Vetranquil?

R

Robbie

Jag undrar om det finns någon som har någon erfarenhet av användningen av medlet "vetranquil"? Fungerar det? Jag har en liten häst (150cm) som de två senaste gångerna har fått något sorts anfall när vi har varit iväg med henne, den senaste på en hopptävling. Resan dit gick bra och hon var som vanligt, men helt plötsligt mitt när vi var på tävlingen så började hon bara att spraka med bakbenen, och ge ifrån sig ett "pipande" ljud, och så fort man tog på henne över korset och på bakbenen så började hon sparka som en tok. När man sedan gick med henne, var det som om hon glömde bort att hon hade ont, och inne på hoppbanan så var hon precis som vanligt! Givetvis gick det då inte att lasta henne, utan när hon gick in och vi stängde för bakbommen så började hon sparka så hela transporten höll på att välta, så vi var tvungna att ta ut henne igen. Det slutade med att jag fick rida henne hem, och när jag kom hem var hon precis som vanligt och hon reagerade inte ens när man klappade henne på korset! :confused: Någon som vet vad det kan bero på? Är det kanske något psykiskt hon har fått för sej, eller har hon problem någonstans? Eller släppte hennes anfall när hon fick gå hem, tackvare motionen? Nu har vi köpt medlet vetranquil, finns det någon som kanske vet hur bra det fungerar? Tacksam för svar :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vetranquil?

För att hon inte ska börja att sparka i transporten igen. Hon har inte åkt transport efter hon fick "anfallet", och jag är rädd att hon antingen kommer ihåg hur det var sist eller att det kanske var pga. av åkturen i transporten som fick henne att börja sparka.

Om lugnande är rätt lösning på problemet låter jag vara osagt...:crazy:
Men jag har använt Vetranquil på en häst som var hysteriskt rädd för sprutor. Upplevde att det var svårt att dosera och effekten var knappast märkbar. Var rädd att överdosera så jag vågade aldrig ge större dos än rekommenderat. Vet sa att jag skulle "testa mig fram" men det kändes inte aktuellt... :eek:

(Jag kan oxå tillägga att det är våran veterinär som har rekommenderat det här till min häst :P )

ok...
jag har använt det till min häst och tyckte det funkade.. visst man fick ju ingen dundergroggy häst, men det var ju inte heller vad jag ville ha, bara han höll sig i skritt och nere på marken så var jag nöjd
fast för att det skulle fungera va d tvunget till att vara helt lugnt inne i stallet första halvtimman..inga andra hästar inne, ingen som öppnar stalldörrar osv

Vetranquil hjälper dig inte på tävling, det är doping så det sjunger om det. Men du kanske tänkte ha det i träningssituationer? Tänk då på att de inte ska träna med lugnande i kroppen heller, på sin höjd skritta en stilla runda.

Having said that, så Vetranquil har samma verksamma beståndsdel som plegicil och sedalin, dvs acepromazin.

Min fbldonna svarar ganska dåligt på lugnande överlag, men hon svarar på pleg injicerat, hon svarar nästan hyfsat på HÖG dos sedalin, men hon svarade INTE ALLS på monsterhög (dubbel rek maxdos..) dos Vetranquil. Trots att jag slammade upp det och gav det i munnen, helt opåverkad.

Nu när jag ska använda det så ska vi inte åka på tävling, utan på ridläger, och resan dit är ganska lång så jag vill att hon ska hålla sig lugn hela vägen. (Det är ingen ridning första dagen, utan första passet blir dagen efter)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 947
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 746
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Bildtråd
  • Födda-24