Vi har blivit med katt igen - eller faktiskt två...

Nepeta

Trådstartare
Det var dryga 15 år sen vi fick ta bort vår gosiga Birmahona. Därefter kom det ungar o hund in i huset, men nu blev det dags igen. Två utekatter som behövde omplacering pga av husses bortgång. Lilla Fröken o Biffiga Herrn hämtades hem igår o vi har redan hittat mask från lilltjejen. Ska jag default avmaska även Biffiga Herrn direkt när jag ändå håller på el ska jag avvakta en tydligare indikation? Bägge är i fint hull (herrn tom i rätt ordentlig överhull) o pälsen ser glansig o fin ut så det är trots allt inga skogstroll vi fått hem :banana:

Grattis till katt :). Om jag var ni skulle jag avmaska båda. Båda är högst troligt drabbade eftersom de lever tillsammans och de varit utekatter.

Misstänkte det men visste inte om man har blivit restriktivare med sånt som kan ses som "för säkerhets skull". Tack för att du tog dej tid!

Misstänkte det men visste inte om man har blivit restriktivare med sånt som kan ses som "för säkerhets skull". Tack för att du tog dej tid!
Ja, man ska ju numera inte avmaska "bara för att" utan man ska se symptom. När vi hade utekatter avmaskade vi dock alla om vi såg symptom på en. Det är så vi gjort i alla fall, och jag resonerar som jag sa ovan. Men jag misstänker att det finns en tämligen hög risk för att även katt nummer 2 är drabbad.

Det var dryga 15 år sen vi fick ta bort vår gosiga Birmahona. Därefter kom det ungar o hund in i huset, men nu blev det dags igen. Två utekatter som behövde omplacering pga av husses bortgång. Lilla Fröken o Biffiga Herrn hämtades hem igår o vi har redan hittat mask från lilltjejen. Ska jag default avmaska även Biffiga Herrn direkt när jag ändå håller på el ska jag avvakta en tydligare indikation? Bägge är i fint hull (herrn tom i rätt ordentlig överhull) o pälsen ser glansig o fin ut så det är trots allt inga skogstroll vi fått hem :banana:

Jag skulle bara avmaska den som säkert har mask. Ser du inga maskar eller symtom från den andre katten så har den inga problem.

Beror väl på vad det är för mask. Är det bandmask hon har behöver du inte avmaska den andra katter eftersom bandmask bara smittar från bytesdjur till katt. Är det spolmask kan det dock smitta via lådan och då är det bra att avmaska båda och rengöra lådorna ordentligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Dagens nagellack!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka