det som att det funkar hyggligt på honom. Utgår alltid från att det är den högre vikten som är "rätt" när jag mäter. När det gäller transport så brukar jag tänka att min häst behöver ca 600kg lastvikt (enligt måttbandet väger han runt 490kg, och eftersom jag inte har någon våg tillgänglig lägger jag på drygt 100kg för marginal. Jag vill i vilket fall inte köra med en transport där jag ligger på gränsen av vad jag får lasta.).
Men det säkra är ju att väga. Det skulle jag göra om det vore riktigt viktigt att veta exakt vikt.

visst är de så.. jämför lite med min förra häst som jag visste va han vägde då vi var på klinik.. dock är de ju svårt fö rmig att ta mig till klinik att väga utan transport:P då de är en sån jag ska köpa.. men skulle tippa på att han väger ungefär sommin förra men hade varit skoj att veta exakt på ett ungefär..

men OM man tar sig till klinik, då måste man väl ha en annan anledning att åka dit å inte bara väga hästen? eller kan man åka å bara väga den?:S eller de kanske är olika på olika ställen

Jo, jag förstår ju dilemmat. Men om du tar viktmåttbandets "vikt"/uppskattning och lägger på 100kg, funkar inte det då? Om de är ungefär likadant byggda osv. Det skulle ju ha funkat att räkna så med din förra, enligt din redovisning ovan.

Ring och fråga den klinik du har i tanken isf. På min närmaste klinik är vågen inomhus, och jag tänker mig att de kanske inte vill att man åker dit och tar in hästen utan anledning (tänker på smittorisk osv), men har inte frågat. Glömde slarvigt nog att väga min egen när vi var dit för ett par månader sen, när jag hade chansen :o .Vet andra som åkt för att väga, när de ändå haft vägarna förbi (i andra delar av landet).

ja de skulle ju kunna gå att göra.. om viktbanden är ås långa:P haha.. ska kolla på de..

tack=)

VI har 1 våg för fordon längst E4:an och en vid en bilprovning/bilverstad i stan som man kan köra in på! Det finns ingen liknande hos er?

min vägde 480 på vågen, och ungefär detsamma med viktmåttband :)

Har man ett bra ögonmått samt en uppfattning om ungefär hur mycket en häst i dess storlek/hull borde väga kan man gissa ganska bra. Jag gissade att min maffiga men slimmade kwpn på 170 vägde 660kg, när hon klev på vågen hos vet visade det 667kg.

nä vi har nog inget sånt här tror jag..
okej har lite svårt med ögonmått.. jämför lite med min förra han vögde 670 var bara 162 hög å denna är nästan 170 å ganska grov så han borde väga runt de åxå tror jag.. har 700 bara för att vara säker men är inte så säker.. kan ju lika gärna väga mer än de:S

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
590
Senast: Bamburine
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 242
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 385
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka