Veterinärkostnader...

S

Strumpan_20

... Vad har ni fått betala för följande veterinärbesök:

*Vaccination
*Hältutredning hemma med böjprov
*Hältutredning på klinik

Jättetacksam för svar!

Sv: Veterinärkostnader...

1, 300 kronor

2, 300 kronor

3, med röntgen och "rubbet" ca 3000 kronor (sedan går ju en del av summan på försäkringen)

Strumpan_20 skrev:

*Vaccination
*Hältutredning på klinik

Jättetacksam för svar!

Vaccination:
300 hemma med privatvet (billig)
1000 kr hemma med Distriktsveterinär
300 kr på klinik

Hältutredning hemma med böjprov:
300 kr med snälla privatvet *hehe* Men jag gör generellt sätt inte hältutredningar hemma.. Jag tycker det är ganska menlöst

Hältutredning på klinik:
Från 1500 kr upp till nästan hur mycket som helst på klinik. Men 1500 kr för 'klämma och känna', springa med hästen, böjprov runt om samt longering. Sen så fort du börjar lägga bedövningar, ta röntgenbilder, ev ultraljuda osv och inte minst behandla så sticker summan. Jag brukar kallt kalkylera med 5000 kr för hältutredningar på klinik, då har man räknat in lite röntgenbilder, bedövningar och ledsprutningar. Blir det mindre är det ju bara en glad överraskning. Vill du veta mer specifikt vad jag betalat och vad som gjorts kan jag ta fram det.

*Vaccination: 500,- brukar jag betala för influensa, botulism och stelkramp. Betalar ungerfär samma utan stelkramp, skiljer kanske 50,-.
*Hältutredning hemma med böjprov: Har jag aldrig gjort.
*Hältutredning på klinik: Tar direkt ifrån räkning när det gjordes hältutredning på min häst i nov -04.

Poliklinik avg 1:a besöket 340,-
Hältstatus alla ben 1:a besöket 640,-
Behövs bedövningar läggas kostar de 3-400,-/st lite beroende på var de ska lägga bedövningen.
Rid- eller longeringsprov 145,-/st
Röntgen 1-4 bilder 940,-
Röntgen utöver detta 195,-/st Dessa priser gäller benen, det är andra kostnader vid ryggen där jag fick betala 375,-/st.
Har dem stuckit i ex kotan (gäller även om det bara är bedövning) kostar bandage 119,-/st, läggs bandage om de blivit stuckna i hovleden (vattentätt och tåligare) kostar det 336,-/st.
Mitt första vet besök kostade totalt 12 481,-, men de gick igenom honom från topp till tå. Han genomröntgades (skrev bara upp priset på de mer vanliga röntgen), fick raspat tänderna och han behandlades i fyra ben. Han var ju försäkrad så jag betalade bara självrisken, då 1 800,- + för tandraspningen.

Strumpan_20 skrev:

*Vaccination
*Hältutredning på klinik

Jättetacksam för svar!

Vaccination mellan 200-400 kr, beroende på vilken vet som gör det.
Hältutredning hemma. Vet inte. Tycker det är bättre att åka till klinik för sånt.
Hältutr på klin. Ja, du. Har precis gjort det. Hältutredning, röntgen och behandling (tuppkam) = knappt 4000 kr. Medicin 700 kr hittills. Tur vi har utökad vet försäkring!!

Norrland

Hältutredningen hemma kostade den 300 kr med elelr utan försäkring ?

I samband med andra åtgärder på andra hästar hemma.
Böjprov hemma ca 300 :-

Då är ingen försäkring inblandad.

jesus, min DV tar närmare 800 spänn för en avcc. Då nkl milersättning, inställelse, stationsavgift, men det antar jag att ni andra också räknat med.

Kanske skulle ta och byta veterinär...:eek:

När vi var inne med min häst på hältutredning gick det på 8000:- allt som allt men då tog vi en röntgenplåt på huvudet också.

Har slutat ta hem DV för vaccinering.Det blir ju jättedyrt med alla avgifter. Lastar mina åsnor och hästar då det är dags och åker till närmaste klinik. De tar endast ca 350 kronor/styck. Då behöver jag inte ens lasta av.

*Vaccination
1000:- när distriktsvet. kom ut. När fler i stallet gick ihop och vaccinerade gick kalaset på strax över 400:- (vi var nog fem som vaccinerade samtidigt).

Har tyvärr aldrig (inte så tyvärr för plånboken iofs! ;) ) betalat för någon hältutredning hittills *peppar peppar*.

*Vaccination
300:-
525:-
*Hältutredning på klinik
Har endast gjort en gång, landade på 10300:- med böjprov, bedövningar, röntgen, sprutor i 2 leder mm.

*Vaccination
300:-
525:-
*Hältutredning på klinik
Har endast gjort en gång, landade på 10300:- med böjprov, bedövningar, röntgen, sprutor i 2 leder mm.

Oj, 10300? Vad var det som kostade såå mkt då? Andra svar + annat jag läst på internet samt pratat med vänner har det gått på runt 2000 och 5000:-

Oj, 10300? Vad var det som kostade såå mkt då? Andra svar + annat jag läst på internet samt pratat med vänner har det gått på runt 2000 och 5000:-

Men det beror ju helt på vad som görs!
Bara att röntga haserna kostade ju 3000:- för mig, att dessutom göra böjprov, spruta leder och kanske röntga på ytterligare något ställe kan lätt dra iväg! :crazy:

Jag har räknat in återbesöket också.

De gick igenom henne totalt första gången. Började med det ben som hältan verkade sitta på, bedövade led för led tills de släckte hältan, som satt i knäet. De började nerifrån, så det var ett antal bedövningar. Sen röntgen på det, flera bilder på knäet. Sen röntgade de flera bilder på resten av benet. Sen sprutade det i 2 leder i knäet med 2 olika preparat i varje led. På återbesöket böjdes hon och sprutades igen på samma sätt.

Så om man delar upp det blir det ca 7500 på hältutredningen och 2500 på återbesöket. De där preparaten är inte billiga.

När man jämför kostnaden så måste man ta hänsyn till om det är just posten "böjprov" eller hela besöket som kostar. Jag tror t ex inte att någon veterinär hade kunnat åka ut till ett stall och utfört ett böjprov på en häst för 300 kronor inklusive allt. Även en veterinär behöver sin lön och restid såväl som tid för utförandet av undersökningen måste tyvärr debiteras. Liksom milersättning.

I det "billiga" fallet 300 kr gjordes fler åtgärder i samma stall och det troliga är att alla fick vara med och dela på inställelsearvode och milersättning.

Ni som redan har svarat - anger ni det totala beloppet eller bara t ex vaccinationskostnaden som står specifierad på faktura eller kvitto?

*Vaccination
*Hältutredning på klinik

Jättetacksam för svar!

Har tack och lov bara haft vaccineringar att oroa mig för hittills. Då har det kostat 300 kr för influensavaccinering, om Ariel inte varit stelkrampsvaccinerad innan (och jag velat ha det också) hade det kostat 350 kr.

Har världens bästa vet som kommer ut även kvällstid. :bow:

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 587
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: casio01
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 443
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?