Veterinärer och alternativ

Ginne

Trådstartare
Ibland känner jag mig som ett ufo. Jag litar nämligen på folk med utbildning! Blir hästen sjuk går jag till veterinären, händer det något med hovarna tar jag ut hovslagaren. Men så gör tydligen inte alla. Istället litar man till alternativare, eller till sig själv. Veterinärer går inte att lita på eftersom alla säger olika saker. Hovslagaren vet inte hur just min häst ska skos. Eller vad tycker ni? Vilka erfarenheter finns det här på buke kring detta?

Sv: Veterinärer och alternativ

jag har svårt att lita på alla jag :p

nej skämt åsido...

Jag har EN veterinär jag litar på till 100%. Händer det något akut och jag inte får tag på honom anlitar jag självklart andra...
Samma sak med hovslagare, jag har MIN som jag anlitar mig av. För att jag vet hur han hanterar mina hästar, och att han sköter skoningen bra och lyssnar på mig.

Sen är jag ju lite ovetenskaplig (passande ord som jag lånar av någon här på buke), och testar lite div saker på hästarna.

Men grunden är alltid bra veterinär och bra hovslagare, blandat med sunt förnuft och bra mat :)

Jag litar inte på ngn. :grin:
Jag är mkt skeptisk till alla, oavsätt utbildning, och med tanke på hur mycket som en veterinär kan missa eller en hovslagare inte vet om, så är det inte alls konstigt. Veterinärer får dessutom inte hänvisa till eller råda om sånt som inte finns skrivet i deras lärobäcker, vilket gör dem oerhört begränsade. Hovslagare har oerhört olika utbildning och erfarenhet och är inte alls lika bra i alla sammanhang. Absolut inte! Detta ska man ha mycket klart för sig och man måste kunna stå på sig och prova någon annan när inte resultaten är som de ska.

Dessutom utgår veterinärer från västerländsk läkarkonst vilket man vet inte är komplett idag. I kina är alternativ medicin stor. Där skulle ingen ifrågasätta att man använder sig av naturprodukter eller aku-punkter. Det är fullständigt naturligt och fungerar.

Jag kontaktar allti veterinär om jag tror att min häst behöver behandling. Det ska man alltid göra. Men vad man sen väljer att använda för behandling är upp till var och en. Det enda jag fått från veterinärer är utdömning och antibiotika. Antibiotika som redan idag används i aldeles för stor utsträckning. Antibiotika används till allt och har den förmågan att man blir frisk snabbt. Men det stärker inte kroppen på ngt sätt alls utan istället blir man lättare mottaglig för nya problem. Sårskador och kirurgi är de dock fenomenala på. Men exem, hältutredning, hudreaktioner och spänningar har de inte kunnat hjälpa mig med alls. Inte ens när jag ville göra en njurbiopsi fick jag det, trots att saker och ting tydde på att problemet satt i njurarna. I det fallet hade jag inget annat val än att behandla med naturmedcin och resultat fick vi redan efter 1-2 dagar. Exem och bölder var inget de kunde göra nåt år, men med alternativ medicin var det för det första inte svårt att ställa en diagnos (saker och ting hängde ihop och pekade på njurarna) och jag fick dessutom billig och effektiv behandling. Detta var problem som hästen hade haft i då flera år, och som eskalerade under den sommaren.

Människan vill vara så trygg och säker på sin sak. Vi älskar vårt fina samhälle. Men vi vågar inte se oss om efter nya möjligheter och vill inte tro på något annat än vad våra ledare tror på, och detta gör oss både dumma, lättlurade och svaga. Vårt samhälle är inte perfekt och det är inte våra läkare heller. Man måste alltid vara skeptisk och man måste alltid vara öppen. Man måste engagera sig i saker och inte nöja sig med ett halvbra resultat. Att en veterinär får säga "det går inte att göra ngt åt" när det finns alternativ behandling som funkar och som är helt ofarlig, tycker jag är totalt fel. Samtidigt som jag förstår att de måste hålla sig till sina böcker och egna studier.

Det finns inga helgon och man får aldrig sluta vara skeptisk till någon behandling eller läkare. Man måste kunna se på all alternativ och använda sig av det som man tror mest på. Veterinärer är bra på vissa saker, akupressörer och naturmediciner är bra alternativ i andra avseenden och det finns ingen anledning att inte kombinera det bästa från alla världar.

jag har svårt att lita på alla jag :p

nej skämt åsido...

Jag har EN veterinär jag litar på till 100%. Händer det något akut och jag inte får tag på honom anlitar jag självklart andra...
Samma sak med hovslagare, jag har MIN som jag anlitar mig av. För att jag vet hur han hanterar mina hästar, och att han sköter skoningen bra och lyssnar på mig.

Sen är jag ju lite ovetenskaplig (passande ord som jag lånar av någon här på buke), och testar lite div saker på hästarna.

Men grunden är alltid bra veterinär och bra hovslagare, blandat med sunt förnuft och bra mat :)
Man måste ju lita på expertisen, och det känns lite jobbigt ibland. Tyvärr känner jag inte att jag riktigt kan lita på veterinärers diagnostiska förmåga ofta. Ena veterinären säger vila 3 veckor för en hälta. Andra veterinären som tas ut efter viloperioden säger hovböld (dvs skulle definitivt ha kollat hovböld innan de där 3 veckorna) Hovis konstaterar att det inte är en hovböld för han ser inga som helst tecken på att det funnits där när han karvar ur hovarna ordentligt. Då blir man lite uppgiven. När det gäller hovar litar jag till hundra på hovis och blir då besviken på veterinären. Det måste vara oerhört svårt att ställa en diagnos för en veterinär och jag förstår av den anledningen att folk åker till kliniker och röntgar och ultraljudsundersöker. Efter ett antal olika missbedömningar från veterinärer i olika samanhang (på andra djur) med diagnsen foderallergi när det egentligen rört sig om loppor, vinglig katt med förstoppning som man inte kunde ställa dignosen på. Katten (efter egna efterforskningar) visade alla tecken på förgiftning men detta noterades inte av veterinären över huvud taget. Jätte jobbigt tycker jag. Men trots mitt skadade förroende för veterinärer så kontaktar jag alltid dem ändå och följer deras ordination, på gott och ont. Vad ska man göra?? Men jag måste tillägga att jag först pratar med min hovis som är van travhästtränare och som har sett en hel del mer när det gäller skador än vad jag har (lyckligt lottad förr med bara starka friska ponnier). Då får jag i alla fall idéer som jag kan bolla med veterinären. Foderrelaterade symptom (som utslag och annat) fixar jag själv genom min egen utbildning och kunskap inom det området.

Ja, lätt är det inte! Jag har ingen som helst medicinsk kunskap själv och ingen kunskap om alternativmedicin heller, så hur ska lilla jag veta vad som är vad? Jag menar, inte ens läkare för människor hittar rätt alla gånger och då arbetar de med patienter som kan tala! Hur svårt är det inte för de som jobbar med djur då?

Men man hör så mycket olika åsikter om saker och ting som i många fall inte är annat än åsikter. Jag måste såklart ta ställning själv, men i vissa lägen så måste jag ju lyssna på vad de säger som har större kunskap och erfarenhet än jag. Det svåra är bara att sålla bland alla som säger att de vet...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 781
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 559
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka