Tack för alla tankar!Belöna efter 2 hinder? Innan han börjar nosa dvs.
Min hund kan också få för sig att hon ska nosa på väl utvalda fläckar (hon tvärnitar ) och så fort jag märker att hon inte är helt hundra kör jag med synlig leksak och belönar när jag tycker hon går bra alt. efter mål. Hon har blivit mycket bättre sedan vi debuterade för nått år sedan.
Sen: hur är hunden efter uppvärmningen (det ni gör precis innan ni går in på banan)? Jag har fått experimentera mycket och börjar komma ganska nära den galna hund jag vill ha. Kampar innan vi går in och sen skallar jag igång henne i startposition. Funkar för oss.
Gör han likadant på träning eller kommer beteendet fram på tävling allt som oftast? Då kan det vara att han tycker situationen är jobbig eller försöker lugna dig
Min första tanke var att vi kanske behöver träna ännu mer hela banor, vilket vi kanske behöver just vid träning, med du har nog helt rätt i att belöna snabbt på tävling ett tag framöver!
Idag känns det lite lugnare igen efter gårdagskvällen bitterhet och jag tänker lite klarare. Dels har båda senaste tävlingarna varit kvällstävlingar, så det funderar jag på att hålla mig ifrån. Lite för sent på kvällen (nästan 21.30) för gubb-hunden som vanligtvis tar natt vid kl 20. Han var rätt seg vid uppvärmningen och vi kom som inte igång alls.
En annan tydlig sak så här dagen efter är att första tävlingen var på hemmaplan, de andra på helt nya ställen. Kan hända att sambon har rätt i att ta ut honom i ganska god tid för att snusa runt lite och se vad det är för ställe lugn takt innan han ska ut på banan.