Vid vilken tid på dagen semineras era ston?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
C

clownen

Frågan gäller er som använder er av transporterad sperma där hingsten tappats dagen innan.

Sv: Vid vilken tid på dagen semineras era ston?

Ja, jag svarade i den andra tråden, men om det blir olika svar kan jag svara här också, mellan 10-16 , direkt när leveransen anländer till stationen. Det beror på hur mycket transportbolagen har att göra.

Har också svarat i den andra tråden, men mitt sto har seminerats samma dag som hingsten har tappats i Tyskland, ca 12 timmar senare.

Har också svarat i den andra tråden, men mitt sto har seminerats samma dag som hingsten har tappats i Tyskland, ca 12 timmar senare.
Det är den nog kortaste tiden jag har hört för transportsperma och seminering i anslutning till det! Toppen!

Om man beställer från tex Blue Horse så hämtar importören det i Danmark samma dag och vi kan seminera stoet på kvällen. (jag brukar möta budgubbarna lite var stans längs vägarna i Skåne och hämta vita lådor, folk undrar väl vad man smugglar...:rofl:) Sperman brukar vara i stoet innan 19.00. Mycket bra arrangemang!

Om man beställer från tex Blue Horse så hämtar importören det i Danmark samma dag och vi kan seminera stoet på kvällen. (jag brukar möta budgubbarna lite var stans längs vägarna i Skåne och hämta vita lådor, folk undrar väl vad man smugglar...:rofl:) Sperman brukar vara i stoet innan 19.00. Mycket bra arrangemang!
Ja det är också bra!

Våra hingstar töms vids lunch, transportbolagen hämtar det på eftermiddagen och dagen efter finns det i Sverige.

Hämtar man det direkt på flyplats finns det där mellan 7 och 8, kör man ut det med bil allt mellan 9.00 och 17.00 beroende på vart i landet det är.

När jag seminerat mina egna har jag hämtat det i Örebro klockan 8 och halv tio haft det i stoet. Med andra ord ca 18 timmar efter hingsten tömdes.

Stationerna ställer upp till tusen och seminerar när det än kommer tycker jag!

Jag tror det var så tidigt som möjligt på morgonen då de ligger såpass nära flygplatsen så det är lätt att få tag på det tidigt.

På "våran" station seminerar de också så fort skicket anlänt. Utlandsskicken brukar vara på plats för uthämtning mellan kl 7 och 9 (förutsatt att de kommer fram dit de ska:))

Seminen kommer från Tyskland med TNT (gör en mellanlandning nånstans i Belgien!?!:mad:) så att man kan hämta paketen från Helsingfors-Vanda flygplatsen kl. 10.30. Sen blir det en timmes bilfärd till stallet och veterinären kommer inom en halv timme-timme. Nog är seminen på väg ett helt dygn.

Vissa hingstarnas spermier blir inte sämre för det, har jag hört. Sen är det några hingstar som funkar bäst så att stoet står på samma station.. Min veterinär berättade att Briar funkar otroligt bra som transporterad hingst, detsamma med Casir Ask. Nu "testar" vi Quattro B med mitt sto.:grin:

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
620
Senast: Shaggy
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 091
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 084
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka