Vi som är frivilligt/ofrivilligt ensamma på julen 2024

Rosett

Trådstartare
Måste väl finnas fler än jag?
Det kändes bra i morse och fram till typ kl 17 men nu är jag deppig.
Har ätit en ask potatissallad till julmiddag, kollar nu på en dokumentär om byggandet av ett Disney-skepp. Ska se Ljust och fräscht kl 21-23 och sen ska jag nog sova, om jag inte somnar tidigare.

Jag är ensam vid högtider. Sedan många år. Saknar släkt och umgänget dog när jag skilde mig för länge sen. har inte heller några varma barndomsminnen så det finns inget att sakna.
Har varit sorgsen förr men det var länge sedan. :)

"Fattig är bara den som saknar"
Jag är inte fattig. Är dessutom ateist så just julståhejet känns inte så aktuellt.

Jag sitter också här och gör det jag gör alla andra kvällar ungefär. :) Lyxar till det med lite prosecco och affärsköpt gyoza och har lite andra snacks hemma... men det har jag ju ibland annars också.

Ringde familjen via messenger och de satte Ipaden på bordet en stund. Det finns inte ens en smula glitter i huset och jag har inte orkat ta några juliga kort på djuren heller. Det känns faktiskt mest skönt även om jag gillar att spöka ut dem ibland. :D Det kanske händer senare om jag får en ledig dag.

Är också ateist och jobbar och har mig. Även om jag tyckt det var mysigt med julafton när jag i perioder varit hemma är det ingenting jag saknar sådär.

Här har familjen åkt iväg till svärföräldrarna långtbortistan, och jag firar julen själv. Vilket jag är allra nöjdast med, avskyr den här tiden på året när det är som mörkast, och jag som tröttast. Finns inget jag vill fira, vill bara vara ifred. Väldigt glad, och tacksam, att det kan respekteras.

Ägnat dagen åt att titta på massa avsnitt av Xena, och äta glass. Lite lyx får det va när man är ensam hemma!

Jag väljer att fira själv, mest för att jag har lite för många dåliga julaftnar sen tidigare. När jag är själv får jag göra som jag vill och slipper stå ut med idiotier (släktingar).

Idag blev det stallet fram till två ungefär. Bara mys och de vanliga sysslorna. Sen hemma var jag så galet trött att jag inte orkade laga mat. Åt några skinksmörgåsar innan jag somnade och sov/slumrade till halv sju. Så får det bli just nu när all skit som hänt i år börjar komma ikapp mig.

Det enda juliga inslaget förutom skinkan var att jag drack Zeunerts julmust. :love:

Tack och lov att det är en vecka till nyårsafton iaf.

Har ätit en ask potatissallad till julmiddag, kollar nu på en dokumentär om byggandet av ett Disney-skepp. Ska se Ljust och fräscht kl 21-23 och sen ska jag nog sova, om jag inte somnar tidigare.
Hoppas det känns bättre. Jag har firat själv, det var planerat sen blev jag dessutom jätteförkyld och går runt och droppsnorar här hemma så skönt att det inte var något umgänge inplanerat. Jag har tittat på julfilmer, klätt granen, bakat scones, lyssnat på julmusik, lagat mat, tittat på mer julfilm, ätit julgodis, slöritat, messat ,smsat och instagrammat med vad som känns som hela världen, ätit ännu mer godis och nu tänker jag gå och lägga mig.

Frivilligt själv idag, eller ja jag har en 20 åring hemma (som spelar dator med sina kompisar) men de andra tre firar med sin pappa. Var ute och vandrade i drygt 2,5 timme, sett Kalle Anka och sen spelat tv-spel. Just ja, sökt ett jobb också 😂

Julfirandet gjorde jag med alla barn i lördags.

Jag har flyttat 30 mil från släkten och jobbar natt hela julhelgen.

Har dock haft svårt för julen sen mamma dog, julen var verkligen hennes högtid. Har inget emot julen som sådan men orkar inte fixa med utsmyckning osv

Har dock haft svårt för julen sen mamma dog, julen var verkligen hennes högtid. Har inget emot julen som sådan men orkar inte fixa med utsmyckning osv
Jag tappade så mycket av min julkänsla och julglädje när pappa gick bort, så förstår din känsla :heart.

Det är en tolkningsfråga. Från 6.30 till 18.30 jobbade jag och hade således väldigt många i närheten, både personal och intagna :p (Även om de sistnämnda är inlåsta.)
Sen stallet och där var ju hästarna och katterna sällskap. Väl hemma var katten sällskap. Saknade ingenting alls :)

Samma för mig. Min mamma gick all in med pynt, matlagning och bakning. Tidningen gjorde reportage hemma hos oss när vi bakade 😁
När hon dog 2009 blev det inte alls samma sak längre och när pappa dog några år senare kände jag att det julen kan kvitta.
Nu är det som vilka dagar som helst, skönt att vara ledig bara.

Sen har det varierat, ensam, jobbat, med partner, med annan familj. Inte spelat någon större roll för mig.
Igår firade jag med vänner, eller firade och firade. Var vanligt kompishäng med mat, drinkar, bubbel och sällskapsspel, sånt vi gör relativt ofta. Nu var det bara en tisdag istället för en lördag.

Snart är det bara en dag kvar. Skönt.
Men nyår är typ lika jobbigt som julen. :down:
Ska du inte ansluta till någon annan över nyår då om du känner att det är jobbigt? Tänker att det brukar finnas lite träffar för personer som är ensamma över högtiderna. Just nyår är ju inte så familjeorienterat och de flesta med djur brukar ju mest hänga hemma med dom för att se till att de har det bra.

Idag är ju stora dagen här och jösses vad jag var trött på att säga "Merry Christmas!" med kundserviceleendet på redan efter typ tio minuter... men hey, folk betalar mycket pengar för att bo på hotellet så jag antar att det ingår i priset. 😅 Skönt att vara hemma i lugn och ro i alla fall.

Snart är det bara en dag kvar. Skönt.
Men nyår är typ lika jobbigt som julen. :down:

Jag tänker att det är ganska stor skillnad på de två alternativen i rubriken, alltså frivilligt/ofrivilligt ensam. :heart

Julen har jag sedan flera år varit frivilligt ensam, eller ofrivilligt frivilligt kanske man kan säga, då jag inte pallar hetsen, den långa resan och vissa av mina familjemedlemmar (pga rasism, homofobi, antivaxx, allmänt vetenskapsförakt m.m.). Jag började tycka mycket mer om julen sedan jag slutade fira den. :D Jag gillar ändå julstämning och mys och har nu en partner vars familj firar en annan dag så vi två gjorde lite vegetarisk julmat igår, kollade på Kalle Anka och gav julklappar till hunden.

Nyår däremot har jag oftast varit ofrivilligt ensam. Endera för att jag haft en livrädd hund och fått fokusera på det eller för att jag varit på ny ort och inte känt någon, eller som senaste åren att alla vänner är från annan ort/land och åker hem för att fira.

Det jobbigaste oavsett (eller egentligen enda jobbiga när det är frivilligt) tycker jag är alla frågor om hur man ska fira och uppenbara tycka synd om att man är ensam. Har hänt att jag ljugit om att jag firar med familj och vänner bara för att slippa medlidandet och konstig-stämpeln...

Ska du inte ansluta till någon annan över nyår då om du känner att det är jobbigt? Tänker att det brukar finnas lite träffar för personer som är ensamma över högtiderna. Just nyår är ju inte så familjeorienterat och de flesta med djur brukar ju mest hänga hemma med dom för att se till att de har det bra.

Det här är ett så bra tips! Jag fattar att det kan vara jättesvårt och jobbigt i sig, och att det också beror på var man befinner sig om det ens går att hitta alternativ. Men jag som egentligen inte är jätteförtjust i att umgås med nya människor har flera gånger utmanat mig och deltagit i sådana grejer på olika storhelger. Oftast har det varit genom appen GoFrendly som jag verkligen rekommenderar om man identifierar sig som tjej/kvinna, men det finns andra appar, fb-grupper, frivilligorganisationer och allt möjligt.

Jag har varit med på bl.a. julfest med härliga människor från hela världen (under pandemin när det var svårt att resa hem), juldagsvandring i fruset vinterlandskap, nyårsfirande hemma hos en främmande människa och midsommar med knytis och lekar i parken. 🥰

Sen tror jag tyvärr att många känner som jag att det är enklare att delta i sådant när man frivilligt avstått annat firande än när man känner sig ensam och som att man inte har något annat alternativ. 😢❤️

Jag tänker att det är ganska stor skillnad på de två alternativen i rubriken, alltså frivilligt/ofrivilligt ensam. :heart

Julen har jag sedan flera år varit frivilligt ensam, eller ofrivilligt frivilligt kanske man kan säga, då jag inte pallar hetsen, den långa resan och vissa av mina familjemedlemmar (pga rasism, homofobi, antivaxx, allmänt vetenskapsförakt m.m.). Jag började tycka mycket mer om julen sedan jag slutade fira den. :D Jag gillar ändå julstämning och mys och har nu en partner vars familj firar en annan dag så vi två gjorde lite vegetarisk julmat igår, kollade på Kalle Anka och gav julklappar till hunden.

Nyår däremot har jag oftast varit ofrivilligt ensam. Endera för att jag haft en livrädd hund och fått fokusera på det eller för att jag varit på ny ort och inte känt någon, eller som senaste åren att alla vänner är från annan ort/land och åker hem för att fira.

Det jobbigaste oavsett (eller egentligen enda jobbiga när det är frivilligt) tycker jag är alla frågor om hur man ska fira och uppenbara tycka synd om att man är ensam. Har hänt att jag ljugit om att jag firar med familj och vänner bara för att slippa medlidandet och konstig-stämpeln...
Jag tänker mest att jag inte firar. Och det är jag till stora delar rätt nöjd med. Oavsett jul/nyår/födelsedag.
Då blir frågan om att vara ensam frivilligt eller ofrivilligt av rätt liten dignitet för mig.

Numera skippar jag det mesta av t.ex. julprogram på tv och gör något helt annat i stället och även av julmat, julgodis osv. För mig är icke-jul något annat än ensam jul.

Egentligen tycker jag inte själva julen är något problem, då är jag liksom bara hemma och gör min egen grej, som många andra dagar. Däremot tycker jag snack innan som driver på hur mycket man borde göra och vad en bra jul borde innehålla är jobbigt. Och allt 'se fram emot' som man förväntas dela.
Men det hade jag tyckt även om jag hade firat, för det är så mycket där som jag dels inte håller med om, dels anser är osunt på samhällsnivå (inte av princip, men på den nivå det är)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka