Vibrationsgolv mot senskador och magproblem?!

psychogrrl

Trådstartare
Satt och "tittade" på V75 och nu kom det ett inslag med veterinär på Ultuna, Stig H och någon norsk tränare. De hade tydligen upptäckt att de flesta hästar var fräschare efter transport, de var lite mjukare och mer lösgjorda. De började därför fundera på det hela och inom humanträning använder flera stora "sport-stjärnor" vibrationsträning.

Veterinären på Ultuna började undersöka, tog skolans hästar (ej patienthästar) och ställde dom på vibrationsgolv. De kom fram till att dte inte var farligt, men har nog inte kommit så långt i studierna att de vet om det är nyttigt.

Den norske tränaren tyckte det var bra mot senskador och andra strukturer där man inte kan massera.

Stig H tyckte det var bra för kolik-hästar, att det hjälpte magen och de fick inga anfall.

Nu är jag kanske sent ute, de sa att det var välkänt i hästkretsar :o :angel:

För mig låter det här väldigt konstigt, det är ju välkänt att vibrationer (tex byggarbetare som står med borr, eller vägarbetare som står med sån där liten asfaltstillplattare) ger skador på vävnader, att man får sämre blodcirkulation etc.

Sv: Vibrationsgolv mot senskador och magproblem?!

Jag har heller inget hör om det, men att det är skillnad på att hålla i en borr och med de följder det kan få mot att stå lös o ledig på ett vibb golv är ju skillnad....sen skulle jag tro att dom inte behöver stå där så länge...kanske bara 5 minuter el liknande...sa det nåt om det??

De pratade om 30 minuter tror jag.

Jo, visst är det väl skillnad, kanske inte är samma vibrationshastighet heller.

Stig H sa även något om en annan häst som tidigare varit stel skulle ha blivit bättre. Det är nog en bra grej då tom Sören Nordin hade kontaktat tillverkaren och sa att han själv hade haft dessa funderingar i "alla" år men inte haft tid att utveckla saken.
Tillverkaren skulle tydligen fått idén av vibbrationerna vid transport till tävling då hästarna var mjukare och smidigare efter transporten än innan (och här har man varit orolig för att transporten ska ta av krafterna).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka