Vevar med tassen.

T

Tjalfe

Vi har en bernersennen tik som är otroligt kelsjuk jämt! Tyvärr så är det inte alltid så posetivt... Hon ska nämligen alltid veva med tassarna och "riva" på oss och på möblerna. Har hänt flera gånger att vi har fått gå till jobbet med rivmärken i ansiktet..... det är endast en grej för att få uppmärksamhet tror jag. Det värsta är att det hjälper inte hur mycket vi än klappar på henne, hon blir aldrig nöjd. Har även försökt ignorera men då river hon bara ännu mer och ger sej aldrig.... Hon trycker även väldigt mycket med nosen och det gör jätte ont för hon är så stark:eek:
Inte så roligt att sitta och äta mat och hela tiden får se upp för stoooora berner-tassar som kommer flygandes, för dom är stora, starka, vassa och tunga... Inte heller speciellt kul när vi har besök och hon sitter och river på dom. Möblerna är förstörda, rivmärken i både bord, soffa och stolar. Vi drömmer just nu om att köpa ny soffa och ett nytt köksbord, men vi vågar inte när hon är sån här, det kommer ju bli förstört direkt:(
Kanske är försent att göra nått åt nu eller finns det nått att göra åt saken? Hon är 6 år.

Sv: Vevar med tassen.

Vad gäller matro och sånt skulle jag träna stenhårt att hon ska gå och lägga sig när ni äter (eller vill vara ifred av annan anledning.) Hon får en säng, kanske i samma rum, och när ni ska äta är det sängen som gäller.

Det kör vi med lillan här hemma, och nu kastar hon bara en blick mot oss och så fort hon ser att vi äter går hon och lägger sig.

Vad gäller klappet skulle jag ignorera, och jag skulle ignorera överdrivet. Kolla in stjärnhimlen, gå därifrån, prata med någon annan, tills hon gör som du vill. (Bestäm om du vill att hon ska sitta still, eller lägga sig ner tex) innan du hälsar och klappar.

Har samma problem med min vovve.
Hon kommer och "slår" med tassen på en när hon vill ha uppmärksamhet och ibland ställer hon sig på bakbenen, tar stöd med ena tassen mot t.ex. en stol och gör samma sak fast så att man blir riven i ansiktet. När hon gör det brukar jag putta ner henne och befalla henne att gå och lägga sig i sin soffa. Det brukar oftast funka. Så du kan lära din hund ett kommando, t.ex. att gå och lägga sig på en speciell plats.

Kela med henne när hon ligger lugnt, sluta så fort hon börjar "härja". Ta henne i halsbandet och visa bestämt ner henne på samma plats som hon låg innan hon började yra omkring. Kela när hon ligger där, upprepa så fort hon far upp. Hon lär sig då (förhoppningsvis...) att hon bara får uppmärksamhet när hon lyder och är lugn. Sitter du och hon hoppar upp och krafsar etc reser du dig snabbt upp med ett bestämt Nej!!! och vänder henne ryggen. Hänvisa hunden till sin plats och sätt dig. Kan behöva upprepas åtskilliga gånger i början men det brukar ge sig till slut om man är konsekvent. Det du måste visa hunden är att DU bestämmer när och var det ska kelas. Ligger hunden stilla tar du initiativet och gosar lite eller sätter igång en aktivitet men då måste du också konsekvent bryta innan hunden gör det. Annars är du ingen flockledare...

Lägg in kommandot "VINKA" när hon vevar "lite lagom" och träna sen in ett slutkommando som visar att det räcker. (ungefär som Skall - Tyst!) Ge därefter order om ligg, plats eller vad du nu har för kommando.Beröm när hon slutar på kommando samt när hon lägger sig, inte när hon vinkar! Vi gjorde det med vår springer spaniel som vevade mycket som valp och han är inte alls lika ivrig med tassarna längre. Och när han blir det t.ex när det kommer besök så säger vi SLUTA! Braaa. LIGG! Sen får besökarna hälsa på honom. Efter ett tag la han sig när det kom in folk och vi behöver nästan aldrig gå via vinkandet. Hälsandet blir belöning för honom, dvs han får uppmärksamhet.

Huvudregeln vid alla olater är att TA LEDARSKAPET, säg NEJ! (och mena det...), visa vad som ska hända i stället och beröm det som är rätt. Upprepa och var konsekvent. Att ha hunden med vid (på???) matbordet är INTE ledarskap. Ledaren äter först, sen får hunden mat. / Ninni

min tik har liknande tendenser, men allt sånt är strängt förbjudet. minsta riv och hon kan glömma kelandet.

ni måste sätta lite gränser! ni kelar när ni vill, och äter ifred. tänk om hon skulle vara lika respektlös mot en annan hund, hon hade fått sig en rejäl lusing (nu säger jag inte att ni ska slå er hund, utan se NiAls svar, men bara för att illustrera hur dåligt hon beter sig. det är INTE ok i hundvärlden).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka