veterinärtestet inför 4 årschampionat

skorpannorpan

Trådstartare
Jag undara hur det funkar med 4-årschampionatet. Det står i bestämmelserna att hästen måste vara"veterinärt godkänd med 8 eller högre". Vad innebär detta? Vilka saker titta de på och hur påverkar det att hästen att väldigt krogia framben med överben på dessa. Är det så att de går igenom kroppen, del för del och det ska vara i snitt 8 eller kan de mota någon redan i veterinärkontrollen för något (alltså inte något akut)? Eller är hela veterinärkontrollen bara en siffra? Eller är det gång och allt? Hur kommer det sig att det är veternärkotroll i 4 åringarna men inte i 5 och 6 åringarna? Dressyr är det jag pratar om förresten.

Tacksam för svar, lite vilsen i djungeln :confused:

Sv: veterinärtestet inför 4 årschampionat

Du har läst kvalreglerna för de hästar som kvalar från Kvalitetsbedömning där veterinärbedömning ingår och den gäller både gångarts- och hopphästar. Väl klara för finalen=championatet stoppas bara den som är halt.

snälla förklara mer. Jag fattar inte. Har bara varit med 6 åringarna å då är det ju bara att tävla tills de kvalar. Inte massa tjafs med ben och kropp och veterinär. Vad måste göras med 4-åringen? Han har jätteböjda ben från födslen som skapat överben på insidan, ser inte fint ut, men han är vrålsnygg i övrigt rör sig snyggt från sidan men inte så snyggt med benen framifrån. Hur påverkar det? Jag är jättetrög på detta. Läser å läser men fattar inte. Ska han vara bedömd av veterinär innan? Måste 4-åringar kvala?!

Supertacksam, fattar inte.

Ok..nu har jag läst några gånger till och tolkat som följer: det fins två vägar att gå. Kvalitetsbedömning, får hästen 8 eller mer så kvalar den direkt till championatet, eller så kan man åka på en dressyruttagning, närmast är väl flyinge där jag bor, gå ett av domaren utpekat program där de kollar på hästen, rörelser och ryttarens insats och har man över 78 % så kvalar man till championatet och då bryr man sig inte om kroppen så länge den inte är halt? Har jag fattat det denna gången?

Men igen då, ni som varit med, hur mycket påverkar det hur hästens ben ser ut. Han biljaderar ju pga av hur benen ser ut. Han har någon chans ändå? Fattar ju att kvalitetsvägen är ett kört kort så hoppet står ju till att han ändå kan koma in på sin övriga charm :laugh:

Å då är det alltså ingen värdering av hur kroppen ser ut om man går via uttagningen? Eller? Skittrög!!!

Du får kanske något poängs avdrag för överbenen vetrinärt (haringen aning om hur "hårt" de bedömer) men du lär antagligen få neddrag på exteriörvisningen för biljarderingen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka